کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در بازدید از نمایشگاه الکامپ مطرح شد:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی ایران از سیاست‌گذاری‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال

نصر تهران , 11 تير 1402 ساعت 11:47

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ 26 رئیس اتاق بازرگانی ایران با حضور در غرفه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد دیجیتال به شیوه کسب‌وکارهای غیردیجیتالی بر ابقای خود به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد.



آی‌تی‌من- حسین سلا‌ح‌ورزی حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ 26 درباره اولویت‌های اتاق در زمینه اقتصاد دیجیتال گفت: با توجه به نقش فزاینده اقتصاد دیجیتال در دنیا و سهم قابل توجهی که این بخش در خلق ثروت و اقتصاد کشورها ایفا می‌کند، تصور می‌شود با وجود این که در ایران این بخش روند رو به رشد دارد، اما در مقایسه با دنیا فاصله داریم.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی به عنوان خانه بخش خصوصی، خود را تنها سخنگو و نماینده بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری نمی‌داند، در همه این سال‌ها تلاش کردیم تا با افتخار بخش‌های خدمات، خدمات مهندسی، حوزه دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال را نیز نمایندگی کنیم. از این رو در همه برنامه‌هایی که رئیس هیات مدیره دوره دهم اتاق بازرگانی از گذشته تدوین کرده است و به عنوان نقشه راه چهار سال آینده‌شان در نظر گرفته‌اند، به استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال در چند حوزه به خوبی توجه شده است.

سلاح‌ورزی در همین ارتباط گفت: یکی از موضوع‌هایی که به آن توجه شده است پرداختن و بهبود فضای کسب و کار و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال است. این موضوع با استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی انجام می‌شود. با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که یکی از تشکل‌های مهم و موثر در این حوزه است، ارتباط خوبیداریم و تلاش می‌کنیم تا با تعامل، نهایت استفاده از این ظرفیت را برای پرداختن و حذف مقررات زایداقتصاد دیجیتال داشته باشیم. در حال حاضر نیزتعداد فعالان این بخش در اتاق بازرگانی رو به افزایشاست و یک کمیسیون تخصصی هم برای این بخش تدارک دیده‌ایم.
سلاح ورزی درباره تعیین سهم 15 درصدی از GDP در برنامه هفتم توسعه برای اقتصاد دیجیتال از سوی دولت گفت: دولت با تعیین این هدف و مقدار، کار جالبی انجام داده است؛ اما این مستلزم ابزارها و پایش مورد نیاز خود است. باور شخصی بنده این است که هنوز بدنه دولت یا به ویژه در بخش حکمرانی داده، تصور درست و دقیقی از این موضوع وجود ندارد. ما بر اساس شواهد می‌گوییم که در برخورد، تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی برای حوزه اقتصاد دیجیتال، مانند کسب و کارهای غیر دیجیتالی تصمیم‌گیری می‌شود. هنوز متوجه نشدیم که در اساس این فضایکسب و کار متفاوت است و سیاست گذاری آن هم باید متفاوت باشد.

سلاح ورزی درباره سناریوهای مطرح شده درباره باقیماندن او به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق یک نهاد مدنی، قانونی و خصوصی است که صرف نظر از باقی ماندن یا نماندن بنده، با وجود حضور همه اعضا و علاقمندان، همچنان خصوصی باقیمی‌ماند.

او در پایان گفت: بنده به عنوان منتخب قانونی بخش خصوصی به طور قطع رئیس اتاق بازرگانی ایرانمی‌مانم.


کد مطلب: 281249

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/281249/انتقاد-رییس-اتاق-بازرگانی-ایران-سیاست-گذاری-ها-حوزه-اقتصاد-دیجیتال

ITMen
  https://www.itmen.ir