۰
وزیر ارتباطات:

معماری شبکه ارتباطی کشور اصلاح شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲
معماری شبکه ارتباطی کشور اصلاح شد
معماری شبکه ارتباطی کشور اصلاح شد
آی‌تی‌من- عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم برای تغییر معماری شبکه و بهبود کیفیت سرعت اینترنت چه اقداماتی را انجام داده است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی‌که در وزارت ارتباطات پیگیر آن بودیم اصلاح مهندسی شبکه بود.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم قریب به 99 درصد ترافیک کشور در تهران بود و کسی که در شهرهای دیگر مثل سیستان بلوچستان، مشهد یا شیراز است ترافیک آن تا تهران می‌آمد و برمی‌گشت زیرا سرویس‌ها در تهران میزبانی می‌شد.

زارع پور ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال این هستیم که در 8 نقطه کشور که مرکز تبادل ترافیک (ixp) قرار دارد ظرفیت نقاط را ارتقا دهیم. در همین راستا هم ترافیک آنها افزایش یافته و از 6 ترابیت بر ثانیه به 30 ترابیت بر ثانیه رسیده و 50 برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که 2 اقدام تشویقی برای توسعه بیشتر این بخش انجام شده است، افزود: اولا اپراتورها و دارندگان سرویس‌های پرمخاطب در کشور را ترغیب و تشویق کردیم تا در این نقاط سرویس نسخه محلی یا همان  cdn‌ها را راه‌اندازی کنند و با کمک ابزار تعرفه‌ای کار کردیم که برای اپراتور صرفه داشته باشد که در این 8 نقطه ترافیک را محلی کنند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرف یک سال گذشته بین 10 تا 15 درصد از ترافیک شبکه در این نقاط توزیع شده  و موجب افزایش کیفیت ترافیک داخلی شده است به طور مثال در گذشته اگر مسابقه دربی برگزار می‌شد به سختی آنلاین مشاهده می‌شد اما امروز کمتر چنین مشکلی داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از وضعیت تماس تصویری بدون اینترنت در کشور نیز گزارشی ارائه کرد.

عیسی زارع پور در پلتفرم داخلی نوشت: در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار، زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم برای «تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE)» در اپراتورهای اصلی راه‌اندازی شد که این امکان در برخی از گوشی‌های موجود در بازار فعال شده و در حال رایزنی با سایر تولیدکنندگان گوشی برای فعال کردن این قابلیت هستیم.»

وی همچنین گفت: تاسیس «معاونت توسعه شبکه ملّی اطلاعات» در وزارتخانه، تشکیل«شورای راهبری توسعه شبکه ملّی اطلاعات» با مسوولیت وزیر و برگزاری 270جلسه این شورا و شوراهای اقماریش و تامین منابع مالی و زیرساختهای حقوقی مربوطه از جمله ریل گذاریهای صورت گرفته برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در این دوره است.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۳۳۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين