۰
خبری از نظارت نیست؛ تشخیص هم سخت است

وفور آیفون‌های ریپک در بازار ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
وفور آیفون‌های ریپک در بازار ایران
وفور آیفون‌های ریپک در بازار ایران

آی‌تی‌من- با توجه به این که واردات گوشی‌های سری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ ممنوع اعلام شد، مردم ایران هم گزینه‌ای بهتر از سریسری آیفون ۱۳ نیافتند. از طرفی هم چون تولید آیفون‌هایسری ۱۳ متوقف شده بود، بنا به تقاضای زیاد عاشقان گوشیآیفون از داخل کشور، واردکنندگان به فکر گزینه‌های غیر آکبند افتادند و این‌گونه شد که قیمت گوشی های سری آیفون ۱۳ در ایران از قیمت آیفون ۱۴ و ۱۵ هم بالاتر رفت.

ظاهرا در ماه‌های اخیر گوشی های آیفون ریپک شده به بازار ایران سرازیر شده‌اند. وضعیت به‌گونه‌ای شده است که فعالان بازار موبایل به مردم هشدار می‌دهند که در هنگام خرید گوشیآیفون بسیار مراقب باشند. 

تشخیص ریپک بودن آیفون حتی یکی از دغدغه‌هایفروشندگان هم به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود فروشندگان نیز گاه در تشخیص پک اصلی یا ریپک بودن آیفون ناتوانند. بنا به اخباری که شنیده می‌شود، متاسفانه برخی فروشندگان موبایل برای کسب سود بیشتر، نسخه‌های غیر آکبند آیفون را به‌جای نسخه اصلی عرضه می‌کنند. 

در این بین خریدار هم از این موضوع مطلع نیست و هزینهبیشتری برای آیفون غیر آکبند پرداخت می‌کند.

یکی از ترفندهای واردکنندگان، واردات گوشی‌های آیفون ریپک(یا همان دوباره بسته‌بندی شده) به کشور است. برای جلوگیریاز کلاه‌برداری، بهتر است اصالت و گارانتی گوشی را از سامانه جامع گارانتی بررسی کنید. 

فروشندگان هم موظف هستند تا هنگام فروش، وضعیت گوشیاعم از ریپک بودن یا نبودن را به مشتری اطلاع دهند. 

همچنین هیچ فروشنده‌ای نباید گوشی ریپک را به قیمتگوشی پک اصلی به مشتری بفروشد.

بنا بر اظهارات حسین سادات حسینی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، خریداران آیفون ۱۳ بهتر است قبل از انجام مراحل نهایی خرید، سریال دستگاه را در سامانه همتا چک کنند. 

همچنین فروشنده موظف است در فاکتور فروش خود، علاوه بر قید کردن نام و سریال گوشی مذکور، به وضعیت ریپک بودن یا پک اصلی بودن دستگاه نیز اشاره کند. 

وی این کار را یک راه موثر و پیشگیرانه از کلاه‌برداری‌هایاحتمالی دانستند. حسین سادات حسینی تاکید کرد هنگام بروز مشکل در زمینه گارانتی، حتما شکایت خود را به اتحادیهنیز برسانند.

علاوه‌بر افزایش گوشی‌های ریپکت و ریفربیشد در کشور، قیمت گوشی‌های آیفون به‌شدت با افزایش همراه شده است و قیمت برخی از مدل‌ها حتی به بالای ۱۵۰ میلیون تومان هم رسیده است که همه این موضوعات در نتیجه عدم نظارت در بازار موبایل صورت می‌گیرد و از آنجا که واردات گوشی‌های اپل به بازار ایران با موانعی همراه است بسیاری از سودجویان از این موضوع سوءاستفاده کرده و گوشی‌هایی که هیچ نمایندگی در بازار ندارندرا با قیمت نجومی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. از سوی دیگر مشتریان ایرانی هم چاره‌ای جز خرید این دستگاه‌ها ندارند چرا که بازار ایران یکی از نابه‌سامان‌ترین بازارهای موبایل دنیا را دارد.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما