۰

رقیب چینی»چت جی پی تی» آمد

تاریخ انتشار
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
رقیب چینی»چت جی پی تی» آمد
رقیب چینی»چت جی پی تی» آمد

آی‌تی‌من- چت‌بات هوش مصنوعی MOSS که به‌عنوان رقیب بالقوه ChatGPT معرفی شده، اکنون برای آزمایش عمومی‌در دسترس کاربران کشور چین قرار گرفته و البته ظاهراً در همین ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

MOSS توسط آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی دانشگاه فودان شهر شانگ‌های توسعه داده شده؛ درست مانند ChatGPT، این سیستم نیز یک بات گفت‌وگومحور یا مدل زبانی مشابه است که می‌تواند عملکرد‌های مختلفی مانند پاسخ به یک سؤال، ایجاد دیالوگ، نوشتن کد و موارد دیگری را انجام دهد.  هرچند بات چینی به‌اندازه ChatGPT هوشمند یا پیشرفته نیست، اما همچنان می‌تواند وظایف مبتنی بر زبان را انجام دهد.

دکتر «زیپنگ کیو»، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فودان گفت: MOSS را می‌توان به‌عنوان نسخه پایین‌رده ChatGPT در نظر گرفت. هر دوی آن‌ها در انجام چندین وظیفه مبتنی بر زبان مهارت دارند، اما تعداد پارامتر‌های MOSS به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.

وی در ادامه افزود: هرچند هنوز فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد، اما ظهور MOSS ثابت می‌کند که تیم‌های تحقیقاتی چینی توانایی غلبه بر چالش‌های فنی در توسعه محصولات مشابه ChatGPT را دارند.

MOSS توسط دانشگاه فودان از طریق یک لینک برای آزمایش عمومی‌ارایه شده است. 

کاربران زیادی دعوت شده‌اند تا برنامه را با استفاده از یک کد دعوت خاص آزمایش کنند و اگر کاربر کد دعوت نداشته باشد، با ارسال شماره خود می‌تواند در لیست انتظار قرار بگیرد.  همچنین باید گفت MOSS برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و نه چینی طراحی شده و دارای پایگاه داده‌ای با بیش از ۳۰۰ میلیارد کلمه انگلیسی است؛ اما تنها ۳۰ میلیارد کلمه چینی می‌داند.

بااین‌حال، همان‌طور که رویترز در گزارشی توضیح می‌دهد، دانشمندان چینی پس از اینکه MOSS به‌دلیل افزایش ناگهانی ترافیک، ساعاتی پس از راه‌اندازی عمومی‌از کار افتاد، از کاربران عذرخواهی کردند.

در بیانیه آن‌ها آمده است: MOSS  هنوز یک مدل بسیار نابالغ است و تا رسیدن به ChatGPT راه زیادی در پیش دارد. یک آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاهی مانند ما قادر به تولید مدلی نیست که توانایی آن شبیه به ChatGPT باشد. منابع محاسباتی ما برای پشتیبانی از چنین ترافیک زیادی کافی نبود و به‌عنوان یک گروه دانشگاهی تجربه مهندسی کافی نداریم و بدین‌وسیله از همه به‌دلیل تجربه بسیار بدی که ایجاد کرده‌ایم، عذرخواهی می‌کنیم.

مقایسه ChatGPT و MOSS
مراحل اساسی توسعه ChatGPT و MOSS مشابه با هم هستند.  هر دو سیستم در پردازش زبان طبیعی و درک نیت انسان آموزش دیده‌اند، اما روش آموزش آن‌ها متفاوت است. برای آموزش ChatGPT، توسعه‌دهندگان OpenAI ابتدا پایگاه داده‌ای از هزاران سؤال را جمع‌آوری کردند که برای کارشناسان ارسال شد. 

این کارشناسان سپس به سؤالاتی که توسط چت‌بات برای درک پیام‌های مختلف انسان استفاده می‌شود، پاسخ‌هایی ارایه می‌کنند. بااین‌حال، تیم دانشگاه فودان از رویکرد مستقیم‌تری استفاده کردند و به MOSS اجازه دادند تا از همان روز اول با انسان‌ها و سایر مدل‌های هوش مصنوعی در تعامل باشد.  این تعاملات سپس یک پایگاه داده قدرتمند برای آن ایجاد کرد.  روش تعامل مستقیم به MOSS کمک کرد تا آموزش زبان طبیعی خود را در زمان بسیار کمتری نسبت به ChatGPT انجام دهد.

 
کد مطلب : ۲۸۰۸۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما