کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

لزوم سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ روی تیم‌های نوآور

فناپ , 9 اسفند 1401 ساعت 11:53

نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران انتخاب و استفاده از بهترین تیم‌های نوآور را به‌عنوان یک راهکار اساسی برای آینده کسب‌وکار‌ بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بزرگ و نیز برای حل مسائل اساسی کشور عنوان کرد.



آی‌تی‌من- شهاب جوانمردی در چهل‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که اواخر بهمن‌ماه برگزار شد، با اشاره به اوضاع نامساعد بنگاه‌های اقتصادی کشور، نگاه حل مساله به حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری را چاره رفع بخشی از چالش‌های روز سایر صنایع برشمرد.

مدیرعامل هولدینگ فناپ با اشاره به اوضاع نامساعد بنگاه‌های اقتصادی و به تبع آن شرایط نامناسب حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری که سهم کمی‌از اقتصاد کشور دارد، به‌خدمت گرفتن تیم‌های توانمند و نخبه حوزه اقتصاد نوآوری و دیجیتال را عامل ارتقای سود صنایع و بنگاه‌های بزرگ کشور در شرایط عدم دسترسی به سرمایه‌های خارجی و احتیاط سرمایه‌گذارانداخلی عنوان کرد و افزود: «امروز به‌جای گفت‌وگو با دولت، حاکمیت و سیاستگذاران، روی صحبتم با بخش خصوصی است که فعالان یک زنجیره ارزش و یک جریان ارزش‌آفرینی را تشکیل می‌دهند.»

جوانمردی گفت: ‌اگر فرض کنیم ۹۵درصد اقتصاد کشور را صنایع متقدم و پیشینی تشکیل داده‌اند، امروز این صنایع برای آنکه بتوانند مدیریت ریسک داشته‌باشند، منابع خود را به خرید مواد اولیه و واردات ماشین‌آلات از طریق ارز نیمایی تخصیص می‌دهند. اما باید بدانیم که این یک نگاه کوتاه‌مدت و محکوم به شکست است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: جریان تاریخی ده‌ها سال گذشته نشان می‌دهد که بنگاه‌هایی که سبدشان را فراتر از این مدل دیده و کسب‌وکار خود را برای درازمدت ترسیم کرده‌اند، مصالح دیگری را هم باید مدنظر داشته باشند. به‌ویژه این روزها که شرایط محیطی فناورانه و مدل‌های کسب‌وکار با سرعت درحال تغییر است و این تغییر، بسیاری از صنایع را به محاق خواهد برد. جوانمردی‌ با طرح این سوال که آيا حوزه‌ای وجود دارد که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما را به خود اختصاص دهد و نقش کلیدی و حیاتی در آینده ایفا کند، گفت: معتقدم که علاوه بر اینکه حوزه اقتصاد نوآوری می‌تواند بخشی از مسایل روز صنایع‌ از جمله جذب فناوری، دسترسی محدود به نهاده‌های تولید، کمبود بهره‌وری و مبادلات در بازارهای بین‌المللی را حل کند، شاید با نگاه حل مساله و کمک به عبور از این بحران‌ها، بتوانیم به آن ۵درصد اقتصاد کشور نیز یک نگاه متفاوت داشته باشیم. نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در ادامه افزود: در چند سال اخیر مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد نوآوری، کمتر از ۵درصد تولید ناخالص داخلی بوده و این رقم کمتر از سرمایه‌گذاری در یک واحد پالایشگاه و یا واحد تولید فولاد و پتروشیمی‌استو گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، در خوش‌بینانه‌ترین حالت،۶۳میلیون دلار سرمایه‌گذاری و تعهد سرمایه در این حوزه وجود داشته و این درحالی است که آثاری که این حوزه در صرفه‌جویی، دسترسی به منابع و بهره‌وری به‌همراه آورده بسیار متفاوت‌تر از این حجم سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل فناپ با اشاره به اینکه  امروز دسترسی به سرمایه‌های خارجی تقریبا غیرممکن است و سرمایه‌گذاران داخلی نیز برای ورود به این عرصه بسیار محتاط هستند، توجه بنگاه‌های اقتصادی و ‌صنایع بزرگ را به این نکته جلب کرد می‌توان با یک قدرت چانه‌زنی مناسب، بهترین خرید را از بازار اقتصاد دیجیتال و نوآوری داشت. وی تاکید کرد: حتی قانون حمایت از جهش دانش‌بنیان هم به صنایع اجازه می‌دهد که ۳۰درصد سرمایه‌های بزرگ و هزینه تحقیق و توسعه را به حساب سرمایه خود آورده و از حساب هزینه‌ها خارج کنند. به‌همین دلیل الان فرصت مناسبی است که زنجیره ارزش خود را بازبینی کرده و بهترین تیم‌های نوآور را برای امروز و آینده کسب‌وکارمان و نیز برای حل مسائل اساسی کشور انتخاب کنیم. در این زمینه یکی از مراکزی که می‌تواند این ماموریت را در کنار ما انجام دهد، مرکز نوآوری اتاق تهران است.
 


کد مطلب: 280875

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/280875/لزوم-سرمایه-گذاری-صنایع-بزرگ-روی-تیم-های-نوآور

ITMen
  https://www.itmen.ir