۰
نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

لزوم سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ روی تیم‌های نوآور

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۳
لزوم سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ روی تیم‌های نوآور
لزوم سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ روی تیم‌های نوآور

آی‌تی‌من- شهاب جوانمردی در چهل‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که اواخر بهمن‌ماه برگزار شد، با اشاره به اوضاع نامساعد بنگاه‌های اقتصادی کشور، نگاه حل مساله به حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری را چاره رفع بخشی از چالش‌های روز سایر صنایع برشمرد.

مدیرعامل هولدینگ فناپ با اشاره به اوضاع نامساعد بنگاه‌های اقتصادی و به تبع آن شرایط نامناسب حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری که سهم کمی‌از اقتصاد کشور دارد، به‌خدمت گرفتن تیم‌های توانمند و نخبه حوزه اقتصاد نوآوری و دیجیتال را عامل ارتقای سود صنایع و بنگاه‌های بزرگ کشور در شرایط عدم دسترسی به سرمایه‌های خارجی و احتیاط سرمایه‌گذارانداخلی عنوان کرد و افزود: «امروز به‌جای گفت‌وگو با دولت، حاکمیت و سیاستگذاران، روی صحبتم با بخش خصوصی است که فعالان یک زنجیره ارزش و یک جریان ارزش‌آفرینی را تشکیل می‌دهند.»

جوانمردی گفت: ‌اگر فرض کنیم ۹۵درصد اقتصاد کشور را صنایع متقدم و پیشینی تشکیل داده‌اند، امروز این صنایع برای آنکه بتوانند مدیریت ریسک داشته‌باشند، منابع خود را به خرید مواد اولیه و واردات ماشین‌آلات از طریق ارز نیمایی تخصیص می‌دهند. اما باید بدانیم که این یک نگاه کوتاه‌مدت و محکوم به شکست است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: جریان تاریخی ده‌ها سال گذشته نشان می‌دهد که بنگاه‌هایی که سبدشان را فراتر از این مدل دیده و کسب‌وکار خود را برای درازمدت ترسیم کرده‌اند، مصالح دیگری را هم باید مدنظر داشته باشند. به‌ویژه این روزها که شرایط محیطی فناورانه و مدل‌های کسب‌وکار با سرعت درحال تغییر است و این تغییر، بسیاری از صنایع را به محاق خواهد برد. جوانمردی‌ با طرح این سوال که آيا حوزه‌ای وجود دارد که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما را به خود اختصاص دهد و نقش کلیدی و حیاتی در آینده ایفا کند، گفت: معتقدم که علاوه بر اینکه حوزه اقتصاد نوآوری می‌تواند بخشی از مسایل روز صنایع‌ از جمله جذب فناوری، دسترسی محدود به نهاده‌های تولید، کمبود بهره‌وری و مبادلات در بازارهای بین‌المللی را حل کند، شاید با نگاه حل مساله و کمک به عبور از این بحران‌ها، بتوانیم به آن ۵درصد اقتصاد کشور نیز یک نگاه متفاوت داشته باشیم. نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در ادامه افزود: در چند سال اخیر مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد نوآوری، کمتر از ۵درصد تولید ناخالص داخلی بوده و این رقم کمتر از سرمایه‌گذاری در یک واحد پالایشگاه و یا واحد تولید فولاد و پتروشیمی‌استو گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، در خوش‌بینانه‌ترین حالت،۶۳میلیون دلار سرمایه‌گذاری و تعهد سرمایه در این حوزه وجود داشته و این درحالی است که آثاری که این حوزه در صرفه‌جویی، دسترسی به منابع و بهره‌وری به‌همراه آورده بسیار متفاوت‌تر از این حجم سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل فناپ با اشاره به اینکه  امروز دسترسی به سرمایه‌های خارجی تقریبا غیرممکن است و سرمایه‌گذاران داخلی نیز برای ورود به این عرصه بسیار محتاط هستند، توجه بنگاه‌های اقتصادی و ‌صنایع بزرگ را به این نکته جلب کرد می‌توان با یک قدرت چانه‌زنی مناسب، بهترین خرید را از بازار اقتصاد دیجیتال و نوآوری داشت. وی تاکید کرد: حتی قانون حمایت از جهش دانش‌بنیان هم به صنایع اجازه می‌دهد که ۳۰درصد سرمایه‌های بزرگ و هزینه تحقیق و توسعه را به حساب سرمایه خود آورده و از حساب هزینه‌ها خارج کنند. به‌همین دلیل الان فرصت مناسبی است که زنجیره ارزش خود را بازبینی کرده و بهترین تیم‌های نوآور را برای امروز و آینده کسب‌وکارمان و نیز برای حل مسائل اساسی کشور انتخاب کنیم. در این زمینه یکی از مراکزی که می‌تواند این ماموریت را در کنار ما انجام دهد، مرکز نوآوری اتاق تهران است.
 
مرجع : فناپ
کد مطلب : ۲۸۰۸۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما