۰

دانشمندان چینی موفق به کاهش سرعت نور برای بهبود عملکرد ریزتراشه‌ شدند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۷
دانشمندان چینی موفق به کاهش سرعت نور برای بهبود عملکرد ریزتراشه‌ شدند
دانشمندان چینی موفق به کاهش سرعت نور برای بهبود عملکرد ریزتراشه‌ شدند

آی‌تی‌من- این کار می‌تواند عملکرد ریزتراشه‌های موسوم به تراشه‌های فتونیک (photonic chips) و کاربرد آنها را در حسگری نوری، ارتباطات و محاسبات ارتقا دهد. این تحقیقات توسط گروهی از دانشمندان در موسسه فناوری پیشرفته شنژن با نظارت آکادمی ‌علوم چین انجام و نتایج آن به تازگی در نشریه «نانو لترز» منتشر شده است.

تراشه‌های فتونیک در مدارهای خود بجای الکترون از فوتون استفاده می‌کنند و زمانی که برای کارهای محاسباتی استفاده می‌شوند، میزان دقت آنها به تراشه‌های الکترونیک نزدیک می‌شود، اما تراشه‌های فتونیک این مزیت را دارند که برق کمتری مصرف می‌کنند و سریع‌ترند.

هر چند سرعت نور در خلاء ثابت است و نمی‌توان به سرعتی بیشتر از آن دست یافت، اما سرعت نور در سایر رساناها را می‌توان کاهش داد و این کار برای طراحی تراشه‌های فتونیک بسیار مهم است.

دکتر «لی گوانگیان» در این خصوص گفت: زمانی که سرعت نور کمتر می‌شود، چگالی انرژی نور افزایش پیدا می‌کند و معنی‌اش این است که با همان طول دستگاه، مسافت موثر برای تراکنش نور طولانی‌تر می‌شود و این به معنی ارتقای عملکرد دستگاه فتونیک است.

تیم تحقیقاتی لی یک تراشه فتونیک طراحی کرد که سرعت نور را به میزان ۱۰ هزار بار آهسته‌تر کرد و میزان کاهش انرژی ۲۰ درصد افت انرژی در تلاش‌های قبلی بود.

لی گفت: این فناوری جدید همچنین می‌تواند هزینه‌های تولید تراشه‌های فتونیک را کاهش دهد و کاربردهای آنها را بیشتر کند. این محققان با استفاده از این فناوری توانسته‌اند در سال‌های اخیر از تراشه‌های فتونیک در دستگاه‌هایی مانند حسگرها، لیزرها و ‌ال‌ای‌دی‌ها استفاده کنند.
 
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۵۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما