۰

تلاش بخش خصوصی برای تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۵
تلاش بخش خصوصی برای تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی
تلاش بخش خصوصی برای تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی

آی‌تی‌من- در آغاز این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به اینکه اتاق تهران در دو دوره اخیر هیات نمایندگان همگام با تغییر رویکردها در کسب‌وکارها و برای رسوخ فناوری در فعالیت‌های اقتصادی، اقدام به ایجاد کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال کرده است، توضیح داد که در سال 1399 نیز مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برای کمک به انجام این ماموریت در اتاق تهران آغاز به کار کرد.

سحر بنکدارپور افزود: مرکز نوآوری حلقه واسط میان کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری است و از آنجایی که موضوع بندهای 13 تا 15 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صنعت پتروشیمی‌پرداخته است، بعد از حوزه معدن، دومین رویداد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به صنعت پتروشیمی‌اختصاص یافت.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا کنند، گفت: شرکت‌های بزرگ معمولا از رشد آهسته، کمبود خلاقیت، فرآیندهای غیرمنعطف و ریسک‌گریزی رنج می‌برند و در مقابل دشواری‌های دسترسی به بازارهای جدید، نیروی کار کم‌تجربه، کمبود منابع و چهره شناخته نشده از جمله چالش‌هایی است که استارت‌آپ‌ها با آن دست به گریبانند. بنابراین این شرکت‌ها از طریق همکاری ضعف‌های یکدیگر را پوشش داده و با سرعت بیشتری مسیر رشد را طی
 می‌کنند. او گفت: مرکز نوآوری اتاق تهران، از طریق ایجاد ارتباط و تسهیل تامین مالی می‌تواند به ایجاد زیست‌بوم نوآوری در صنعت پتروشیمی‌کمک کند و برای دستیابی به این هدف از بازیگران این زیست‌بوم نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صاحبان پروژه‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذارها و فعالان صنعت پتروشیمی‌کمک بگیرد.

بنکدارپور در ادامه فرآیند برگزاری این رویداد را تشریح کرد و گفت که جذب و شناسایی طرح‌ها، غربالگری آنها، ارائه‌ طرح‌ها به سرمایه‌گذاران و برگزاری نشست‌های B2B میان صاحبان طرح‌ها و سرمایه‌گذاران از جمله مراحل این رویداد بوده است.

الزامات همکاری شرکت‌های بزرگ و کوچک
در ادامه این جلسه، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی سخنانی در باب الزامات همکاری کسب‌وکارهای بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان ایراد کرد و آنها را از همکاری مستقیم بر حذر داشت.

سیاوش ملکی‌فر به همکاری شرکت دیجی‌کالا با شرکت آپتایم اشاره کرد و گفت: این همکاری حدود 37 درصد به بهره‌وری دیجی‌کالا در حوزه لجستیک افزوده است. به‌رغم این سودآوری و با وجود آنکه شرکت آپتایم به اطلاعات مهمی‌از دیجی‌کالا دسترسی دارد، اما شرکت دیجی‌کالا در این سال‌ها سعی نکرده این شرکت را از آن خود کند. این یک نمونه از سرمایه‌گذاری شرکت بزرگ در شرکت کوچک است که البته پیچیدگی بسیاری دارد.

او در ادامه با طرح این پرسش که چرا شرکت‌هایی نظیر همراه اول و اتکا رشد دیجی‌کالا را تجربه نکردند، افزود: اگر دیجی‌کالا به صورت مستقیم بر آپتایم سرمایه‌گذاری می‌کرد، چنین رشدی را به دست نمی‌آورد. در واقع، هرگونه سرمایه‌گذاری یا ارتباط مستقیم میان بزرگ‌ها و کوچک‌ها خطرناک است و برای این ارتباط باید از نهادهای واسط بهره‌ گرفت. چنانکه شرکت دیجی‌کالا نیز برای برقراری این نوع ارتباطات از مرکز نوآوری خود بهره ‌می‌گیرد.

ملکی‌فر سپس به فرصت‌های ایجاد شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به ویژه ماده 11 این قانون پرداخت و گفت: طبق این ماده قانونی‌ حداکثر 30 درصد سرمایه­گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول یا دوم فرابورس ایران یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی‌ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

در ادامه این رویداد، تعدادی از استارت‌آپ‌ها در حضور سرمایه‌گذاران به معرفی طرح‌های خود پرداختند.
 
کد مطلب : ۲۸۰۵۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين