۰

نگاهی به عملکرد مالی غول های فناوری در تابستان 2018

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۶
نگاهی به عملکرد مالی غول های فناوری در تابستان 2018

آی‌تی‌من - در ادامه این مطلب، گزارش مالی شرکت های آلفابت، مایکروسافت، ال جی و AMD در فصل مالی سوم 2018 (تابستان 2018) را با نگاهی دقیق تر و جزئیات بیشتر مرور خواهیم کرد.

آلفابت (Alphabet)
آلفابت، شرکت هولدینگ یا مادر گوگل، با ثبت درآمد 33.7 میلیارد دلار، رشد 22 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد.

Alphabet

البته علیرغم افزایش درآمدها، نتایج مالی آلفابت اندکی کمتر از سطح پیش بینی تحلیلگران وال استریت بود و به همین دلیل ارزش سهام این کمپانی پنج درصد کاهش یافت. طبق معمول، کسب و کار تبلیغات گوگل بخش اصلی درآمدهای آلفابت را شامل شده و در سه ماهه سوم 2018، حدود 28.8 میلیارد دلار درآمد را نصیب کمپانی مادر کرده است. بخش دیگر درآمدهای آلفابت نیز از فضای ابری و سخت افزار به دست آمده که روی هم رفته 4.6 میلیارد دلار کسب کرده اند.

این در حالی است که بخش هایی از آلفابت که هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارند همانند بخش خودروهای خودران وایمو تنها 146 میلیون دلار درآمد داشته اند که با توجه به هزینه های مربوطه 727 میلیوت دلار به شرکت ضرر زده اند. 
از 33.7 میلیارد دلار، رقم 9.19 میلیارد دلار سود خالص آلفابت پس از کسر مالیات و هزینه ها بوده و به گفته راث پورات، مدیر مالی ارشد کمپانی، این رقم با تجاری شدن سایر بخش های در دست توسعه در آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 مایکروسافت
گزارش سه ماهه سوم سال مالی 2018 مایکروسافت، حکایت از جهشی بزرگ در میزان درآمد بخش سرفیس و تداوم رشد درآمدهای ابری این شرکت دارد. 



برطبق این گزارش مایکروسافت در این سه ماهه توانسته درآمد 26.8 میلیارد دلاری را در کنار سود خالص 7.4 میلیارد دلاری از آن خود که رقمی کاملا تحسین برانگیز است. با توجه به این گزارش، عملا عملکرد مایکروسافت در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به مراتب بهتر بوده است. در مدت مشابه سال گذشته میلادی این شرکت توانسته بود درآمد 23.2 میلیارد دلاری را در کنار سود خالص 5.5 میلیارد کسب کند. بدین ترتیب درآمد مایکروسافت برای چهارمین سال متوالی روی نوار رشد قرار گرفته که نشانی از ثمربخش بودن تصمیمات و سیاست های ساتیا نادلا بوده است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین بخش های گزارش مالی اخیر شرکت مایکروسافت:
• درآمد شرکت در این سه ماهه 26.8 میلیارد دلار بوده که حکایت از رشدی 16 درصدی دارد.
• درآمد عملیاتی شرکت 8.3 میلیارد دلار بوده و نشان از رشدی 23 درصدی دارد.
• سود خالص 7.4 میلیارد دلار بوده که رشدی 35 درصدی را نشان می دهد.
• میزان سود هر سهم 95 صدم دلار بوده که در حقیقت 36 درصد رشد داشته است.
• درآمد این سه ماهه با توجه به رشد سرویس های ابری مایکروسافت و دیگر سرویس های تجاری این شرکت که در چند سال اخیر حسابی رونق گرفته اند جهش زیادی پیدا کرده است. میزان رشد محصولات سازمانی آفیس و دیگر سرویس های ابری این شرکت طی این مدت 14 درصد رشد داشته است. این در حالی است که محصولات آفیس در بخش کاربران معمولی نیز رشد خوبی را تجربه کرده و در قیاس با مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است.
• یکی دیگر از بخش های پول ساز مایکروسافت طی این مدت لینکدین بوده که میزان درآمد حاصله از آن رشد حیرت انگیز 37 درصدی را تجربه کرده است. در عین حال باید اشاره کنیم که درآمد ناشی از سرورهای مایکروسافت و محصولاتی که در گروه تجارت ابر هوشمند این شرکت قرار می گیرند نیز رشدی 20 درصدی را داشته اند.
• در این سه ماهه عملکرد بخش رایانش شخصی این شرکت نیز بسیار خوب و درخشان بوده است. این بخش از مایکروسافت که شامل درآمد ناشی از فروش لایسنس ویندوز به شرکت های سخت افزاری، درآمد بخش سرفیس و گیمینگ و موارد مشابه را شامل می شود نیز درست مانند بخش سازمانی مایکروسافت عملکردی بهتر از انتظار داشته اند. یکی از نکات برجسته در این بخش میزان درآمد سرفیس مایکروسافت بوده که رشدی 32 درصدی را داشته است. علاوه بر موفقیت بخش سرفیس، تیم ایکس باکس و بخش گیمینگ مایکروسافت نیز عملکرد خوبی را نشان داده اند و رشدی 18 درصدی را تجربه کرده اند. 

گزارش مالی مربوط به محصولات غیرسازمانی مایکروسافت عبارتند از:
• درآمد بخش ویندوز 4 درصد رشد داشته که این امر ناشی از رشد 11 درصدی شرکا حرفه ای مایکروسافت بوده است.
• درآمد ویندوز در بخش سازمانی و محصولات ابری مرتبط با آن 21 درصد رشد داشته (این میزان با درنظر گرفتن نرخ ثابت ارز 17 درصد بوده) است.
• میزان درآمد بخش گیمینگ 18 درصد رشد داشته است. این امر با رشد 24 درصدی بخش نرم افزاری ایکس باکس و سرویس های آن کسب شده است. نکته مهم در این بخش تاثیر عناوین شخص ثالث در موفقیت بخش ایکس باکس بوده است.
• درآمد بخش سرفیس 32 درصد رشد داشته است. این میزان رشد با توجه به فاصله زمانی یک ساله تا اتمام چرخه عمر محصولات فعلی رقمی کاملا قابل توجه است.
• میزان درآمد بخش تبلیغات جست وجو 16 درصد رشد داشته (این میزان با درنظر گرفتن نرخ ثابت ارز 14 درصد بوده) است. این افزایش درآمد به واسطه افزایش درآمد هر تبلیغ و افزایش استفاده کاربران از موتور جست وجوی بینگ کسب شده است.

 ال جی (LG)
تغییر استراتژی ال جی در بخش ارتباطات همراه منجر به کاهش زیان دهی مالی شرکت در این بخش و در فصل سوم 2018 شد. 

LG

ال جی طبق سنت همیشگی خود، در آخرین پنچ شنبه ماه اکتبر، گزارش مالی خود را منتشر کرد. ال جی موفق شده تا در فصل سوم 2018، رقم فروش 13.76 میلیارد دلاری و سود عملیاتی 677.6 میلیون دلاری را به نام خود ثبت کرد. 

براساس گزارش منتشر شده، درآمد ال جی در سه ماهه سوم نسبت به سایر فصل ها، بیشتر بوده است. درآمد ال جی در فصل سوم 2018 نسبت به فصل دوم، افزایش 2.7 درصدی را از خود نشان می دهد. همچنین براساس گزارش مالی فصل سوم 2018 ال جی، درآمد عملياتی این شرکت نسبت به مدت مشابه در سال 2017، در حدود 45 درصد افزايش يافته است.

سود عملیاتی 668 میلیون دلاری ال جی در این فصل، بالاترین رقم سود شرکت کره ای نسبت به سایر فصل های 2018 است. در بین بخش های مختلف محصولات ال جی، بخش ارتباطات همراه، انگشت نمای سایر بخش ها است. با توجه به کاهش تقاضای جهانی گوشی های هوشمند و افزایش رقابت بازار، ابن بخش تنها دپارتمانی است که با رقم فروش 1.82 میلیارد دلاری، زیان دهی مالی قابل توجهی برابر با 130.5 میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

سال گذشته ، ال جی متوجه اشتباهات خود در بخش ارتباطات همراه شد و برای حل و فصل آن، مدیریت این دپارتمان را تغییر داد. پیش تر گفته شده بود که ال جی مدیران بخش های موبایل و فناوری خود را تغییر داد. این تغییر، به صورت موثری در استراتژی های فروش در بازار و همچنین در بخش تحقیق و توسعه شرکت تاثیرگذار بود. خبرهای خوب این است که زیان دهی عملیاتی بخش ارتباطات همراه رو به کاهش گذاشته است و پیش بینی می شود که در طول فصل تعطیلات آینده ، میزان فروش ال جی در بخش گوشی های هوشمند افزایش یابد. ال جی انتظار دارد که گوشی هوشمند ال جی وی 40 تین کیو بتواند باعث بهتر شدن وضعیت این بخش شود و سود مالی بیشتری برای ال جی ایجاد کند.

AMD
AMD با وجود افت محسوس استخراج ارز های دیجیتالی، سود خوبی را در سه ماهه سوم سال مالی خود کسب کرد. 

AMD

درآمد غول دنیای نیمه هادی ها نسبت به سال گذشته با چهار درصد افزایش اکنون به 65.1 میلیارد دلار رسیده است. اما نکته مهم در این خصوص بهبود قابل توجه سود ناخالص AMD است؛ در حالی که این شرکت تا یکی دو سال گذشته به طور میانگین 29 درصد سود ناخالص داشت، اکنون موفق به ثبت رکورد 40 درصد شده است. سود عملیاتی نیز با رشد 26 درصدی اکنون به 150 میلیون دلار رسیده که 102 میلیون دلار آن درآمد خالص اعلام شده است. بدین ترتیب سهامداران AMD به ازای هر سهم خود 9 صدم دلار کسب کرده است که نشان از رشد 50 درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته دارد.

AMD دلیل این میزان از رشد را موفقیت پردازنده های رایزن و اپیک (EPYC) اعلام کرده است. بخش پردازشی و گرافیکی این شرکت مطرح دنیای پردازنده ها، خبر از افزایش 12 درصدی درآمد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دارد (938 میلیون دلار در سال 2018 نسبت به 835 میلیون دلار در سال 2017). فروش خوب پردازنده های کامپیوتری رایزن، کاهش فروش کارت های گرافیک ناشی از کاهش استقبال کاربران از ماینینگ ارز های دیجیتال را جبران کرده است و AMD در این بهش به سود عملیاتی 100 میلیون دلار دست یافته است. به گفته مدیران این شرکت، پیش بینی می شود شرایط فعلی بازار ارزهای مجازی با همین روند ادامه یابد و کاربران دیگر مانند گذشته به دنبال خرید پردازنده های گرافیکی قدرتمند برای ماینینگ نخواهند بود.
 
کد مطلب : ۲۷۰۴۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما