۰

نقش سایت دیوار در معضل مسکن

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۶
نقش سایت دیوار در معضل مسکن
نقش سایت دیوار در معضل مسکن

شهرام شریف
تعداد زیادی از آگهی‌های دیوار فیک و غیر واقعی است، هدفاملاکی‌ها از اگهی‌ فیک، اتصال به خریدار و معرفی واحدهاییاست که روی دیوار قرار ندارند( فایل شخصی).

چون فضای رقابتی ناسالمی‌بین دلالان بر سر  قیمت و مکانواحدهای فروش واقعی به وجود آمده. فیک‌ها عواقب زیادی دارند.

تعداد قابل توجهی از عکس‌هایی که روی دیوار قرار گرفته هم عکسواحدهای اصلی نیست. فروشنده املاکی از ترس همکارانشحاضر به گذاشتن عکس واقعی نیست. دیگر اطلاعات ملک هم بههمین شکل است( مکان روی نقشه یا اسم محل)  و خریدار تنها درهنگام بازدید از ملک متوجه تمام این اطلاعات غلط می‌شود.

شبکه دلالان، بسازبفروش‌ها و املاکی‌های هر منطقه اساسا اجازهفروش یک ملک زیر قیمت و پایین آمدن قیمت منطقه را نمی‌دهند،ملک‌های کمی‌ارزان سریعا توسط این شبکه از فروشنده شخصیخریداری و دوباره با قیمت بالاتر در دیوار برای فروش‌گذاشتهمی‌شود. پیدا کردن قیمت واقعی ملک اصلا ساده نیست.

به عنوان فروشنده در میان دریایی از دلالان ملکی و ساخت و سازشانسی برای فروش واحد خود به خریدار واقعی را ندارید و دستآخر یکی از همان شبکه در قالب خریدار واحد شما را با شرایطضعیف پرداخت به چنگ می‌آورد و البته قبل از آن شما را ترغیبمی‌کنند آگهی شخصی خود را از دیوار بردارید.

این چند تجربه من در زمینه خرید و فروش ملک شخصی بود.

برای دوستانم در تیم دیوار برای توسعه این محصول، بسیار ارزشقائلم، ابربحران مسکن محصول دیوار نیست اما دامنه تاثیر اینپلتفرم بر  محیط زندگی همه ما ورای دستاوردهای تکنولوژیکاهمیت دارد.

چالش‌های اساسی اقتصاد ایران مثل تورم و تاثیر آن بر بازارهایسرمایه‌ای، دخالت دولت و حضور نهادهای مالی در بازار مسکنمسبب اصلی وضعیت فعلی است اما همه این‌ها نافی مسوولیتپلتفرم‌ها در تلاش برای ایجاد فضای سالم و قابل اعتماد برایمعامله شهروندان و مقابله با دلالی ناسالم نیست.

راهکار: حداقل کاری که دیوار می‌تواند برای مقابله با آگهی فیکانجام دهد وریفای کردن ملک از طریق دریافت تصویر سند و تطابقبا کدپستی است شرکت‌هایی چون zillow چنین می‌کنند اماتصورم اینه دیوار ذینفع اصلی‌اش را دلالان ملک قرار داده و درجهت رضایت آنها تن به پذیرش شیوه‌هایشان داده شود.

راهکار: در مورد قیمت هم دیوار می‌تواند با همکاری با سامانهرهگیری معاملات املاک مقایسه‌ای بین قیمت اعلامی‌فروشنده وقیمت معاملات قطعی در بازه مشخص در یک منطقه انجام بده وقیمت اعلامی‌را رنگ‌بندی ( سبز و قرمز)  کند این کاری است کههمین الان به شکلی در آگهی فروش‌خودرو انجام می‌دهد.
 
کد مطلب : ۲۷۸۹۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين