۰

سکوت وزارت صمت درباره تخصیص ارز به گوشی‌های کارکرده و ۱۲۰۰دلاری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۸
سکوت وزارت صمت درباره تخصیص ارز به گوشی‌های کارکرده و ۱۲۰۰دلاری
سکوت وزارت صمت درباره تخصیص ارز به گوشی‌های کارکرده و ۱۲۰۰دلاری

آی‌تی‌من- با توجه به شرایط ارزی کنونی شاهد التهاباتی در بازار مربوط به کالاهایی هستیم که مستقیماً به نرخ ارز وابسته هستند. به‌نظر می‌رسد که یکی از عوامل بروز چنین اتفاقی ناترازی در حوزه ارزی است که پیش از این یکی از عوامل آن از سوی معاون وزیر صمت، کم‌اظهاری در حوزه واردات و بیش‌اظهاری در حوزه صادرات عنوان شده است.

اما به‌نظر می‌رسد که یکی از عوامل دیگری که سبب شده است نظام ارزی کشور دچار ناترازی شود، رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود است که واردات آیفون13 و برخی تلفن‌ها همراه گران‌قیمت نیز از طریق آن انجام می‌شود.

در زمان حاضر براساس رویه واردات در برابر صادرات خود، آیفون‌های13 از رده خارج شده ظرف 7 روز تخصیص ارز دریافت  می‌کنند اما کالاهای ضروری و واردات کالاهای مورد نیاز واقعی کشور باید تا 70 روز در صف تخصیص ارز باقی بمانند.

باید به این نکته توجه کرد که به‌دلیل از رده خارج شدن آیفون‌های 13، عمده آیفون‌هایی که وارد کشور می‌شود رفرش و ری‌پک‌شده هستند اما بعضاً داخل کشور به‌عنوان آیفون‌های نو فروخته می‌شوند.

این مساله به‌زیان مصرف‌کننده است در حالی که واردکننده هم از طریق واردات و هم از طریق فروش آیفون‌های رفرش و ری‌پک به‌قیمت کالای نو سود کسب می‌کند.

در این میان شاهد واردات گوشی اس24 جدیدترین تولید کره‌ای با قیمت 1200 دلار بلافاصله بعد از رونمایی جهانی آن هم به‌صورت قانونی رجیسترشده هستیم، در زمان حاضر این سؤال وجود دارد که چرا وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی حوزه واردات در این خصوص سکوت کرده است آن هم در شرایطی که اولویت‌های بسیار مهم‌تری برای تخصیص ارز وجود دارد.

 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۵۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما