۰

دستگیری گردانندگان بزرگ‌ترین کتابخانه الکترونیکی دنیا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۸
دستگیری گردانندگان بزرگ‌ترین کتابخانه الکترونیکی دنیا
دستگیری گردانندگان بزرگ‌ترین کتابخانه الکترونیکی دنیا

آی‌تی‌من-  دو شهروند روس که گمان می‌رود در اداره یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دزدی کتاب آنلاین به نام کتابخانه-زد (Z-Library) نقش داشته باشند، به نقض کپی‌رایت، کلاه‌برداری اینترنتی و پول‌شویی متهم شده‌اند.

بر اساس یک کیفرخواست تازه منتشرشده، آنتون ناپلسکی 33 ساله و والریا ارماکووا 27 ساله، هر دو اهل سنت پترزبورگ روسیه، این سایت را بین ژانویه 2018 تا نوامبر 2022 اداره می‌کرده‌اند و به مردم اجازه می‌دادند تا کتاب‌ها و مقالات دانشگاهی را آزادانه و به‌صورت غیرقانونی دانلود کنند. بر اساس اسناد دادگاه، این دو عمداً با توزیع آثار دارای حق چاپ باارزش کل خرده‌فروشی بیش از 2500 دلار، حق نسخه‌برداری را برای اهداف تجاری و منافع مالی خصوصی نقض کرده‌اند.

آن‌ها در 3 نوامبر در کوردوبا آرژانتین به درخواست ایالات‌متحده دستگیر شده‌اند. تقریباً در همان زمان، دولت فدرال همچنین شبکه کتابخانه-زد که متشکل از نزدیک به 250 دامنه بود را از بین برد و دارایی‌های آن را مصادره کرد که باعث ناراحتی دانشجویان در همه جا شد؛ چراکه از این سایت برای دسترسی به کتاب‌های درسی و مجلات دانشگاهی بدون پرداخت هزینه‌های سنگین ناشران دانشگاهی استفاده می‌کردند.

در همین حال، انجمن نویسندگان که ماه گذشته شکایتی به دفتر نمایندگی تجاری درباره کتابخانه-زد و سایت‌های دزدی مشابه ارسال کرده بود، از این اقدام استقبال کرده است.

مری راسنبرگر، مدیرعامل انجمن نویسندگان در بیانیه‌ای گفته است که دستگیری و کیفرخواست اپراتورهای کتابخانه-زد، یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در مبارزه با دزدی آنلاین کتاب‌های الکترونیکی مجرمانه تا به امروز است.

کتابخانه-زد فروشگاهی را در حدود سال 2009 راه‌اندازی و ادعا کرده است که در طول عمر خود بیش از 11 میلیون کتاب الکترونیکی را ارائه داده که کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان دانلود کنند. همچنین این وب‌سایت به کاربران اجازه می‌داد تا کتاب‌ها و مقالاتی که بسیاری از آن‌ها دارای حق چاپ بودند را آپلود کنند. البته، این کتابخانه، حق پخش هیچ‌یک از این آثار را نداشت و این موضوع، آن را در تضاد با ناشران و قانون قرار می‌داد.
 
مرجع : سایبربان
کد مطلب : ۲۸۰۲۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما