همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس آیسیتیپرس؛ سند چشمانداز تحول ۱۰ساله «ICTpress» رونمایی شد
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۲۷
آیتیمن- به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، مراسم بیستمین سالگرد تاسیس شبکه خبری آیسیتیپرس عصر سهشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ با حضور مدیران فناوری و مخابرات، پژوهشگران، فعالان رسانه و خبرنگاران و چهرههای اثرگذار ارتباطات و روابطعمومی، در ساختمان مرکزی بنیاد قلمچی برگزار شد و سند چشم انداز تحول ۱۰ساله این شبکه خبری با هدف تحول محتوایی، فناورانه، ساختاری و مخاطبپسند و در جهت حرکت به سمت اقتصاد پایدار مورد رونمایی قرار گرفت.


«آیسیتیپرس» و 20 سال روی خط فناوری
در ابتدای این مراسم محمدفواد رحمانسرشت بنیانگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» به 20سال فعالیت مستمر این رسانه اشاره کرد و با بیان اینکه «آیسیتیپرس» از 15مهر 1384 و بر مبنای مطالعه و تلاش فردی و در زمانیکه واژه «رسانه دیجیتال»، واژه غریبی بود آغاز بهکار کرد، گفت: ماموریت ما از ابتدا فقط خبر نبود بلکه باور داشتیم که باید زیرساختی از دانش، محتوا و ارتباطات علمی بسازیم تا همه اجزای اکوسیستم فناوری را به یکدیگر پیوند دهیم. با تولید و مخابره ۲۴ساعته خبر، پوشش دهها هزار خبر داخلی و بومی، ایجاد بانک کلیدواژه با صدها محور فناوری و سامانههای تحریریه دیجیتال، اکنون میتوانیم ادعا کنیم که به موتور محرک فرهنگ فناوری در ایران تبدیل شدیم.
مدیرمسئول آیسیتیپرس با اشاره به دهه نخست فعالیت شبکه خبری «آیسیتیپرس» که از یک تحریریه کوچک به یک شبکه چندرسانهای فراگیر تبدیل شد، تاکید کرد: در این دهه روی عمقبخشی به محتوا، ارتباطات میانبخشی، توسعه آموزش و کارآفرینی رسانهای، نوآوری در رسانه و تحول دیجیتال کار کردیم و موفق شدیم نسخه چندزبانه «آیسیتیپرس» را پیریزی کنیم. ما در دهه دوم فعالیت خود و در سال ۹۸ نخستین گام برای تحریریه هوشمند را برداشتیم و اکنون به صدایی قابل اعتماد برای فناوری در ایران تبدیل شدیم.
بنیانگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» درباره رویکرد این رسانه در ایجاد یک جریان فرهنگی گفت: فرهنگسازی در کاربرد فناوری در آموزش، سلامت، کسبوکار، آشنایی میلیونها نفر با مفهوم جامعه اطلاعاتی، مشارکت در معرفی دستاوردهای علمی و کارآفرینان فناوری و حمایت رسانهای از بیش از ۶۰۰ رویداد ملی و بینالمللی در حوزه فناوری، بخشی از اقداماتی است که در راستای این جریان فرهنگی انجام شده است.
محمدفواد رحمانسرشت، رسالت، شاکله هویت حرفهای و فلسفه وجودی «آیسیتیپرس» را صحت، دقت و سرعت در انتقال اطلاعات در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما در این رسانه، مسیر نقد و تحلیل سازنده و منصفانه را انتخاب کردهایم و در روایت دستاوردهای نخبگان ایرانی، ماموریت ما کاملا روشن است. «آیسیتیپرس» بر نشاندادن تلاشهای صادقانه، معرفی آوردههای علمی و تقویت روح خودباوری ملی تاکید دارد. ما در این مسیر به آینده نگاه میکنیم و بر اصول اعتماد، اخلاق، حقیقت و تلاش پایبندیم؛ همین ارزشها سبب شده است که امروز «آیسیتیپرس» نه فقط یک رسانه، بلکه نهادی الهامبخش و مرجعی در فناوری ایران باشد.
رحمانسرشت با اشاره به نقش شبکه خبری «آیسیتیپرس» در اقتصاد رسانه و توسعه کسبوکار و دستاورد مخابره ۴۵ میلیون کلمه خبر، تصریح کرد: ما اکنون در نقطهای ایستادهایم که گذشته را با افتخار مرور میکنیم و در دهه سوم فعالیت خود، ماموریت ما جهانیتر از همیشه است. ما در راستای ایجاد تحریریه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی گام برداشتهایم و معتقدیم که تخصص ما روایت آینده به زبان فناوری است.

در ابتدای این مراسم محمدفواد رحمانسرشت بنیانگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» به 20سال فعالیت مستمر این رسانه اشاره کرد و با بیان اینکه «آیسیتیپرس» از 15مهر 1384 و بر مبنای مطالعه و تلاش فردی و در زمانیکه واژه «رسانه دیجیتال»، واژه غریبی بود آغاز بهکار کرد، گفت: ماموریت ما از ابتدا فقط خبر نبود بلکه باور داشتیم که باید زیرساختی از دانش، محتوا و ارتباطات علمی بسازیم تا همه اجزای اکوسیستم فناوری را به یکدیگر پیوند دهیم. با تولید و مخابره ۲۴ساعته خبر، پوشش دهها هزار خبر داخلی و بومی، ایجاد بانک کلیدواژه با صدها محور فناوری و سامانههای تحریریه دیجیتال، اکنون میتوانیم ادعا کنیم که به موتور محرک فرهنگ فناوری در ایران تبدیل شدیم.
مدیرمسئول آیسیتیپرس با اشاره به دهه نخست فعالیت شبکه خبری «آیسیتیپرس» که از یک تحریریه کوچک به یک شبکه چندرسانهای فراگیر تبدیل شد، تاکید کرد: در این دهه روی عمقبخشی به محتوا، ارتباطات میانبخشی، توسعه آموزش و کارآفرینی رسانهای، نوآوری در رسانه و تحول دیجیتال کار کردیم و موفق شدیم نسخه چندزبانه «آیسیتیپرس» را پیریزی کنیم. ما در دهه دوم فعالیت خود و در سال ۹۸ نخستین گام برای تحریریه هوشمند را برداشتیم و اکنون به صدایی قابل اعتماد برای فناوری در ایران تبدیل شدیم.
بنیانگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» درباره رویکرد این رسانه در ایجاد یک جریان فرهنگی گفت: فرهنگسازی در کاربرد فناوری در آموزش، سلامت، کسبوکار، آشنایی میلیونها نفر با مفهوم جامعه اطلاعاتی، مشارکت در معرفی دستاوردهای علمی و کارآفرینان فناوری و حمایت رسانهای از بیش از ۶۰۰ رویداد ملی و بینالمللی در حوزه فناوری، بخشی از اقداماتی است که در راستای این جریان فرهنگی انجام شده است.
محمدفواد رحمانسرشت، رسالت، شاکله هویت حرفهای و فلسفه وجودی «آیسیتیپرس» را صحت، دقت و سرعت در انتقال اطلاعات در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما در این رسانه، مسیر نقد و تحلیل سازنده و منصفانه را انتخاب کردهایم و در روایت دستاوردهای نخبگان ایرانی، ماموریت ما کاملا روشن است. «آیسیتیپرس» بر نشاندادن تلاشهای صادقانه، معرفی آوردههای علمی و تقویت روح خودباوری ملی تاکید دارد. ما در این مسیر به آینده نگاه میکنیم و بر اصول اعتماد، اخلاق، حقیقت و تلاش پایبندیم؛ همین ارزشها سبب شده است که امروز «آیسیتیپرس» نه فقط یک رسانه، بلکه نهادی الهامبخش و مرجعی در فناوری ایران باشد.
رحمانسرشت با اشاره به نقش شبکه خبری «آیسیتیپرس» در اقتصاد رسانه و توسعه کسبوکار و دستاورد مخابره ۴۵ میلیون کلمه خبر، تصریح کرد: ما اکنون در نقطهای ایستادهایم که گذشته را با افتخار مرور میکنیم و در دهه سوم فعالیت خود، ماموریت ما جهانیتر از همیشه است. ما در راستای ایجاد تحریریه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی گام برداشتهایم و معتقدیم که تخصص ما روایت آینده به زبان فناوری است.

«آیسیتیپرس» و روایت آینده به زبان فناوری
در این مراسم، مهندس شاهین میرزایی، مدیر پروژه هوشمندسازی رسانه «آیسیتیپرس» درباره برنامهریزی این شبکه خبری در چشمانداز ۱۰ ساله و تغییراتی که قرار است در ساختار «آیسیتیپرس» ایجاد شود، توضیح داد.
این متخصص هوش مصنوعی و تحول دیجیتال، بر لزوم تحول دیجیتال در رسانه تاکید کرد و گفت: نمیتوان از کنار تحول دیجیتال به راحتی عبور کرد و در عصر هوش مصنوعی و انقلاب فناوری که سلیقه مخاطبان رسانه هم تغییر پیدا کرده، تحول دیجیتال در رسانه یک الزام است. امروز خبر باید عمیق، دارای روند مشخص و ترکیبی از اطلاعات با تحلیل معنادار باشد تا سلیقه مخاطب را جلب کند. این حجم از پردازش خبر فقط از هوش مصنوعی برمیآید.
شاهین میرزایی تحول دیجیتال در رسانه «آیسیتیپرس» را در ۵ محور محتوا، فناوری، ساختار، بازار و مخاطب و اقتصاد پایدار توضیح داد و گفت: «آیسیتیپرس» در این برنامه تحول، به سمت تولید اخبار تحلیلی عمیق مطابق با روندهای زمانی میرود. از ابزارهای دادهکاوی برای صحت، دقت و سرعت مخابره اخبار، بهره میگیرد و برای بهینهسازی فرآیندها، تیم چابک و متخصص خواهد داشت. شناخت عمیق نیاز مخاطب و گسترش دسترسی و تعامل مستمر هم در این برنامه تحول دیده شده است. همچنین طراحی مدل درآمدی متنوع، شراکتهای استراتژیک و رشد بلندمدت در این مسیر انجام میشود.
او ۵ ابتکار کلیدی برای آینده «آیسیتیپرس» را شامل ابتکار در حوزه اتاق خبر هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، مرکز داده و تحلیل فناوری، ایجاد آزمایشگاه نوآوری رسانهای، آکادمی آموزش فناوری و دیپلماسی رسانهای فناوری دانست و افزود: در این مسیر، از طرحها و تیمهای نوآورانه استفاده میشود و آموزش همکاران و فعالان حوزه را در دستور کار خواهیم داشت. همچنین با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، اهداف ساخت آینده را پیادهسازی خواهیم کرد. ما معتقد به تخصص «آیسیتیپرس» در روایت آینده به زبان فناوری هستیم و تاکید داریم که این شبکه خبری، نه تنها راوی بلکه سازنده آینده است. با این چشمانداز به سمت دهه سوم پرشکوه و تحولآفرین گام برمیداریم.

آینده ارتباطات در دستان استراتژیستهای هوشمند
دکتر حمید شکری خانقاه از عصر جدید مدیریت ارتباطات با محوریت هوش مصنوعی سخن گفت.
در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس شبکه خبری «آیسیتیپرس»، آیندهای ترسیم شد که در آن، مرز میان فناوری و ارتباطات از بین میرود و مدیران ارتباطات به معماران استراتژیهای هوشمند جهانی تبدیل میشوند.
در حالی که جهان با سرعتی بیسابقه به سوی زیستبومهای ارتباطی هوشمند پیش میرود، دکتر حمید شکری خانقاه، نویسنده و مدرس برجسته دانشگاه، در سخنرانی خود در آیین بیستمین سالگرد «آیسیتیپرس» چشماندازی آیندهنگرانه ترسیم کرد؛ چشماندازی که در آن، نقش مدیران ارتباطات از پیامرسانی صرف به معماری راهبردی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی تغییر مییابد. این سخنان بازتابی از یک تغییر پارادایمی جهانی در حوزه ارتباطات است که نهتنها ایران، بلکه کل جامعه رسانهای بینالمللی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این مراسم، دکتر حمید شکری ضمن تجلیل از نقش تأثیرگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» در عرصه اطلاعرسانی حرفهای، این رسانه را «تحولآفرین، قابل اعتماد و همدل با جامعه» توصیف کرد و موفقیتهای آن را مرهون رهبری حرفهای و آیندهنگرانه محمدفواد رحمانسرشت دانست.
نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با اشاره به شتاب تحول فناوری و افزایش شکافهای ارتباطی، گفت: استراتژی هوشمند، پیشران مدیریت ارتباطات فرداست. دوران ارتباطات سنتی و رسانههای انبوه به پایان رسیده و ما وارد عصر روابطعمومی الگوریتمی شدهایم؛ عصری که در آن، هوش مصنوعی نهتنها مشاور بلکه شریک راهبردی مدیران ارتباطات خواهد بود.
این استاد ارتباطات با تأکید بر نقش پیشبینیپذیری در عصر دیجیتال افزود: هوش مصنوعی ما را از واکنشپذیری به پیشبینیگری سوق داده است. امروز رسانه حرفهای باید بداند چه زمانی سخن بگوید و چه زمانی سکوت کند. قدرت اصلی در فهم دادهها، روایتسازی هوشمند و سناریونویسی است.
دکتر شکری خانقاه با طرح مفهومی از «مدیر ارتباطات معمار»، بر ضرورت افزایش توان روایتگری، ایدهپردازی و تفکر آیندهپژوهانه تأکید کرد و گفت: آینده متعلق به کسانی است که بتوانند از فرصت هوش مصنوعی بهرهبرداری خلاقانه کنند. در این جهان، دیگر فناوری صرفاً ابزار نیست؛ بلکه محیط جدیدی برای کنشهای ارتباطی و تصمیمسازیهای استراتژیک است.

این استراتژیست ارتباطی، دو چالش اساسی ارتباطات الگوریتمی را «اخلاق در استفاده از دادهها» و «بازتعریف سواد رسانهای» از تشخیص خبر غلط از دست به درک شیوه عملکرد الگوریتم ها دانست و هشدار داد که بیتوجهی به این مسائل، میتواند موجب شکاف اعتماد در سطح جهانی شود. او تأکید کرد: رسانه حرفهای هرگز چندرنگ و غیراخلاقی عمل نمیکند. رعایت اصول اخلاقی در عصر دادهمحور، ضامن بقا و اعتماد جهانی است.
این سخنرانی، بازتابدهنده یک لحظه تاریخی در عرصه جهانی ارتباطات است؛ لحظهای که در آن، مرزهای سنتی رسانه شکسته و مدیریت ارتباطات وارد مرحلهای از «معماری هوشمند» شده است. سازمانها و کشورهایی که بتوانند الگوریتمها را در خدمت استراتژی قرار دهند، بازیگران اصلی صحنه ارتباطات آینده خواهند بود.
ذوقزدگی تکنولوژیکی باعث از بین رفتن مدارس نمیشود
در این مراسم مهندس کاظم قلمچی، واقف و متولی بنیاد قلمچی، نیز درباره ذوقزدگی تکنولوژیک، با حضار سخن گفت و با اشاره به جمله نلسون ماندلا مبنی بر اینکه «قویترین اسلحهای که میتواند دنیا را دگرگون کند، آموزش است»، افزود: جامعه ما بسیار پویا برای ورود به آینده است و برای تقویت مهارتهای اجتماعی، شناختی و عاطفی، به آموزش نیاز دارد.

بنیانگذار کانون فرهنگی آموزش، با اشاره به نتایج آزمونهایی که سازمان ملل پس از همهگیری ویروس کرونا در زمینه افت تحصیلی کشورها انجام داد، گفت: ردهبندی کشورها نشان داد که کشورهایی که کمترین تعطیلی مدارس را در زمان کرونا داشتند از نظر میزان افت تحصیلی در رشتههایی مانند ریاضی و علوم، کمتر آسیب دیدند و برعکس، کشورهایی که بیشترین تعطیلی را داشتند با افت تحصیلی بیشتری مواجه شدند.
نتایج این آزمون نشان داد که در استفاده از تکنولوژی باید حد را نگه داشت و اینطور نخواهد بود که فکر کنیم جایی مثل مدرسه با توسعه ابزارهای فناوری، به کلی از بین خواهد رفت. طبق شواهد، مهارتهای اجتماعی و شناختی از جمله موضوعاتی است که باید در محیط فیزیکی و حضوری آموزشی به دست بیاید و نمیتوان آن را از طریق محیطهای آنلاین محقق کرد.

کاظم قلمچی به اصول سرسختی در توسعه کسبوکار هم اشاره کرد که میتواند موفقیت افراد را به دنبال داشته باشد و افزود: اصل «۱۰هزار ساعت» میگوید اگر فردی طی ۱۰سال بهطور مداوم سالی هزار ساعت یک کار را انجام دهد، به قله میرسد و در رسیدن به هدفی که دارد موفق خواهد شد؛ این موضوع در موفقیت شبکه خبری «آیسیتیپرس» هم صادق است.
او در پایان از قول فرانسیس بیکن فیلسوف و سیاستمدار انگلیسی که بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی میدانند، خطاب به حضار توصیه کرد که «کتاب بخوانید تا فرد کاملی شوید؛ سخنرانی کنید تا فرد آمادهای شوید و بنویسید تا فرد مسلطی باشید.»

رونمایی از سند چشم انداز تحول ده ساله آیسیتیپرس
در پایان این مراسم، با حضور جمعی از مدیران فناوری و مخابرات، استادان ارتباطات، مدیران کارآفرین و فعالان رسانه، از سند تحول دهساله شبکه خبری آیسیتیپرس رونمایی شد؛ سندی که آینده این رسانه را در پنج محور محتوایی، فناورانه، ساختاری، مخاطبمحور و اقتصادی ترسیم میکند و افق جدیدی را برای نقشآفرینی رسانههای تخصصی در عصر هوش مصنوعی میگشاید.


در این مراسم، مهندس شاهین میرزایی، مدیر پروژه هوشمندسازی رسانه «آیسیتیپرس» درباره برنامهریزی این شبکه خبری در چشمانداز ۱۰ ساله و تغییراتی که قرار است در ساختار «آیسیتیپرس» ایجاد شود، توضیح داد.
این متخصص هوش مصنوعی و تحول دیجیتال، بر لزوم تحول دیجیتال در رسانه تاکید کرد و گفت: نمیتوان از کنار تحول دیجیتال به راحتی عبور کرد و در عصر هوش مصنوعی و انقلاب فناوری که سلیقه مخاطبان رسانه هم تغییر پیدا کرده، تحول دیجیتال در رسانه یک الزام است. امروز خبر باید عمیق، دارای روند مشخص و ترکیبی از اطلاعات با تحلیل معنادار باشد تا سلیقه مخاطب را جلب کند. این حجم از پردازش خبر فقط از هوش مصنوعی برمیآید.
شاهین میرزایی تحول دیجیتال در رسانه «آیسیتیپرس» را در ۵ محور محتوا، فناوری، ساختار، بازار و مخاطب و اقتصاد پایدار توضیح داد و گفت: «آیسیتیپرس» در این برنامه تحول، به سمت تولید اخبار تحلیلی عمیق مطابق با روندهای زمانی میرود. از ابزارهای دادهکاوی برای صحت، دقت و سرعت مخابره اخبار، بهره میگیرد و برای بهینهسازی فرآیندها، تیم چابک و متخصص خواهد داشت. شناخت عمیق نیاز مخاطب و گسترش دسترسی و تعامل مستمر هم در این برنامه تحول دیده شده است. همچنین طراحی مدل درآمدی متنوع، شراکتهای استراتژیک و رشد بلندمدت در این مسیر انجام میشود.
او ۵ ابتکار کلیدی برای آینده «آیسیتیپرس» را شامل ابتکار در حوزه اتاق خبر هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، مرکز داده و تحلیل فناوری، ایجاد آزمایشگاه نوآوری رسانهای، آکادمی آموزش فناوری و دیپلماسی رسانهای فناوری دانست و افزود: در این مسیر، از طرحها و تیمهای نوآورانه استفاده میشود و آموزش همکاران و فعالان حوزه را در دستور کار خواهیم داشت. همچنین با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، اهداف ساخت آینده را پیادهسازی خواهیم کرد. ما معتقد به تخصص «آیسیتیپرس» در روایت آینده به زبان فناوری هستیم و تاکید داریم که این شبکه خبری، نه تنها راوی بلکه سازنده آینده است. با این چشمانداز به سمت دهه سوم پرشکوه و تحولآفرین گام برمیداریم.

آینده ارتباطات در دستان استراتژیستهای هوشمند
دکتر حمید شکری خانقاه از عصر جدید مدیریت ارتباطات با محوریت هوش مصنوعی سخن گفت.
در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس شبکه خبری «آیسیتیپرس»، آیندهای ترسیم شد که در آن، مرز میان فناوری و ارتباطات از بین میرود و مدیران ارتباطات به معماران استراتژیهای هوشمند جهانی تبدیل میشوند.
در حالی که جهان با سرعتی بیسابقه به سوی زیستبومهای ارتباطی هوشمند پیش میرود، دکتر حمید شکری خانقاه، نویسنده و مدرس برجسته دانشگاه، در سخنرانی خود در آیین بیستمین سالگرد «آیسیتیپرس» چشماندازی آیندهنگرانه ترسیم کرد؛ چشماندازی که در آن، نقش مدیران ارتباطات از پیامرسانی صرف به معماری راهبردی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی تغییر مییابد. این سخنان بازتابی از یک تغییر پارادایمی جهانی در حوزه ارتباطات است که نهتنها ایران، بلکه کل جامعه رسانهای بینالمللی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این مراسم، دکتر حمید شکری ضمن تجلیل از نقش تأثیرگذار شبکه خبری «آیسیتیپرس» در عرصه اطلاعرسانی حرفهای، این رسانه را «تحولآفرین، قابل اعتماد و همدل با جامعه» توصیف کرد و موفقیتهای آن را مرهون رهبری حرفهای و آیندهنگرانه محمدفواد رحمانسرشت دانست.
نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با اشاره به شتاب تحول فناوری و افزایش شکافهای ارتباطی، گفت: استراتژی هوشمند، پیشران مدیریت ارتباطات فرداست. دوران ارتباطات سنتی و رسانههای انبوه به پایان رسیده و ما وارد عصر روابطعمومی الگوریتمی شدهایم؛ عصری که در آن، هوش مصنوعی نهتنها مشاور بلکه شریک راهبردی مدیران ارتباطات خواهد بود.
این استاد ارتباطات با تأکید بر نقش پیشبینیپذیری در عصر دیجیتال افزود: هوش مصنوعی ما را از واکنشپذیری به پیشبینیگری سوق داده است. امروز رسانه حرفهای باید بداند چه زمانی سخن بگوید و چه زمانی سکوت کند. قدرت اصلی در فهم دادهها، روایتسازی هوشمند و سناریونویسی است.
دکتر شکری خانقاه با طرح مفهومی از «مدیر ارتباطات معمار»، بر ضرورت افزایش توان روایتگری، ایدهپردازی و تفکر آیندهپژوهانه تأکید کرد و گفت: آینده متعلق به کسانی است که بتوانند از فرصت هوش مصنوعی بهرهبرداری خلاقانه کنند. در این جهان، دیگر فناوری صرفاً ابزار نیست؛ بلکه محیط جدیدی برای کنشهای ارتباطی و تصمیمسازیهای استراتژیک است.

این استراتژیست ارتباطی، دو چالش اساسی ارتباطات الگوریتمی را «اخلاق در استفاده از دادهها» و «بازتعریف سواد رسانهای» از تشخیص خبر غلط از دست به درک شیوه عملکرد الگوریتم ها دانست و هشدار داد که بیتوجهی به این مسائل، میتواند موجب شکاف اعتماد در سطح جهانی شود. او تأکید کرد: رسانه حرفهای هرگز چندرنگ و غیراخلاقی عمل نمیکند. رعایت اصول اخلاقی در عصر دادهمحور، ضامن بقا و اعتماد جهانی است.
این سخنرانی، بازتابدهنده یک لحظه تاریخی در عرصه جهانی ارتباطات است؛ لحظهای که در آن، مرزهای سنتی رسانه شکسته و مدیریت ارتباطات وارد مرحلهای از «معماری هوشمند» شده است. سازمانها و کشورهایی که بتوانند الگوریتمها را در خدمت استراتژی قرار دهند، بازیگران اصلی صحنه ارتباطات آینده خواهند بود.
ذوقزدگی تکنولوژیکی باعث از بین رفتن مدارس نمیشود
در این مراسم مهندس کاظم قلمچی، واقف و متولی بنیاد قلمچی، نیز درباره ذوقزدگی تکنولوژیک، با حضار سخن گفت و با اشاره به جمله نلسون ماندلا مبنی بر اینکه «قویترین اسلحهای که میتواند دنیا را دگرگون کند، آموزش است»، افزود: جامعه ما بسیار پویا برای ورود به آینده است و برای تقویت مهارتهای اجتماعی، شناختی و عاطفی، به آموزش نیاز دارد.

بنیانگذار کانون فرهنگی آموزش، با اشاره به نتایج آزمونهایی که سازمان ملل پس از همهگیری ویروس کرونا در زمینه افت تحصیلی کشورها انجام داد، گفت: ردهبندی کشورها نشان داد که کشورهایی که کمترین تعطیلی مدارس را در زمان کرونا داشتند از نظر میزان افت تحصیلی در رشتههایی مانند ریاضی و علوم، کمتر آسیب دیدند و برعکس، کشورهایی که بیشترین تعطیلی را داشتند با افت تحصیلی بیشتری مواجه شدند.
نتایج این آزمون نشان داد که در استفاده از تکنولوژی باید حد را نگه داشت و اینطور نخواهد بود که فکر کنیم جایی مثل مدرسه با توسعه ابزارهای فناوری، به کلی از بین خواهد رفت. طبق شواهد، مهارتهای اجتماعی و شناختی از جمله موضوعاتی است که باید در محیط فیزیکی و حضوری آموزشی به دست بیاید و نمیتوان آن را از طریق محیطهای آنلاین محقق کرد.

کاظم قلمچی به اصول سرسختی در توسعه کسبوکار هم اشاره کرد که میتواند موفقیت افراد را به دنبال داشته باشد و افزود: اصل «۱۰هزار ساعت» میگوید اگر فردی طی ۱۰سال بهطور مداوم سالی هزار ساعت یک کار را انجام دهد، به قله میرسد و در رسیدن به هدفی که دارد موفق خواهد شد؛ این موضوع در موفقیت شبکه خبری «آیسیتیپرس» هم صادق است.
او در پایان از قول فرانسیس بیکن فیلسوف و سیاستمدار انگلیسی که بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی میدانند، خطاب به حضار توصیه کرد که «کتاب بخوانید تا فرد کاملی شوید؛ سخنرانی کنید تا فرد آمادهای شوید و بنویسید تا فرد مسلطی باشید.»

رونمایی از سند چشم انداز تحول ده ساله آیسیتیپرس
در پایان این مراسم، با حضور جمعی از مدیران فناوری و مخابرات، استادان ارتباطات، مدیران کارآفرین و فعالان رسانه، از سند تحول دهساله شبکه خبری آیسیتیپرس رونمایی شد؛ سندی که آینده این رسانه را در پنج محور محتوایی، فناورانه، ساختاری، مخاطبمحور و اقتصادی ترسیم میکند و افق جدیدی را برای نقشآفرینی رسانههای تخصصی در عصر هوش مصنوعی میگشاید.


مرجع : ictpress