ارسال بسته اصلاحی صنعت پرداخت به بانک مرکزی
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۴۴
آیتیمن- احمد پیشگاهزاده، رئیس کمیسیون صنعت پرداخت سازمان نظام صنفی استان تهران، در باره برنامههای کمیسیون صنعت پرداخت برای تقویت تعامل و همافزایی میان شرکتهای پرداخت، شاپرک و نصر تهران، اظهار کرد: در دوره جدید، کمیسیون صنعت پرداخت تلاش کرده است نقش خود را از «محل طرح مسائل» به «مرجع گفتوگو، تحلیل و اثرسنجی مقررات» ارتقا دهد. از همین رو، چند اقدام کلیدی انجام شده که مهمترین آنها شامل ایجاد ساختار کارگروهی تخصصی، برگزاری جلسات منظم با شاپرک و ایجاد هماهنگی نهادی میان نصر تهران، شاپرک و شرکتها است.
به گفته او ساختار کارگروهی تخصصی، در چهار حوزه «تطبیق»، «امنیت»، «فناوریهای نوین» و «آموزش و ترویج» که مسوولیت آنها تعیین مسیرهای همکاری و ارائه راهحل برای چالشهای جاری است ایجاد شده و این ساختار در جلسه رسمی کمیسیونها نیز تصویب شد. همچنین برای طرح دغدغههای شرکتها و بررسی چالشهای نظارتی، زیرساختی و عملیاتی، جلسات منظم با شاپرک در حال برگزاری است؛ از جمله جلسات با معاون نظارت شاپرک که در آن مشکلات شرکتهای PSP و پرداختیارها مستند و ارائه شده است.
پیشگاهزاده با بیان اینکه با هدف کاهش چندگانگی تصمیمات، همسویی در سیاستها و تقویت اعتماد در صنعت پرداخت هماهنگی نهادی میان نصر تهران، شاپرک و شرکتها ایجاد شده، تصریح کرد: در واقع، تمرکز اصلی ما این است که رگولاتور، بخش خصوصی و نهاد صنفی در یک چرخه واحد تعامل و گفتوگو فعالیت کنند و تصمیمات مهم پیش از اجرا، بر پایه تحلیل آثار و شنیدن نظرات فعالان انجام شود.
او در ادامه درباره اقدامات کمیسیون برای شناسایی مشکلات عملیاتی و نظارتی و ارائه راهکار، اظهار کرد: در ماههای گذشته، کمیسیون مجموعهای از اقدامات ساختاری برای شناخت دقیق مشکلات و ارائه پیشنهادهای اجرایی انجام داده است که مهمترین آن احصای چالشها و ارائه بستههای اصلاحی به بانک مرکزی است. کمیسیون در نامه رسمی به رئیسکل بانک مرکزی، مجموعهای از مشکلات اساسی صنعت پرداخت از جمله ناکارآمدی مدل کارمزدی، فشارهای مالی و نظارتی بدون منابع پایدار، تعارض منافع در ساختار شاپرک، فرسودگی زیرساختها و ریسکهای امنیتی، بهصورت تحلیلی و مستند ارائه شده است.
همچنین به گفته رئیس کمیسیون پرداخت سازمان نصر تهران، کمیسیون با همکاری کارگروه تطبیق، تحلیل دقیقی از نسخه اولیه این شیوهنامه رسیدگی به تخلفات پذیرندگان تهیه و نقدهایی به آن اعلام کرد که برخی بندهای آن شامل همخوانی نداشتن با اصول دادرسی منصفانه، پیشبینی نشدن مرجع مستقل تجدیدنظر، محدود کردن کسبوکارهای نوآور و تقویت نظارت پیشینی سختگیرانه بوده است. این نقد در قالب مکاتبه رسمی ارائه شد و بازتاب گستردهای در صنف داشت.
پیشگاهزاده ضمن بررسی چالشهای زیرساختی و تابآوری، تصریح کرد: در موضوعاتی مانند قطع احتمالی شبکه2G کمیسیون با ارائه تحلیلهای فنی و اقتصادی هشدار داد که چنین اقدام شتابزدهای میتواند ۳۰ درصد تراکنشهای روزانه را مختل کند و بر شفافیت مالی اثر منفی بگذارد. این موارد بهصورت رسمی به نهادهای حاکمیتی اعلام شد.
او همچنین گفت که کمیسیون در تنظیم اسناد بالادستی هم مشارکت داشته که از جمله میتوان به بررسی «رهنگاشت گسترش و تنظیمگری فینتک» و ارائه نظرات کارشناسی درباره ساختار تنظیمگری، نقش شاپرک، چالشهای RegTech و نحوه تفکیک فعالیتهای نوآورانه مجاز و غیرمجاز اشاره کرد.
او در پایان خاطرنشان کرد که کمیسیون صنعت پرداخت بهجای واکنش مقطعی، رویکرد نظاممند و مستند برای حل مشکلات صنعت در پیش گرفته است.
به گفته او ساختار کارگروهی تخصصی، در چهار حوزه «تطبیق»، «امنیت»، «فناوریهای نوین» و «آموزش و ترویج» که مسوولیت آنها تعیین مسیرهای همکاری و ارائه راهحل برای چالشهای جاری است ایجاد شده و این ساختار در جلسه رسمی کمیسیونها نیز تصویب شد. همچنین برای طرح دغدغههای شرکتها و بررسی چالشهای نظارتی، زیرساختی و عملیاتی، جلسات منظم با شاپرک در حال برگزاری است؛ از جمله جلسات با معاون نظارت شاپرک که در آن مشکلات شرکتهای PSP و پرداختیارها مستند و ارائه شده است.
پیشگاهزاده با بیان اینکه با هدف کاهش چندگانگی تصمیمات، همسویی در سیاستها و تقویت اعتماد در صنعت پرداخت هماهنگی نهادی میان نصر تهران، شاپرک و شرکتها ایجاد شده، تصریح کرد: در واقع، تمرکز اصلی ما این است که رگولاتور، بخش خصوصی و نهاد صنفی در یک چرخه واحد تعامل و گفتوگو فعالیت کنند و تصمیمات مهم پیش از اجرا، بر پایه تحلیل آثار و شنیدن نظرات فعالان انجام شود.
او در ادامه درباره اقدامات کمیسیون برای شناسایی مشکلات عملیاتی و نظارتی و ارائه راهکار، اظهار کرد: در ماههای گذشته، کمیسیون مجموعهای از اقدامات ساختاری برای شناخت دقیق مشکلات و ارائه پیشنهادهای اجرایی انجام داده است که مهمترین آن احصای چالشها و ارائه بستههای اصلاحی به بانک مرکزی است. کمیسیون در نامه رسمی به رئیسکل بانک مرکزی، مجموعهای از مشکلات اساسی صنعت پرداخت از جمله ناکارآمدی مدل کارمزدی، فشارهای مالی و نظارتی بدون منابع پایدار، تعارض منافع در ساختار شاپرک، فرسودگی زیرساختها و ریسکهای امنیتی، بهصورت تحلیلی و مستند ارائه شده است.
همچنین به گفته رئیس کمیسیون پرداخت سازمان نصر تهران، کمیسیون با همکاری کارگروه تطبیق، تحلیل دقیقی از نسخه اولیه این شیوهنامه رسیدگی به تخلفات پذیرندگان تهیه و نقدهایی به آن اعلام کرد که برخی بندهای آن شامل همخوانی نداشتن با اصول دادرسی منصفانه، پیشبینی نشدن مرجع مستقل تجدیدنظر، محدود کردن کسبوکارهای نوآور و تقویت نظارت پیشینی سختگیرانه بوده است. این نقد در قالب مکاتبه رسمی ارائه شد و بازتاب گستردهای در صنف داشت.
پیشگاهزاده ضمن بررسی چالشهای زیرساختی و تابآوری، تصریح کرد: در موضوعاتی مانند قطع احتمالی شبکه2G کمیسیون با ارائه تحلیلهای فنی و اقتصادی هشدار داد که چنین اقدام شتابزدهای میتواند ۳۰ درصد تراکنشهای روزانه را مختل کند و بر شفافیت مالی اثر منفی بگذارد. این موارد بهصورت رسمی به نهادهای حاکمیتی اعلام شد.
او همچنین گفت که کمیسیون در تنظیم اسناد بالادستی هم مشارکت داشته که از جمله میتوان به بررسی «رهنگاشت گسترش و تنظیمگری فینتک» و ارائه نظرات کارشناسی درباره ساختار تنظیمگری، نقش شاپرک، چالشهای RegTech و نحوه تفکیک فعالیتهای نوآورانه مجاز و غیرمجاز اشاره کرد.
او در پایان خاطرنشان کرد که کمیسیون صنعت پرداخت بهجای واکنش مقطعی، رویکرد نظاممند و مستند برای حل مشکلات صنعت در پیش گرفته است.
مرجع : نصر تهران






























