۰
سال بد برای غول خرده‌فروشی آنلاین

نصف ارزش آمازون بر باد رفت

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶
نصف ارزش آمازون بر باد رفت
نصف ارزش آمازون بر باد رفت

آی‌تی‌من- سهام آمازون بدترین سال از زمان سقوط دات‌کام تا کنون را پشت سر گذاشت. سهام این پلتفرم خرده‌فروشی در سال 2022 نزدیک به 51 درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش ارزش این سهم از سال 2000 و کاهش 80 درصدی در آن زمان محسوب می‌شود. تنها سهام تسلا با افت 68 درصدی و متا با کاهش 66 درصدی سال بدتری را در میان باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری داشته‌اند.

به این ترتیب، ارزش بازار آمازون از 1.7 تریلیون دلار در شروع سال به حدود 834 میلیارد دلار کاهش یافت و این شرکت ماه گذشته از باشگاه تریلیون دلاری‌ها خارج شد.

بسیاری از تیره‌روزی‌های آمازون به اقتصاد و محیط کلان گره خورده است. تورم فزاینده و افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاران را به شرکت‌هایی با حاشیه سود بالا، جریان نقدی ثابت و بازده سود سهام بالا متمایل کرده است. 

اما سرمایه گذاران آمازون دلایل دیگری هم برای پشت کردن به سهام این شرکت داشته‌اند. آمازون با کاهش فروش مواجه است، زیرا پیش‌بینی‌ها از رونق پایدار تجارت الکترونیکی پس از کووید درست از آب درنیامده است. در اوج همه‌گیری، مصرف‌کنندگان برای کالاهای مختلف از دستمال توالت و ماسک صورت گرفته تا مبلمان به خرده‌فروشان آنلاین مانند آمازون وابسته بودند و این باعث شد که ارزش سهام آمازون به بالاترین حد خود برسد. اما با بازگشایی اقتصاد، مصرف‌کنندگان به تدریج به خرید در فروشگاه‌ها و هزینه‌هایی مانند سفر و رستوران بازگشتند، که باعث شد رشد درآمد چشمگیر آمازون کمرنگ شود. این وضعیت در ابتدای سال جاری بدتر شد، زیرا این شرکت با هزینه‌های بالاتر مرتبط با تورم، جنگ در اوکراین و محدودیت‌های زنجیره تامین مواجه شد. به گزارش CNBC، اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، که در ژوییه 2021 جانشین جف بزوس شد، اعتراف کرد که این شرکت در تلاش برای پاسخ به تقاضا در دوران همه‌گیری کرونا، کارگران زیادی را استخدام کرده و شبکه انبارهای خود را بیش از حد توسعه داده است. اما از آن زمان به بعد برنامه‌های آمازون برای افتتاح برخی از تاسیسات جدید متوقف یا رها شده و تعداد کارمندان آن نیز در سه ماهه دوم سال کاهش یافته است. جاسی همچنین بررسی گسترده هزینه‌های شرکت را آغاز کرده است که منجر به تعطیلی برخی از برنامه‌ها و توقف استخدام نیروی کار شده است. ماه گذشته، آمازون هدف اخراج 10 هزار کارمند را هدف‌گذاری و اجرای این برنامه تعدیل نیرو را آغاز کرد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین برنامه اخراج پرسنل در تاریخ است. 

حتی بخش رایانش ابری آمازون که معمولاً پناهگاهی برای سرمایه گذاران است، ضعیف‌ترین رشد درآمد خود را تا به امروز در سه ماهه سوم سال ثبت کرد است.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۵۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما