۰

هوش مصنوعی «ذهن‌خوان» افکار را ترجمه می‌کند

تاریخ انتشار
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۸

آی‌تی‌من- محققان استرالیایی که این فناوری موسوم به دی‌ویو(DeWave)  را ابداع کرده‌اند، این فرآیند را با استفاده ازداده‌هایی از بیش از ۲۰ نفر از افراد سوژه آزمایش کردند.
 
مشارکت کنندگان در این آزمایش در حالی که یک کلاه چسبان مخصوص را به سر کردند، به‌طور بی‌صدا متنی راخواندند و این سامانه امواج مغزی آنها را از طریق نوارمغزی الکتروانسفالوگرام (EEG) ثبت و آنها را باکدگشایی به متن تبدیل کرد.
 
این سامانه با تنظیمات بیشتر می‌تواند به بیماران دچار به فلج یا سکته برای ارتباط برقرار کردن کمک کرده وهمچنین کار هدایت کردن ماشین‌هایی مانند دست و پای مصنوعی (بیونیک) یا روبات‌ها را آسان‌تر کند.
 
«چین‌-تنگ لینگ» دانشمند رایانه از دانشگاه فناوری سیدنی گفت: این تحقیقات یک تلاش نوآورانه برای ترجمه امواج خام مغزی EEG بطور مستقیم به زبان است که یک پیشرفت مهم در این حوزه به شمار می‌رود.
 
هر چند که سیستم دی‌ویو تنها به دقت و صحت ۴۰درصدی در آزمایش‌ها دست یافت اما این میزان موفقیت نیز ۳ درصد نسبت به معیارهای قبلی برای ترجمه فکر بهبود نشان می‌دهد.
 
هدف این محققان بهبود صحت این کار تا حد ۹۰ درصداست که مطابق با متدهای متعارف ترجمه زبانی یا نرم افزار شناسایی و تشخیص زبان است.
 
این در حالی است که سایر روش‌های ترجمه سیگنال‌های مغزی به زبان مستلزم جراحی برای کاشت الکترود یااستفاده از دستگاه‌های بزرگ و گران‌قیمت ام‌آر‌آی است که موجب می‌شود آن روش‌ها برای زندگی روزمره غیرعملی باشد.


 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۲۴۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما