۰

پرورش نیروی متخصص IT و تضمین اشتغال آنها در آکادمی دوران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۳
پرورش نیروی متخصص IT و تضمین اشتغال آنها در آکادمی دوران
پرورش نیروی متخصص IT و تضمین اشتغال آنها در آکادمی دوران

فخری زارع
آی‌تی‌من- در این نشست مباحثی در خصوص ایدۀ ابتدایی شکل‌گیری شرکت دوران و پس از آن دوران آکادمی، پرورش نیروهای متخصص در قالب کمپین آموزش، توانمندسازی و استخدام، نحوۀ برگزاری کلاس‌ها در آکادمی، تعامل و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای داخلی و خارجی به‌منظور تأمین نیروهای موردنیاز آنان در بخش‌های مختلفی همچون امنیت شبکه، مدیریت پروژۀ اطلاعات و امنیت، تشخیص و تست نفوذ و.... مطرح شد.

در نشست بحران منابع انسانی در حوزۀ IT تاکید شد؛ با توجه به افزایش مهاجرت نخبگان طی چند سال اخیر، بازار ICT کشور به شدت تشنه نیروی انسانی متخصص است. در همین راستا دوران آکادمی تضمین می کند، افرادی که دوره های اموزشی را بگذرانند بدون نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط  به شرکت ها و نهادهای دولتی و خصوصی معرفی و جذب بازار کار فناوری اطلاعات کشور خواهند شد.

حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران دوران در این جلسه با اشاره به پاندمی کرونا و ضربۀ شدیدی که به کسب‌وکارها وارد شد به موضوع خروج استعدادهای بکر و متخصصان حوزۀ ICT  از ایران پرداخت و گفت: متاسفانه، کرونا، پدیده‌ای نبود که فقط افراد را به ‌جهت سلامتی تهدید کند، بلکه سوی دیگر این قضیه، خسارت‌های زیادی است که به زیست‌‎بوم فناوری کشور وارد شد. وقتی این مشکل به‌وجود آمد ما نیز دو راه پیش رو داشتیم یا این‌که به این تهدید، تن دهیم و جبرِ آن را برخود بپذیریم و شرکت و فعالیت‌های آن را محدود کنیم و یا این‌که از تهدید ایجاد شده در جهتِ فرصتی مناسب، بهره ببریم. طبیعی است که ما راه دوم را انتخاب کردیم.
وی افزود:  با افتخار اعلام می‌کنم که با تلاش و پشتکار و به‌لطفِ ایده‌های نو توانستیم در زیست‌بوم فناوری پیش رویم و علاوه بر تأمین نیروهای زبده در حوزۀ ICT برای  سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در داخل کشور، نیروهای متخصص را به شرکت‌های خارجی معرفی کردیم که در این حوزه، با کمبود نیرو مواجه شده بودند.

مدیرعامل دوران در ادامه با اشاره به زمانِ آغاز به کار این شرکت افزود: سال 78 شرکت ارتباطات نوآوران دوران، رسماً کار خود را در حوزۀ امنیت شبکه و پورتال سازمانی آغاز کرد و پس از آن در بخش‌هایی همچون هوش‌مصنوعی و آموزش پیش رفت.

مدیرعامل نوآوران ارتباطات دوران، تنها فعالیت داشتن در زیست‌بوم فناوری را کافی ندانست و با تأکید بر این نکته که باید نوآور بود و محصولِ های‌تک تولید و معرفی کرد افزود: یکی از مشخصه‌های ما این است که هنگام خدمت‌رسانی به مشتریان، آنان را در انتخابشان آزاد می‌گذاریم که آیا تمایل دارند محصولی بومی‌ساز شده استفاده کنند و یا انتخابشان محصولِ خارجی است؟ و طبیعی است که در هر دو انتخاب، کنار مشتریان هستیم.

در ادامه نشست، امیرحسین دادگر، مدیر دوران آکادمی در ‌خصوص طرحِ راه‌اندازی آکادمی و اهمِ فعالیت‎‌های این نهاد آموزشی، توضیحاتی ارایه داد.

دادگر گفت: به فاصلۀ یک‌سال یعنی 96تا97 دوره‌های اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال 98، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجه ‌به حضور رقیب‌‎های بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سه‌سطح مقدماتی، پیشرفته و فوق‌پیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها گذاشتیم.

مدیر آکادمی دوران برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را که نشان‌دهندۀ مهارت اشخاص و تخصص‌داشتن است به‌عنوانِ خدمتی ویژه برای مهارت‌آموزان خواند و بیان کرد: سرویس‌های آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارت‌آموزان و دانشجویان آکادمی قرار می‌گیرد به‌این‌ترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند به‌راحتی می‌توانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهره‌مند شوند.

دادگر برگزاری دوره‌های تخصصی مصاحبه و قراردادن دانشجویان آکادمی در شرایط مصاحبه‌های کاری را یکی از وجوه تمایز این مرکز آموزشی خواند که هیچ‌یک از سازمان‌ها یا شرکت‌های رقیب این کار را انجام نمی‌دهند.

 وی اضافه کرد: طبیعی است که مصاحبه‌های شغلی به‌خودی‌خود برای فرد مصاحبه‌شونده استرس‌زا است و طبیعتاً چنانچه فرد از قبل با محیطِ مصاحبه آشنا نباشد حتی با وجودِ بهره‌‎مندی از مهارت ممکن است نتواند این مرحله را به‌خوبی پشت‌سر بگذارد. به‌همین‌خاطر ما شرایطِ آزمون و مصاحبه را برای مهارت‌آموزان خود شبیه‌سازی می‌کنیم و وی را در موقعیت‌های مختلفِ مواجه با افرادِ شوخ تا نیمه‌جدی و سخت‌گیر در جایگاهِ مصاحبه‌کننده قرار می‌دهیم تا به‌راحتی از پسِ این کار برآید.

مدیرآکادمی دوران با اشاره به تعامل با شرکت‌های همکار گفت: خرسندیم طی این مدت به‌گونه‌ای رفتار کردیم که رقبای ما، دوران را به‌عنوان رقیب خود نگاه نکنند بلکه آن را رفیقی بدانند که می‌توانند در بخش‌های مختلف آموزشی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی در حوزۀ IT روی کمک و پشتیبانی ما حساب کنند.آکادمی دوران ثابت کرد اعتمادسازی مهم‌ترین جزء آموزش، محبوبیت و ماندگاری در عرصۀ فناوری اطلاعات است و خوشبختانه امروز به جایگاهی رسیدیم که شرکت‌ها و سازمان‌های رقیب به‌راحتی بحث آموزش خود را به ما و استادانِ تحتِ نظارت آکادمی دوران می‌سپارند.

آرش اسلامی مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران نیز در ادامه گفت: گفت: رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژۀ توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگی‌محور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی به‌خوبی پوشش داده شود.

مشاور کنترل پروژۀ آکادمی دوران با اشاره به این‌نکته که «رفتارسازمانی» مؤلفه‌ای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سروکار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بی‌اهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربۀ کار عملیاتی دارند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما این است که فاصلۀ بین ما و علم روز دنیا کمتر شود بنابراین تاجایی‌که ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش می‌رویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دوران‌آکادمی، طرحی است که در سطحِ بین‌المللی اجرا شده است و ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.

اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژه‌محور است افزود: باتوجه ‌به این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژه‌محور پیش رویم یعنی پروژه‌ای برای آنان معرفی می‌کنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسک‌ها، هدایت نیرو به‌سمتِ جایگاهِ موردِ نظر طبقِ زمان‌‎بندی تعریف‌شده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.
 
مسئول کنترل پروژه آکادمی چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دوران‌آکادمی را طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: چنانچه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایسته‌گزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام می‌دهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی می‌کنیم.
 


 
کد مطلب : ۲۸۱۰۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين