۰

همکاری معاونت علمی و وزارت کار برای تسهیل در بیمه دانش بنیان‌ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳
همکاری معاونت علمی و وزارت کار برای تسهیل در بیمه دانش بنیان‌ها
همکاری معاونت علمی و وزارت کار برای تسهیل در بیمه دانش بنیان‌ها

آی‌تی‌من- روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل راهبردیکشور، عنوان کرد: در حال حاضر در کشور به مددفناوران و متخصصان مسأله‌ای وجود ندارد که دانشمندان و متخصصان قادر به حل آن نباشند. شرکت‌هایدانش‌بنیان به جرم بسیار خوبی رسیده‌اند که می‌توانند در حل راهبردی‌ترین مسائل و نیازهای کشور، نقش ایفا کنند.

دهقانی با بیان این‌که ترویج، تقویت و توسعه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان یک مسأله اولویت‌دار و راهبردی کشور است ادامه داد: پشتوانه حمایتی بسیار خوب مقام معظم رهبری به رشد و رونق این شرکت‌ها کمک بسیاری داشته است. ایشانهمواره بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکیددارند و با حمایت جدی ایشان، توسعه فرهنگ دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اینشرکت‌ها اکنون به سهم و جایگاه خوبی از اقتصاد کشور دست یافته‌اند.

وی با بیان این‌که عموماً خدمت رسانی دانش‌بنیان‌هادر حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و پلتفرم‌ها تلقیمی‌شود در حالی‌که عمده خدمت‌رسانی این شرکت‌ها به کسب‌وکارهای بزرگ است، ادامه داد: خدماتی که اینشرکت‌ها به صنایع بزرگ و پیشرفته، صنایع دفاعیو سنگین ارائه داده‌اند بسیار بیش‌تر از صنایعکوچک بوده و دانش بنیان‌ها عمدتاً خدمات خود را به شرکت‌های بزرگ‌تر ارائه می‌دهند و b۲b کار می‌کنند. به طور مثال در مقطعی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌برای تأمین کاتالیست‌های مورد نیازشانبا مشکلات جدی مواجه بودند اما اکنون بالغ بر ۹۸ درصد نیاز کاتالیست‌های کشور را شرکت‌های دانش‌بنیانکشورمان تولید می‌کنند و دو درصد باقی مانده هم به دلیل اقتصادی نبودن است که تولید نمی‌شود اما توانمندی فناورانه تولید آن در کشور وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل‌کرده کشور را یکی از بارزه‌های شرکت‌هایدانش‌بنیان دانست و افزود: دانش بنیان‌ها عمدتاً برایتحصیل کردگان اشتغال ایجاد می‌کنند و ظرفیتنهفته‌ای که در دانشگاه‌ها برای اشتغال آفرینی و خلق ارزش افزوده وجود دارد، با ایجاد شرکت‌هایدانش‌بنیان شکوفا می‌شود. شرکت دانش‌بنیان،انگیزه لازم برای کارآفرینی، تبدیل دانش به کسب و کار و حل مشکلی از کشور را به نیروی انسانی دانش آموخته می‌دهد؛ شرکت دانش‌بنیان در واقع یک خانواده را برای دانشجویان و متخصصان شکل می‌دهد؛خانواده‌ای که ماندگاری بالایی دارد.

دهقانی با اشاره به نقش پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیاندر دیپلماسی دولت عنوان کرد: رئیس محترم جمهور از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند گفتمان و تعامل بین المللی استفاده می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیانرئیس‌جمهوری با بیان این‌که در نظام جدیدارزیابی شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال و اثرگذاری شرکت در اقتصاد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ادامه داد: در نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر بالاتر بودن سطح فناوری از میانگین فناوری کشور، میزاناشتغال تخصصی و ارزش ایجاد شده نیز مد نظر قرار می‌گیرد که قدری سختگیرانه‌تر اما واقع نگرانه است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیانرئیس‌جمهوری ادامه داد: رویکرد ما در دولت سیزدهماین است که زیست‌بوم و فضایی ایجاد شود که ظرفیت‌های دانشگاهی و هسته‌های استادمحور به ایجاد شرکت‌های جدید ترغیب شوند.

وی افزود: کمک‌های بلاعوض و پژوهانه‌هایی برایتحقیقات در نظر گرفته شده است که حمایت‌ها متناسب با نیاز، ماهیت و اندازه هر دسته از شرکت‌ها ارائه می‌شود.

دهقانی بیان کرد: از ۹ هزار شرکت دانش بنیانقریب به شش هزار شرکت نهایتاً ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات دارند. حمایت معافیت‌های مالیاتی،می‌تواند کمک کار تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها باشد. در همین راستا، حمایت‌ها را متناسب با هر شرکت و نیازی که دارد، ارائه می‌کنیم. سعی می‌کنیمبه مدت ۴ تا ۵ سال در قالب حمایت‌های گلخانه‌ای یکشرکت نوپا را کمک‌کنیم.

وی افزود: وزارت کار در حوزه همین حمایت‌ها می‌تواندکمک بسیار بزرگی داشته باشد که حمایت‌هایبیمه‌ای از همین حمایت‌های ارزشمند است و کمک ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان نوپا خواهد بود.
رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به نقش اثرگذار حمایت‌های اولیه از شرکت‌هایدانش‌بنیان نوپا عنوان کرد: شرکت‌ها اگر به ۵ سالگیبرسند ماندگاری تضمین شده‌تری دارند و این ۵ سال نخست و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد نقشیسرنوشت‌ساز در ماندگاری و بالندگی این شرکت‌ها خواهد داشت.

وی افزود: در یک فضای کاملاً رقابتی امروز نیرویانسانی اهمیت و ارزش غیر قابل اندازه گیری پیداکرده است و کشورها برای جذب و حمایت از نیرویانسانی به تکاپوی جدی افتاده‌اند.

اسدی فرد در ادامه به پیشنهاداتی برای حل چالش‌هایشرکت‌های دانش بنیان در حوزه وزارت کار اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی شعبه مجازی بیمه شرکت‌هایدانش‌بنیان، حذف بازرسی برای شرکت‌های دفاتر برایشرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، تسریع در بررسی میزانجرایم، بخشودگی جرایم شرکت‌های دانش بنیان و افزایش مهلت پرداخت بدهی و اعتراض از اقداماتیاست که می‌تواند به تسریع در توسعه و رشد شرکت‌هایدانش‌بنیان کمک کند.

در این نشست، ضمن مطرح شدن چالش‌ها و موانع موجود، زمینه‌ها و مقدمات برای همکاری‌های گسترده‌تر معاونت علمی و وزارت کار به منظور تسریع و تسهیل در روند کاری شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين