رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی تشریح کرد:
الزامات توسعه صادرات محصولات دانشبنیان
تاریخ انتشار  
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ ساعت  ۱۰:۴۸  
آیتیمن- سعید سرکار در دومین رویداد تقدیر از برترینهای صادراتی حوزه نانو، بیان کرد: زیستبوم توسعه صادرات نیازمند چندین رکن اساسی است که برندسازی و کسب اعتماد در صدر آنها قرار دارد.
وی ادامه داد: دومین نکته ضروری این است که وقتی میخواهیم وارد بازارهای جهانی شویم، باید برندهای بزرگ و شناختهشده داشته باشیم؛ اما در کشور، قوانین ضد بزرگشدن وجود دارد. در حال حاضر اجازه شکلگیری کمپانیهای بزرگ داده نمیشود، زیرا قوانین و مقررات محدودکنندهاند؛ مثلاً اگر فروش یک شرکت از حدی بالاتر رود، دیگر معافیت مالیاتی ندارد و دانشبنیان تلقی نمیشود.
سرکار توضیح داد: این وضعیت مانند ایجاد شرکتهای کوتوله است، چراکه یک شرکت پس از دریافت تسهیلات نمیتواند برای بار دوم توسعه یابد و برند بزرگتری ایجاد کند. باید این قوانین محدودکننده اصلاح شوند، زیرا اگر بخواهیم وارد بازار بینالمللی شویم و با محصولات خلاقانه رقابت کنیم، نیازمند شرکتهای بزرگ هستیم.
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی خاطرنشان کرد: بحث بعدی برای ورود به بازار جهانی، مساله استانداردهاست؛ باید با کشورهای مختلف تفاهمنامه و قراردادهای دوجانبه امضا کنیم تا استانداردهای یکدیگر را بپذیریم. این تفاهمنامهها موجب تسهیل صادرات میشوند و استاندارد یکی از مهمترین محورهایی است که باید بر آن کار شود.
وی به مساله خدمات پس از فروش اشاره کرد و افزود: شرکتهای کوچک با دو یا سه محصول نمیتوانند در بازارهای خارجی بمانند چون هزینه خدمات پس از فروش برای آنها قابل تأمین نیست. کشورها تمایل دارند از شرکتهایی خرید کنند که دارای سبد بزرگ محصولات باشند. در نتیجه نباید کارمان را تعطیل کنیم تا برندهای بزرگ بسازیم، بلکه میتوانیم محصولات همخانواده را در قالب کنسرسیوم صادراتی تجمیع کنیم تا با یک برند مشترک وارد بازارهای جهانی شویم.
به گفته سرکار، باید از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج استفاده کنیم؛ کسانی که سالها در فضای بیزینس فعالیت داشتهاند و با ساختار بازارهای جهانی آشنا هستند. باید به کشورهای مختلف برویم و اعلام کنیم که قصد داریم در خاک همان کشور واحد تولیدی ایجاد کنیم. در مناطقی که امکان استفاده از ظرفیتها وجود دارد، میتوان با انتقال تکنولوژی و ایجاد پلتفرمهای تولیدی، بازارهای بزرگی را بدون محدودیت گمرکی شکل داد.
این مقام مسوول با اشاره به ظرفیت گسترده ایران در این حوزه، خاطرنشان کرد: بهزودی برنامه جامعی برای توسعه صادرات دانشبنیان با حمایت معاونت علمی ارائه خواهد شد. تمام ملزومات و حمایتهای لازم فراهم خواهد شد.
 
 
  
  وی ادامه داد: دومین نکته ضروری این است که وقتی میخواهیم وارد بازارهای جهانی شویم، باید برندهای بزرگ و شناختهشده داشته باشیم؛ اما در کشور، قوانین ضد بزرگشدن وجود دارد. در حال حاضر اجازه شکلگیری کمپانیهای بزرگ داده نمیشود، زیرا قوانین و مقررات محدودکنندهاند؛ مثلاً اگر فروش یک شرکت از حدی بالاتر رود، دیگر معافیت مالیاتی ندارد و دانشبنیان تلقی نمیشود.
سرکار توضیح داد: این وضعیت مانند ایجاد شرکتهای کوتوله است، چراکه یک شرکت پس از دریافت تسهیلات نمیتواند برای بار دوم توسعه یابد و برند بزرگتری ایجاد کند. باید این قوانین محدودکننده اصلاح شوند، زیرا اگر بخواهیم وارد بازار بینالمللی شویم و با محصولات خلاقانه رقابت کنیم، نیازمند شرکتهای بزرگ هستیم.
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی خاطرنشان کرد: بحث بعدی برای ورود به بازار جهانی، مساله استانداردهاست؛ باید با کشورهای مختلف تفاهمنامه و قراردادهای دوجانبه امضا کنیم تا استانداردهای یکدیگر را بپذیریم. این تفاهمنامهها موجب تسهیل صادرات میشوند و استاندارد یکی از مهمترین محورهایی است که باید بر آن کار شود.
وی به مساله خدمات پس از فروش اشاره کرد و افزود: شرکتهای کوچک با دو یا سه محصول نمیتوانند در بازارهای خارجی بمانند چون هزینه خدمات پس از فروش برای آنها قابل تأمین نیست. کشورها تمایل دارند از شرکتهایی خرید کنند که دارای سبد بزرگ محصولات باشند. در نتیجه نباید کارمان را تعطیل کنیم تا برندهای بزرگ بسازیم، بلکه میتوانیم محصولات همخانواده را در قالب کنسرسیوم صادراتی تجمیع کنیم تا با یک برند مشترک وارد بازارهای جهانی شویم.
به گفته سرکار، باید از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج استفاده کنیم؛ کسانی که سالها در فضای بیزینس فعالیت داشتهاند و با ساختار بازارهای جهانی آشنا هستند. باید به کشورهای مختلف برویم و اعلام کنیم که قصد داریم در خاک همان کشور واحد تولیدی ایجاد کنیم. در مناطقی که امکان استفاده از ظرفیتها وجود دارد، میتوان با انتقال تکنولوژی و ایجاد پلتفرمهای تولیدی، بازارهای بزرگی را بدون محدودیت گمرکی شکل داد.
این مقام مسوول با اشاره به ظرفیت گسترده ایران در این حوزه، خاطرنشان کرد: بهزودی برنامه جامعی برای توسعه صادرات دانشبنیان با حمایت معاونت علمی ارائه خواهد شد. تمام ملزومات و حمایتهای لازم فراهم خواهد شد.






























