۰

خطر ناامن ترین فضای سایبری در کمین ایران

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
ایران ما اگرچه همچنان از نظر فیزیکی در زمره ناامن ترین کشورهای دنیا قرار ندارد، اما روند رو به رشد جرایم سایبری و اخباری که همه روزه از این فضا منتشر می شود، رفته رفته می تواند ایران را در جرگه خطرناک ترین نقاط دنیا در فضای سایبری قرار دهد.
ذکر مصادیقی برای به صدا درآوردن این زنگ خطر و تلنگر احتمالی به مسوولان و صد البته "مردم که در صدر آسیب دیدن از این فضا هستند"، ضرورت دارد.
1- اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس پلیس فتا اعلام کرد: جرایم سایبری در کشور از سال 90 تاکنون 900 درصد افزایش یافته است.
2 - در روزهای اخیر سایت سکه ثامن که با انبوهی از روش های جعل و فریب توانسته است قریب به 15 هزار میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده و متواری شود از جمله اخبار داغی محسوب می شود که روز به روز ابعاد گسترده تری از وضعیت مالباختگان را آشکار می کند.
3- همین روز گذشته رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان افزایش کلاهبرداری در بستر سایت های دیوار و شیپور گفته متاسفانه مسوولان این سایت ها نظارت دقیق و مناسبی بر آگهی هایی که روی سایت خود قرار می گیرد، ندارند و مردم باید پلیس خود باشند.
4- باز هم در همین روزهای اخیر اعلام شد که اپلیکیشن یک تاکسی اینترنتی، در حال جمع آوری اطلاعات و رصد گوشی رانندگان و مسافران خود بوده و به نوعی آنها را شنود کرده و می کند.
5 - اگر سری به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بزنید، با یک سونامی از گرانفروشی یکی از فروشگاه های بنام اینترنتی کشور مواجه می شوید و روزی نیست که مردم به دنبال راه اندازی کمپین های تحریم خرید و تشویق یکدیگر به عدم خرید از این فروشگاه نباشند.
6- رشد استفاده از فیلترشکن ها بعد از فیلتر تلگرام و نیز نصب انبوهی از اپلیکیشن های داخلی که به درستی اهداف و گردانندگان آنها شناخته شده نیستند نیز حالا بسیاری از کاربران ایرانی را با خطراتی گسترده و پنهان مواجه کرده است که شاید تا مدت ها اصلا متوجه سواستفاده و شنود خود نباشند.
نکته ای که این روزها اما مورد سوال و سردرگمی مردم شده است، علت عدم برخورد با این قبیل تخلفات آشکار است.
اما من قصد دارم این مطلب را با پاسخ به این ابهامات عمومی به اتمام برسانم.
1- تعداد قابل ملاحظه ای از این کسب وکارهای اینترنتی (اعم از سایت ها و اپلیکیشن ها) دارای وابستگی هایی هستند که کار برخورد و توقف تخلفات آنها را ناممکن می کند. برای ذکر نمونه ای در این مورد، توجه داشته باشید که مسوول انتظامی کشور می گوید مردم خود باید پلیس (مراقب) خود باشند.
2- از میان انبوهی از نهادهای خصوصی فعال در حوزه سایبری نیز نباید منتظر اقدامات بازدارنده، برخورد یا جریمه ای باشید. چراکه روسای بخشی از این تشکل خصوصی را همان روسای کسب وکارهای مساله دار تشکیل می دهند که با اتکا به توان مالی و وابستگی هایی خود به این نهادها راه یافته اند. از سوی دیگر به علت رقابت این تشکل ها با یکدیگر و نگرانی از ریزش اعضا، تلاش ها به سمت جذب حداکثری از طریق نادیده گرفتن تخلفات است نه دفع حداکثری از طریق برخورد با تخلفات اعضا.
3- به علت همین حمایت ها، هرگونه تلاش برای ساماندهی و قانونمندسازی فعالیت های مشکوک در فضای سایبری، با هیاهوی زیاد از جمله اتهام تهدید کارآفرینان، اشتغال، سرمایه گذاری و مسایلی از این دست در نطفه خفه می شود تا فضای سایبری کشور همچنان ناامن و غبارآلود باقی بماند.
4- طنز تلخ ماجرا اینجاست که برای برخی از این ناقضان امنیت و حریم خصوصی مردم فرش قرمز ورود به بورس نیز در حال پهن شدن است و از این رو نگرانی هایی از ضربه جدید به سهامداران وجود دارد.
5- در نهایت اینکه چاره ای نیست جز تکرار همان سخن مسوول انتظامی مبنی بر اینکه مردم خود مراقب خود در فضای سایبری باشند چون فعلا راه کار دیگری مشاهده نمی شود.
 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۰۱۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما