۰

جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری برگزار می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری برگزار می‌شود
جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری برگزار می‌شود

آی‌تی‌من- عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو ویژه خبری به منظور بررسی سه محور دستاوردهای فضایی و ارتباطی در یک سال گذشته، طرح کلان فیبر نوری و دولت هوشمند و الکترونیک حضور پیدا کرد و در خصوص دستاوردهای فضایی گفت: از زمانی که ایران وارد حوزه فضایی شد تا سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۳ پرتاب فضایی داشتیم که از ابتدای دی ۱۴۰۰ و پس از آغاز به کار دولت سیزدهم تا امروز تعداد پرتاب‌های فضایی به ۱۱ رسیده و امیدواریم به زودی رکورد پرتاب‌های فضایی را بزنیم. این پرتاب‌ها نمایانگر کارهایی است که تمام بخش‌ها روی زمین انجام می‌دهند. ماهواره‌ای که ما می‌سازیم دهها زیرسامانه و بخش دارد که متخصصین باید آنها را در آزمایشگاه تست کنند اما تا زمانی که در فضا قرار نگیرد از درست کار کردن آن اطلاعی نداریم.

وی به پرتاب ماهواره تا پایان سال پرداخت و افزود: در همه بخش‌ها کار با شتاب دنبال می‌شود در بخش ساخت ماهواره در حال حاضر ماهواره‌های متعددی در صف پرتاب داریم. حداقل یک پرتاب دیگر هم در برنامه داریم که انجام بشود یک ماهواره عملیاتی در مدار قرار خواهد گرفت ما در بحث پرتاب همکاری با کشورهای دیگر را هم در دستورکار خود داریم چرا که به دلیل شرایطی که اکنون پایگاه‌های پرتاب فعلی ما دارند در برخی مدارها امکان ماهواره‌گذاری نداریم و باید با همکاری کشورهای دیگر این کار را انجام بدهیم.
ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی کشور
زارع پور ادامه داد: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی کشور در کشور و نیز غرب آسیا هستیم. ساخت این پایگاه در این دولت انجام شد. فاز نخست آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید و اولین پرتاب‌ها در تمامی مدارها را از آن‌جا انجام خواهیم داد. پنجره پرتاب این پایگاه بسیار گسترده است. تا پیش از آن ماهواره‌های عملیاتی را با همکاری کشورهای دیگر در مدار قرار خواهیم داد.

وی همچنین گفت: داده‌های فضایی نقش بسیار کلیدی در زندگی مردم ایفا می‌کند که ما گاهی اوقات از آن غفلت می‌کنیم. بخش زیادی از هموطنان ما روزانه از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می‌کنند که موقعیت‌ها در این اپلیکیشن‌ها توسط ماهواره‌ها تعیین می‌شود. اکنون شرکت‌های نوآفرین و دانش‌بنیانی وجود دارند که از داده‌های فضایی برای ارتقا بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌کنند.

زارع پور افزود: استفاده از داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و از فساد جلوگیری کند و کاربرد دیگری که صنایع فضایی دارند، استفاده از سرریز این فناوری در صنایع دیگر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وشرکت‌های دانش بنیان در وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: این اقدام را از بخش ماهواره آغاز کردیم و بزرگترین قرارداد تاریخ فضایی کشور برای ۲ پروژه امسال منعقد شد که یکی از آن‌ها مربوط به ساخت منظومه ماهواره‌ای مخابراتی شهید سلیمانی با ۱۶ تا ۲۰ ماهواره با کمک بخش خصوصی و پرتاب آن با پرتابگر بومی‌است. در دنیا بخش پرتابگر را نیز به شرکت‌های خصوصی سپرده‌اند. دوستان ما نیز در بخش‌های لشگری در همین مسیر هستند و برای برخی از زیرسامانه‌ها از بخش خصوصی استفاده کرده‌اند.
کپسول زیستی یکی از اکتشافات فضایی است
زارع پور در خصوص پرتاب موفق کپسول زیستی به فضا گفت: کپسول‌های زیستی هم یکی از بخش‌های برنامه فضایی کشور زیست در فضا و اکتشافات فضایی است که دارای چند کارکرد اصلی و فرعی است. کارکرد اصلی آن، این است که سرانجام ما نیز به جمع کشورهایی می‌پیوندیم که زیست در فضا را تجربه می‌کنند. نگاه آینده بشر به منابع کرات دیگر است و این رقابت در جهان آغاز شده است. زمانی که منابع زمین تمام شود به منابع کرات دیگر نیاز است و ما نیز باید برای آن آماده باشیم و کاربرد دیگر این است که بسیاری از فناوری‌هایی که در زیست فضا و اکتشافات فضایی به کار گرفته می‌شود فناوری‌های بسیار پیشرفته هستند که در دیگر صنایع کشور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی در خصوص ایستگاه‌های زمینی برای داده‌های ماهواره گفت: در حال حاضر دو ایستگاه زمینی برای دریافت داده‌ها داریم که تا پایان سال تعداد آن‌ها به چهار ایستگاه خواهد رسید تا امکان بهره‌برداری از داده‌های فضایی افزایش یابد.ماهواره‌هایی که در مدار لئو (مدار پایین) قرار می‌گیرند روزی چند مرتبه در آسمان ایران ظاهر می‌شوند و هرقدر نقاط تماس ما از طریق ایستگاه‌های زمینی افزایش یابد می‌توانیم داده‌ها را سریع‌تر دریافت کرده و به آن‌ها فرامین جدیدی بدهیم.
میلیون پوشش فیبرنوری در کشور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت پوشش فیبر نوری در کشور گفت: پروژه ملی فیبرنوری جزو معدود پروژه‌های کشور است که یک داشبورد شفاف برای رصد لحظه‌ای دارد. اکنون بیش از ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند. البته مطلع هستم که تعدادی از اطلاعات هنوز در سامانه وارد نشده و فکر می‌کنم تعداد ۶ میلیون پوشش را رد کرده‌ایم و امیدواریم به زودی جشن ۶ میلیونی شدن پوشش فیبرنوری را برگزار کنیم.

زارع پور افزود: حفاری‌ها در بسیاری از شهرها انجام شده و امیدواریم به قولی که برای ایجاد هشت میلیون پوشش تا پایان سال ۱۴۰۲ داده‌ایم محقق کنیم. کار بسیاری سختی است. در تمام شهرهایی که کار می‌کنیم باید حفاری زیادی انجام شود و ما یک کار ۱۰ ساله را در حدود سه سال انجام می‌دهیم. با همت مدیریت شهرهایی که در آن‌ها مشغول کار هستیم، ان‌شاءالله می‌توانیم به تعداد موردنظر پوشش دست یابیم.
اتصال دستگاه‌ها به پنجره دولت هوشمند
وی در خصوص خدمات دولت هوشمند گفت: در حال حاضر تقریباً تمام دستگاه‌های به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و گاهی به دلیل از دست دادن استانداردهای ما اتصال خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر تقریباً ۷۰ درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود. در بخش استعلامات الکترونیکی کمی‌از برنامه عقب هستیم چرا که تعداد استعلامات زیاد است. در حوزه هوشمندسازی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شده‌اند که نیاز به هیچ‌گونه حضور افراد را ندارد.

زارع پور ادامه داد: ۹۱ درصد خدمات وزارت آموزش و پرورش به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود و بیش از نیمی‌از خدمات هوشمند شده‌اند. وزارت نیرو، ورزش و جوانان، دادگستری، ارتباطات و بهداشت و درمان نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند. اما برخی دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی نیاز به کار بیشتری دارند هرچند می‌دانم که در حال تلاش هستند.

وی در پایان گفت: سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد هم بالای ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند کرده اند.
 
 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۶۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما