۰

افزایش یک میلیارد درصدی رسانایی ماده با وضعیت کوانتومی ‌جدید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۷
افزایش یک میلیارد درصدی رسانایی ماده با وضعیت کوانتومی ‌جدید
افزایش یک میلیارد درصدی رسانایی ماده با وضعیت کوانتومی ‌جدید

آی‌تی‌من- رسانایی برخی مواد در واکنش به میدان مغناطیسی تغییر می‌کند. این ویژگی «مقاومت مغناطیسی» نامیده می‌شود. اما در یک پژوهش جدید ماده مورد بررسی مقاومت مغناطیسی قابل توجهی از خود نشان داد.

ماده مذکور آلیاژی از منگنز، سیلیکون و تلوریم است که به شکل سلول‌های هشت ضلعی در حالت کندو زنبور عسل تنظیم شده و در ورقه‌هایی روی هم قرار گرفته است. الکترون‌ها در خارج از سلول‌های هشت ضلعی حرکت می‌کنند. اما هنگامی‌که هیچ میدان مغناطیسی وجود نداشته باشد،‌ آنها در جهات تصادفی حرکت در نتیجه نوعی ترافیک ایجاد می‌کردند. این امر به طور موثر سبب شد آلیاژ مانند یک عایق عمل کند. اما پس از به کارگیری میدان مغناطیسی، الکترون‌ها در یک جهت قرار گرفتند و در نتیجه حرکت شان سرعت گرفت و یک جریان مغناطیسی به وجود آمد. این امر سبب شد یک رسانای قوی ایجاد شود. در حقیقت قابلیت رسانایی آن یک میلیارد درصد افزایش یافت.
محققان در آزمایش‌های دیگر متوجه شدند می‌توان با استفاده از جریان برق ماده را رسانا کرد. در این حالت، فرایند رسانا شدن کندتر اتفاق می‌افتد و چند ثانیه یا دقیقه طول می‌کشد تا ماده رسانا شود.

محققان مدعی هستند نسخه دوم ارائه شده را می‌توان در دستگاه‌های کوانتومی‌ مانند رایانه‌ها، حسگرها و سیستم‌های ارتباطی به کار گرفت. اما قبل از آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا این وضعیت کوانتومی‌جدید به طور کامل درک و درباره مواد دیگری با همین ویژگی تحقیق شود.

تحقیق مذکور در ژورنال نیچر منتشر شده است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۰۸۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما