۰
مسوول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی:

فضای مجازی باید ملی شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱
فضای مجازی باید ملی شود
فضای مجازی باید ملی شود

آی‌تی‌من- مهدی صرامی در نشست نقد و بررسی دینی برنامه هفتم توسعه حوزه فرهنگ رسانه و فضای سایبر که به همت خبرگزاری رسا و همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این که یکی از ضعف‌های برنامه هفتم توسعه، عدم توانمندی نگارنده‌های سند در حوزه فضای سایبری است گفت: در برنامه هفتم که باید به عنوان عصاره فکر ملت ایران به آن نگاه شود و همه اندیشمندان و اندیشکده‌ها در فرایند نگارش آن شرکت داشته باشند؛ اما این برنامه را نمی‌توان عصاره فکر ملت دانست و این برنامه، مناسب گام دوم انقلاب اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه سایبر نمی‌توان از این سند به عنوان یک برنامه حاصل از اندیشه و فکر اسلامی در مجامع جهانی دفاع کرد، افزود: متاسفانه ترجمه امروز فضای مجازی و سایبری در کشور مانند ترجمه نفت به ماده کثیف در دوران شاهنشاهی است.

مسوول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی اظهار داشت: ارگان‌هایی که موثر در تاثیرگذاری بر افکار عمومی هستند در این لایحه نقش آفرینی ندارند؛ علاوه بر اینکه حکمرانی؛ یعنی اینکه مدیریت اراده‌ها در هر فضایی در دست نظام و کشور باشد و در هر فضایی که اراده‌ای برای تاثیرگذاری حکومت بر افکار عمومی وجود نداشته باشند، در واقع حکومت هیچ مدیریتی بر اراده‌ها ندارد.

وی در ادامه با بیان این که حکمرانی به معنای مدیریت اراده‌ها است و فضای مجازی موجود استراتژی نظام سلطه برای اعمال اراده‌ها و حکمرانی خود در جهان است اظهار داشت: هر فضایی که اراده‌ها در آن مدیریت شود، فضای حکمرانی است و باید پرسیده شود که آیا ما می‌توانیم بپذیریم که اراده‌هایی غیر از اراده‌ها و حکمرانی اسلامی بر جامعه اسلامی ما، حکمرانی کند؟

صرامی با بیان اینکه فضای سایبر موجود تئوری و استراتژی از نظام سلطه برای اعمال قدرت بر اراده‌های بین الملل، بدون دخل و تصرف به خاک کشورها است، بیان داشت: همان‌طور که اجازه نمی‌دهیم به بخشی از خاک ما تجاوز شود نباید اجازه دهیم که اراده گروهی از جامعه نیز در اختیار دیگران قرار گیرد.

مسوول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی با بیان این که کسی که فضای سایبر کشور را در اختیار دشمن قرار می‌دهد مانند کسی است که بخشی از خاک کشور را به بیگانگان تقدیم کرده است تاکید کرد: یکی از راهکارهای رفع این اتهام، شفاف‌سازی است و باید مانند نفت، فضای مجازی نیز ملی شده و این حکمرانی از دشمن پس گرفته شود.

وی با بیان اینکه خلاهایی در بحث مدیریت فضای مجازی وجود دارد، ابراز کرد: در این برنامه، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای دکترین ملی فضای سایبر وجود ندارد و هیچ راهکاری برای رفع این خلاء‌ها در نظر گرفته نشده است.

صرامی با بیان این که در برنامه هفتم توسعه به صیانت و حراست از فضای مجازی و سایبر نیز توجه لازم نشده است، اظهار داشت: امروز عصر دیجیتال درحال تمام شدن است و وارد دوران پردازش‌های غیر متمرکز شده‌ایم، ولی متاسفانه عده‌ای در عرصه فضای مجازی، تنها دغدغه اقتصاد دیجیتال را دارند.

مسوول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی با بیان اینکه برنامه‌ریزان این حوزه باید در عرصه تحلیل پیشگام باشند، بیان داشت: متاسفانه هیچ انعکاسی از این موضوع در برنامه هفتم توسعه نمی‌بینیم.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۸۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين