۰

ابزار جدید هوش مصنوعی برای درمان دقیق‌تر تومور مغزی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۵
ابزار جدید هوش مصنوعی برای درمان دقیق‌تر تومور مغزی
ابزار جدید هوش مصنوعی برای درمان دقیق‌تر تومور مغزی

آی‌تی‌من- محققان علوم اعصاب ده‌ها سال است که برای شناخت «گلیوما»، اصطلاحی کلی برای شایع‌ترین نوع تومور مغزی در بیماران سرطانی، تلاش کرده‌اند. جالب است بدانید که بو بایدن، پسر رییس جمهور آمریکا و جان مک‌کین، سناتور سابق آریزونا نیز به دلیل ابتلا به یکی از انواع تهاجمی گلیوما درگذشتند.

اما جراحان مغز و اعصاب برای برداشتن ایمن گلیوما بدون آسیب رساندن به بافت مغز اطراف، به اطلاعات زیادی نیاز دارند که اغلب تا زمانی که بیمار روی میز عمل قرار نگیرد، قابل جمع آوری نیست.

کان-هسینگ یو، استاد دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هنگام عمل جراحی روی بیماران مبتلا به سرطان مغز، پزشکان یک قطعه نمونه را به آزمایشگاه آسیب‌شناسی می‌فرستند تا نوع سرطان مشخص شود. نتیجه این آزمایش در مراکز پیشرفته پزشکی 10 تا 15 دقیقه زمان می‌برد و در تمام این مدت، بیمار با جمجمه بار روی میز جراحی باقی می‌ماند.

وی افزود: این کاری به شدت استرس‌زاست. گاهی کیفیت اسلاید‌های نمونه خوب نیست؛ بنابراین امکان تشخیص نادرست در این فرایند وجود دارد.
یو و تیمش دریافتند که یادگیری ماشین می‌تواند به تجزیه و تحلیل سریع‌تر و دقیق‌تر گلیوما کمک کند و زمان حضور بیماران در اتاق عمل را کاهش می دهد.

دکتر دن کیهیل، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت که دقت ابزار یادگیری ماشینی جدید تأثیرگذار است، مطمئناً بسیار بهتر از تکنیک‌های سنتی تجزیه و تحلیل آرایش مولکولی گلیوما جواب می‌دهد.

یادگیری ماشین همچنین می‌تواند نشان دهد که چگونه پزشکانی مانند کیهیل از پیشرفت‌های دیگر در درمان سرطان مغز استفاده می‌کنند. یکی از مطمئن‌ترین روش‌های درمان گلیومای تهاجمی شامل قرار دادن داروهای کشنده تومور مستقیماً در مغز در حین جراحی است. یو و همکاران این مطالعه بر این باورند که فناوری آنها می‌تواند به تعیین سطح تهاجمی یک تومور در اتاق عمل کمک کند، در نتیجه به پزشکان کمک می‌کند تا به سرعت و با اطمینان تصمیم بگیرند که داروها را تزریق کنند یا نه.

یو پیش‌بینی می‌کند که فناوری مورد استفاده در این مطالعه، در چند سال آینده برای کاربری بالینی آماده می‌شود و سپس باید توسط سازمان غذا و دارو نیز تایید شود.

البته مطالعه هاروارد کاملاً جدید نیست و در اوایل سال جاری، تیمی از محققان پزشکی در لندن ابزار هوش مصنوعی ابداع کردند که می‌تواند تشخیص دهد که آیا توده‌های غیرطبیعی که در سی‌تی اسکن یافت می‌شوند سرطانی هستند یا نه.

همچنین در لندن، یک استارت‌آپ نرم افزاری به نام Kheiron Medical Technologies، ابزارهای هوش مصنوعی را برای کمک به رادیولوژیست‌ها در تشخیص سرطان سینه توسعه می‌دهد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۳۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما