۰
به دلیل سیاست اعمال محدودیت بر سرعت اینترنت

مردم متوجه جایگزینی فیبر با کابل مسی نشده‌اند!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۸
مردم متوجه جایگزینی فیبر با کابل مسی نشده‌اند!
مردم متوجه جایگزینی فیبر با کابل مسی نشده‌اند!

آی‌تی‌من- در مقاله شرکت فناوری ارتباطات رستاک سیستم (فارس) آمده است: فیبر به خانه یا فیبر منازل که به آن FTTH (مخفف Fiber To The Home) می‌گویند، به نوعی از فناوری اتصال اینترنت با پهنای باند بالا اشاره دارد که از کابل‌های فیبر نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند.

این کابل‌ها از رشته‌های نازک شیشه‌ای یا پلاستیکی ساخته شده‌اندکه سیگنال‌های نوری را منتقل می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد اطلاعات را با سرعت بسیار بالا از خود عبور دهند. با اتصال FTTH کابل‌های فیبرنوری از شبکه ارایه دهنده خدمات اینترنت تا خانه مشترک نصب می‌شوند و اتصال مستقیم به اینترنت را فراهم می‌کنند. تکنولوژی فیبر به خانه با انواع دیگر شبکه و اتصالات پهن باند، مانند DSL که از سیم‌های مسیسنتی یا کابل‌های کواکسیال برای انتقال داده استفاده می‌کنند، متفاوت است. اتصالات FTTH به دلیل سرعت بالا و قابلیت اطمینان بالا حالا کاملاشناخته شده‌اند، که آنها را به یک انتخاب محبوب برای ارایه دهندگان خدمات اینترنت و مصرف کنندگان تبدیل می‌کند.

وجود اجرای پروژه‌های فیبر منازل یا همان FTHH در هر کشور بسته به شرایط سیاسی وزیر ساخت‌های ارتباطی آن دارای محدودیت‌ها و عوامل باز دارنده ای است که کمتر به آنها اشاره می‌شود، در این مقاله موانع اصلی و کلی فیبر به خانه یا همان FTTH  ارایه شده است:

۱- هزینه و سرمایه گذاری
یکی از مهم‌ترین چالش‌های استقرار FTTH هزینه و سرمایه‌گذاری بالا برای ساخت و نگهداری زیرساخت فیبرنوری برای منازل یا مجتمع‌هایتجاری یا حتی برای زیرساخت صنایع است. کابل‌های فیبر نوریگران‌تر از سیم‌های مسی یا کابل‌های کواکسیال هستند و برای نصب و راه‌اندازی به تجهیزات تخصصی و نیروی کار ماهر و آموزش دیدهنیاز دارند. علاوه بر این، ارایه دهندگان FTTH باید برای توجیههزینه‌های سرمایه اولیه و هزینه‌های عملیاتی مداوم، بودجه کافی و بازگشت سرمایه را تضمین کنند. این می‌تواند در بازارهایی که تقاضا برای FTTH کم است ورقابت با سایر فناوری‌های پهن باند زیاد است، یامحیط نظارتی نامطلوب است، دشوار باشد.

۲- دسترسی و پوشش
چالش دیگر برای استقرار FTTH دسترسی و پوشش محدود شبکه فیبربه ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده است. ارایه دهندگان FTTH اغلب با موانع فیزیکی و لجستیکی برای گسترش شبکه فیبر به این مناطق، مانند فواصل طولانی، زمین ناهموار، خطرات زیست محیطی، یا کمبود زیرساخت‌های موجود مواجه هستند. 

علاوه بر این، ارایه دهندگان FTTH ممکن است انگیزه یا منابع کافیبرای سرمایه گذاری در این مناطق نداشته باشند، جایی که تراکم جمعیتکم است، پایگاه مشتری کوچک است، یا سودآوری نامشخص است. در نتیجه، بسیاری از مناطق روستایی و دورافتاده تحت خدمات FTTH یابدون خدمات قرار می‌گیرند و شکاف دیجیتالی و شکافی در کیفیتو در دسترس بودن پهنای باند ایجاد می‌کنند.

۳- آگاهی و پذیرش
استقرار FTTH همچنین با آگاهی کم و پذیرش این فناوری در میانمشتریان بالقوه به چالش کشیده شده است. بسیاری از مصرف کنندگان از مزایا و مزایای FTTH نسبت به سایر فناوری‌های باند پهن آگاه نیستند یا ارزش پیشنهادی FTTH وارزش قیمت آن را درک نمی‌کنند. 

علاوه بر این، بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل عواملی مانند رضایت از خدمات پهنای باند فعلی خود، عدم اعتماد یا اطمینان به فناوری جدید، یا ترس از اختلال یا ناراحتی در طول انتقال و یاوضعیت پشتیبانی، تمایلی به تغییر و بهینه سازی شبکه فعلی خود بهFTTH راندارند، یا نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند. بنابراین، ارایهدهندگان FTTH باید مشتریان را در مورد شایستگی و امکان سنجیFTTH آموزش داده و متقاعد کنند و برنامه‌های قیمت گذاری و خدمات جذاب و رقابتی را ارایه دهند.

۴- استانداردها و قابلیت همکاری
چالش دیگر برای استقرار FTTH فقدان استانداردهای مشترک و قابلیتهمکاری بین سیستم‌ها و اجزای مختلف FTTH است. FTTH شامل فن‌آوری‌ها، پروتکل‌ها، معماری‌ها و دستگاه‌های مختلفی است که برای ارایهعملکرد و کیفیت بهینه خدمات باید به طور یکپارچه و کارآمد با هم کار کنند. با این حال، هیچ استاندارد یا مشخصات جهانی یا به طور گسترده پذیرفته شده برای FTTH وجود ندارد که این امر منجر به پراکندگی و ناسازگاری در بازار می‌شود. این می‌تواند چالش‌های فنی و عملیاتی را برای طراحی و اجرای پروژه‌های FTTH ایجاد کند، مانند مشکلات سازگاری، مشکلات یکپارچه سازی و سایر موارد که هرکدام می‌تواند مانعی بر سر راه اجرای پروژه‌های FTTH باشد. 

بنابراین، ارایه دهندگان FTTH باید برای راهکارهای قابل اجرا به کار فرمایان و مصرف کنندگان نهایی مشاوره دهند و استانداردها و راه حل‌هایباز و قابل همکاری برای FTTH را اتخاذ و ترویج کنند و با سایرسهامداران در صنعت همکاری کنند.

۵- سیاست و مقررات
سیاست‌ها و چشم انداز و مقررات پیچیده و پویای کشورها که بر توسعه و عملکرد شبکه فیبر تأثیر می‌گذارد، چالش دیگری برای FTTH است. ارایه دهندگان FTTH باید قوانین مختلفی را که بر جنبه‌هایی مانند حقوق دسترسی، مالکیت شبکه، رقابت، قیمت گذاری، کیفیت،امنیت، حریم خصوصی یا حمایت از مصرف کننده حاکم است رارعایتکنند. با این حال، این قوانین ممکن است در حوزه‌های قضایی، سطوح یا بخش‌های مختلف متفاوت باشد و باعث ایجاد عدم اطمینان و ناسازگاری برای ارایه‌دهندگان FTTH شود. علاوه بر این، این قوانینممکن است در طول زمان، به دلیل عوامل سیاسی، اقتصادی، یااجتماعی تغییر کند و باعث ایجاد بی ثباتی و غیرقابل پیش بینیوضعیت برای ارایه دهندگان FTTH شود. بنابراین، ارایه دهندگان FTTH نیاز به نظارت و سازگاری با محیط سیاست و مقررات دارند و از شرایطمطلوب و حمایتی برای FTTH حمایت می‌کنند.

در ایران پروژه‌های بسیاری در حوزه FTTH یا همان فیبر منازل یافیبر به خانه اجرا شده است، متاسفانه با وجود بستر مناسب برای پهن باند وآمادگی برای ارایه سرویس اینترنت پر سرعت به کاربر نهایی بدلیلمحدودیت‌های سیاسی و محدود کردن سرعت اینترنت از طریق قوانینبالا دستی، مردم در منازل خود اصلا متوجه تغییر سرویس فیبر نوری با کابل مسی نشده‌اند و این یکی دیگر از چالش‌های FTTH در ایراناست که ارایه دهندگان راهکارهای فیبر نوری با آن مواجه هستند. 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما