۰
در کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

قانون جامع برای ضوابط بیمه‌ای حوزه فناوری اطلاعات تدوین می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۶
قانون جامع برای ضوابط بیمه‌ای حوزه فناوری اطلاعات تدوین می‌شود
قانون جامع برای ضوابط بیمه‌ای حوزه فناوری اطلاعات تدوین می‌شود

آی‌تی‌من- کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای درآمدی شرکت‌های صنعت پرداخت و اصلاح فهرست مصادیق فعالیت‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را برای سومین مرتبه در دستورکار قرار داد.

در نشست قبل کارگروه که درباره این موضوع برگزار شده بود، مقرر شد سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور درباره فهرست بازنگری شده مصادیق فعالیت‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که مورد درخواست سازمان تأمین اجتماعی است، اظهارنظر کرده و آن را مکتوب برای سازمان ارسال کند.

همچنین برای حل مشکل حوزه صنعت پرداخت به صورت اختصاصی، قرار شد سازمان تأمین اجتماعی با نظر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بخش‌نامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران را با طرح در شورای هیات مقررات‌زدایی و وحدت رویه سازمان اصلاح کند تا فعالان این حوزه نیز مشمول بخش‌نامه موردنظر سازمان تأمین اجتماعی شوند.

طبق اطلاعاتی که در جلسه قبل مطرح شد، تا سال 1396 مفاصاحساب اینگونه شرکت‌ها به استناد بخش‌نامه 3/14 و دریافت تعهد حسابرسی صادر می‌شد، اما از آن سال به بعد شعب تأمین اجتماعی اعلام کردند که نوع فعالیت شرکت‌های (IT) فعال در صنعت پرداخت در بخش‌نامه موصوف تأمین اجتماعی درج نشده است؛ بنابراین با اعمال ضریب از این شرکت‌ها حق بیمه دریافت کردند.

بعد از جلسه کارگروه تخصصی که در مهرماه سال گذشته برگزار شد، بر اساس پیگیری‌هایی که صورت گرفت تا به امروز همچنان فهرست موردنظر اصلاح نشده و همچنان مشکلات مربوطه ادامه دارد.

به ادعای سازمان تأمین اجتماعی چون اطلاعات کارشناسان اجرایی سازمان درباره صنعت پرداخت اندک است، لازم بود تا گزارشی شامل برخی موارد مورد نظر توسط فعالان این صنعت به همت سازمان نظام صنفی یارانه‌ای تهیه و برای تأمین اجتماعی ارسال می‌شود تا طبق آن، آموزش‌های لازم ارائه و فهرست مورد بازنگری قرار گیرد.

از طرفی باید توجه داشت که صنعت پرداخت جزو صنایعی است که شرایط کاری‌اش با تغییرات گسترده روبه‌روست، بنابراین باید اطلاعات مربوط به این حوزه به صورت مستمر، به‌روز شود. در واقع تغییرات در بخش فناوری اطلاعات بسیار سریع است و نمی‌توان برای صنایعی که بر پایه فناوری اطلاعات است به صورت جداگانه و مستمر مقررات و بخش‌نامه صادر کرد. در نتیجه در نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو این پیشنهاد مطرح شد که یک قانون جامع، کلی و کامل برای صنایعی که برپایه فناوری اطلاعات هستند، تعریف شود.

در نهایت مقرر شد مکاتبات لازم برای حل ایرادات مربوط به صدور مفاصاحساب‌های بیمه درباره قراردادهای درآمدی در صنعت پرداخت کشور انجام شده و گزارش مورد نظر سازمان تأمین اجتماعی برای بازنگری در فهرست مصادیق فعالیت‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در قالب یک پیش‌جلسه که 10 مرداد برگزار خواهد شد، نهایی شود.

از طرف دیگر قرار شد ظرف یک هفته آینده، پیشنهادها برای حل ریشه‌ای این مشکل و ارائه تعریف کلی و جامع از فعالیت‌هایی که بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، از سوی فدراسیون و تشکل‌های مربوطه تهیه و در اختیار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار گیرد تا بتوان یک‌پارچگی لازم درباره کلیه صنایعی که بر پایه فناوری اطلاعات، فعالیت می‌کنند را درباره چگونگی پرداخت حق بیمه و مالیات، گمرکی و غیره، ایجاد کرد.
 
کد مطلب : ۲۸۱۴۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين