۰

قیام اسرای چینی در کارخانه‌ اپل

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۱
قیام اسرای چینی در کارخانه‌ اپل
قیام اسرای چینی در کارخانه‌ اپل

آی‌تی‌من- ویدئوهایی که توسط شاهدان عینی این اعتراضات ارسال شده است، نشان می‌دهد کارکنان کارخانه گروه فاکسکان تکنولوژی طی یکی دو روز گذشته از خوابگاه‌هایشان خارج شدند و با ماموران ملبس به لباس ایزوله سفید درگیر شدند. به گفته شاهدی که مایل نبود نامش فاش شود، این اعتراض شب گذشته بر سر دستمزد معوق و نگرانی از شیوع بیماری آغاز شد. چندین کارگر مجروح شدند و پلیس ضد شورش برای برقراری نظم وارد محل شد.

در ویدئویی، کارگران خشمگین، یک مدیر را در سالن کنفرانس دوره کرده و مشغول ابراز نارضایتی و پرسش درباره نتایج تست کرونای خود هستند.

بروز این خشونت بی‌سابقه در کارخانه واقع در شهر ژنگژو، منعکس کننده افزایش تنش‌ها از زمان آغاز قرنطینه در اکتبر است. بسیاری از کارکنان این کارخانه که به آیفون سیتی معروف است و بیش از ۲۰۰ هزار کارگر دارد، ایزوله شده و مجبور شده‌اند با غذا و داروی اندکی گذران کنند.

بسیاری از کارگران ماه گذشته پای پیاده از این کارخانه فرار کردند. به نظر می‌رسید دولت محلی و فاکسکان با قول دستمزد بالا و جذب کارگران جدید و وعده شرایط کاری بهتر، طی هفته‌های گذشته وضعیت را تحت کنترل درآورده‌اند.

اما درگیری روزهای گذشته نشان داد که این طور نیست و بار دیگر پیامد سیاست کووید صفر شی جین پینگ، رییس جمهور چین را بارز کرد که به قرنطینه فوری برای مهار بیماری کووید ۱۹ در هر نقطه‌ای که مشاهده می‌شود، متکی است؛ سیاستی که باعث کندی رشد اقتصادی و مختل شدن زنجیره تامین جهانی شده است. پکن اخیرا دستورالعمل‌های جدیدی را صادر کرده و به مقامات دستور داده است اختلالات را به حداقل رسانده و از کنترل‌های هدفمندتری استفاده کنند اما افزایش موارد ابتلا در شهرهای بزرگ، مقامات محلی را ناچار کرده است دوباره به محدودیت‌های سخت گیرانه متوسل شوند.

خشونت بر سر محدودیت‌های کرونایی گاه و بیگاه در چین بروز می‌کند. صدها کارگر کارخانه کوانتا کامپیوتر در شانگهای پس از این که به مدت چند ماه قادر به تماس با دنیای خارج نبودند، در ماه مه با پرسنل امنیتی درگیر شدند. اعتراضات در منطقه تحت قرنطینه گوانگ دونگ که قطب تولید صنعتی جنوبی است، مشاهده شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، وضعیت فاکسکان یک یادآوری دیگر از خطر وابستگی اپل به ماشین تولید وسیعی است که در چین متمرکز شده است. ژنگژو مهم‌ترین پایگاه تولید محصولات اپل است و چهار گوشی از هر پنچ گوشی جدید اپل در این کارخانه تولید می‌شود. اپل ماه جاری هشدار داد عرضه جدیدترین مدلهای گران قیمت آیفون کمتر از پیش بینی قبلی خواهد بود.

در پی این درگیری‌ها، کارگران دوربین‌های نظارتی و پنجره‌های یک مجموعه بزرگ فاکسکان را در شهر ژنگژو چین شکستند. صحنه‌هایی از این رویداد در روز چهارشنبه در پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئوی کوآیشو پخش شد.

صدها کارگر در محوطه فاکسکان، محل بزرگ‌ترین کارخانه تولید آیفون در جهان، تظاهرات کردند. بسیاری از آنها شعار می‌دادند «حقوق ما را بده». اطراف آنها را افرادی با لباس‌های ایمنی و بهداشتی ضد کرونا احاطه کرده بودند که برخی باتوم به دست داشتند. این تصاویر پس از هفته‌ها آشوب در فاکسکان منتشر شده و گفته می‌شود این درگیری‌ها به فرار تعداد زیادی از کارکنان کارخانه فاکسکان در اعتراض به سیاست‌های سختگیرانه کنترلی ضد کرونا منجر شده است.

بسیاری از کارگران سابق از کمبود مواد غذایی و قوانین قرنطینه سفت و سخت شکایت کرده‌اند و فاکسکان مجبور شده مشوق‌هایی از جمله پاداش برای حفظ کارگران خود ارایه دهد.

افراد متعددی گفته‌اند پس از اینکه این هفته به آنها اطلاع داده شد پاداش‌های خود را دیرتر از وعده اولیه دریافت خواهند کرد، اعتراض کردند. یکی از افراد در تصاویر رسانه‌های اجتماعی از این صحنه‌ها می‌گوید: فاکسکان هرگز با انسان‌ها مانند انسان رفتار نمی‌کند. در همین راستا شرکت فاکسکان در پی بروز ناآرامی کم سابقه در میان کارگران، اعلام کرد یک خطای فنی در زمان استخدام کارکنان جدید در کارخانه آیفون این شرکت در شهر ژنگژو چین روی داده است و از کارکنانش عذرخواهی کرد.

کارکنان در ویدیوهایی که در فضای شبکه اجتماعی ارسال شد، اظهار کردند به آنها اطلاع داده شده است که فاکسکان قصد دارد پرداخت دستمزد را به تاخیر بیاندازد و بعضی از کارکنان از این شکایت داشتند که مجبور شدند با همکارانی که تست کووید آنها مثبت اعلام شده است، در یک خوابگاه استراحت کنند.

فاکسکان در بیانیه‌ای با اشاره به استخدام کارکنان جدید، اعلام کرد: ما سرگرم بررسی این موضوع بوده و متوجه شده‌ایم یک خطای فنی در زمان فرآیند استخدام روی داده است. ما از بابت خطای پیش آمده در سیستم رایانه‌ای عذرخواهی کرده و تضمین می‌کنیم که دستمزد واقعی همانطور که موافقت شده بود و در آگهی‌های استخدام رسمی آمده بود، پرداخت می‌شود.

اعتراض اصلی کارکنان تا روز پنج شنبه فروکش کرد. یک منبع آگاه اظهار کرد: این شرکت در حال تعامل با کارکنانی است که اعتراضات کوچکتری دارند. این منبع مطلع در فاکسکان گفت: این شرکت به توافق اولیه با کارمندانش برای حل اختلاف و ادامه تولید رسیده است. این شرکت تایوانی اعلام کرد خواسته‌های استخدامی‌های جدید که می‌خواهند استعفا کرده و محل کارخانه را ترک کنند را محترم شمرده و یارانه‌های مراقبتی را برای آنها فراهم می‌کند.

در ویدیوهایی که روز چهارشنبه در اینترنت منتشر شد، بعضی از کارکنان فاکسکان از این شکایت داشتند که مطمئن نیستند در قرنطینه پایگاه تولید فاکسکان،  غذا دریافت کنند.

چین روز چهارشنبه ۳۱ هزار و ۴۴۴ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرد که بالاتر از پیک قبلی ۲۹ و 317 مورد در ۱۳ آوریل بود. فاکسکان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را برای تولید دستگاه‌های اپل از جمله آیفون ۱۴ پرو و پرومکس استخدام کرده است. اپل اعلام کرد کارکنانی در این کارخانه دارد و با فاکسکان برای تضمین رسیدگی به نگرانی‌های کارکنان، همکاری نزدیکی دارد. این کارخانه مسوول تولید حدود ۷۰ درصد از گوشی‌های آیفون است که به بازار جهانی عرضه می‌شود.

رویترز پیش از این گزارش کرده بود تولید آیفون در ژنگژو ممکن است حداکثر ۳۰ درصد در نوامبر در پی ناآرامی ماه گذشته کارکنان سقوط کند و فاکسکان قصد دارد تولید کامل را در نیمه دوم ماه میلادی جاری از سر بگیرد.

اپل هشدار داده است عرضه کمتر مدل‌های گران‌تر آیفون ۱۴ نسبت به پیش‌بینی قبلی را انتظار دارد. دانیل ایو، تحلیلگر شرکت ود باش سکیوریتیز انتظار دارد این تعطیلی حدود یک میلیارد دلار در هفته به فروش آیفون اپل ضرر بزند.

این کارخانه از اکتبر صحنه نارضایتی و ناآرامی در میان کارکنان به دلیل مقررات سختگیرانه قرنطینه، شیوع مکرر کووید 19 و شرایط ضعیف از جمله کمبود غذا بوده است.

بر اساس گزارش رویترز بعضی از کارکنان کارخانه فاکسکان در ژنگژو به جای تحمل کار و استراحت ایزوله شده از دنیای خارج در این کارخانه، ترجیح دادند از آن فرار کنند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۳۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما