۰
فناوران برنامه شهردار جدید تهران را بررسی کرد:

برنامه شهردار برای ایجاد 5 برج شتابدهنده در تهران

عـلی اصلان شهلا / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹
برنامه شهردار برای ایجاد 5 برج شتابدهنده در تهران
Alishahla13@

پیروز حناچی که ظرف چند روز آینده سکان شهرداری تهران را برعهده می گیرد، اردیبهشت ماه نیز کاندیدای شهرداری بود اما برخلاف انتظار، در آن زمان رقابت را به افشانی و مکارم حسینی باخت و حتی به دور آخر رای گیری هم نرسید. برنامه او در آن زمان «تهران شهر خلاق، شهر امید و شکوفایی» نام داشت و با همین برنامه و البته با انتخاب شعار محوری «تهران شهری برای همه» این بار بر عباس آخوندی غلبه کرد تا با 6 ماه تاخیر به شهرداری برسد. در این گزارش به بررسی برنامه اجرایی فناورانه او می پردازیم.

 نویسنده نام آشنای برنامه
پیش از آن که به بررسی برنامه شهردار آینده تهران بپردازیم، برای شما جالب خواهد بود که یکی از نویسندگان برنامه او، امیر ناظمی معاون فعلی وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات است. 

او 16 اردیبهشت در کانال تلگرامی خود و در یادداشتی با عنوان «یک شهردار خریداری می شود!» در این باره نوشت: «به دلایل مختلفی با جمعی از دوستان به دکتر حناچی برای نوشتن برنامه هایش پیوستم... حناچی بر خلاف آن که مهندس و تکنوکرات است، محور اصلی برنامه اش را بر مسائل اجتماعی گذاشته است. او نشان داد که خوب می داند که راه حل های امروز دیگر از جنس صنعت و اقتصاد نیست! او در مقدمه اش می نویسد که امروز دیگر دوران روگذرها و زیرگذرها نیست؛ دوران پل ساختن و اتوبان ساختن نیست!»
در دور اخیر انتخاب شهردار تهران که منجر به پیروزی حناچی شد نیز، مهدی محمدی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در توییتی به حمایت از شهردار جدید پرداخته و گفته بود که مبنای برنامه حناچی توسعه مبتنی بر نوآوری و بهادادن به نقش اکوسیستم نوآوری محلی و شهری است.

 شعار برنامه: توسعه خلاق
شهردار آینده تهران نام برنامه خود را «تهران شهر خلاق، شهر امید و شکوفایی» انتخاب کرده و در مقدمه این برنامه نوشته است: «خلاقیت و نوآوری نیروهای پیشران اقتصاد عصر حاضرند. اقتصاد دانش بنیان برآمده از نگاه نو به دانش است، دانش پیوند خورده با هنر که ظرفیت معنایی و ادراکی شهروندان یک جامعه را ارتقا می دهد. تمامی مشاهدات تجربی نشان می دهند که جوامع پذیرای خلاقیت و نوآوری، جوامعی با درآمد بیشتر و آینده باثبات تر هستند».

 فناوری اطلاعات، فرض اصلی برنامه
در ادامه این برنامه، برخورداری زیرساخت رسانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از فروض اصلی برنامه معرفی شده است:
«توسعه تهران مبتنی بر ایده شهروند خلاق که فناوری و نوآوری یکی از ارکان سه گانه آن را تشکیل می دهند، نیازمند وجود ویژگی های سه گانه در حوزه فناوری اطلاعات برای شهروندان تهرانی است: سواد دیجیتالی مناسب، استطاعت مادی پرداخت هزینه های فناوری و زیرساخت مناسب و دسترسی».

حناچی در ادامه به ارایه آمار 61 درصدی دسترسی شهروندان تهرانی به اینترنت در سال 93، نتیجه می گیرد که امکان ارایه خدمات بر روی سکوهای اینترنتی نه تنها امکان پذیر بوده که فقدان آن در چنین سطحی از دسترسی، به معنای نارضایتی شهروندان است.

 تهران، شهری هوشمند
در ادامه به مفهوم شهروند خلاق پرداخته شده است تا اساس این برنامه متفاوت، بیش از پیش تبیین شود.

براساس این نوشتار، شهر خلاق بر پایه استعداد نیروی انسانی، روامداری و فناوری استوار است و شهر هوشمند را می توان اینچنین تعریف کرد: شهر آینده، جامعه ای شبکه ای شده است که در آن هر عنصری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سایر عناصر دیگر در ارتباط است. اینترنت چیزها، هوش مصنوعی، داده های عظیم، شبکه ها اجتماعی، نانو حسگرها، حسگر های زیستی و کاشتنی و فناوری های همگرا اصلی ترین مولفه های فناورانه شهرهای آینده هستند. تهران شهری آماده برای فردا خواهد بود. شهری با آمادگی آینده.

در ادامه به آلودگی هوا پرداخته و تاکید شده است که چالش هایی از این دست، راه حل تک بعدی نداشته و باید استعداد نیروی انسانی، روامداری و فناوری هم زمان به کار گرفته شود.

بر همین اساس هم توسعه اینترنت چیزها در بخش فناوری، و همچنین لزوم وجود انسان فرهیخته ای که آماده پذیرش فناوری مانند استفاده از مسیریاب ها و اپلیکیشن های کرایه خودرو هستند، به عنوان ضرورت های کاهش آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته است.

 ایجاد پایلوت محله هوشمند
حناچی در این برنامه وعدا داده است که تهران دارای یک منطقه پایلوت محله هوشمند شود. منطقه ای که الگوی توسعه تهران خواهد بود و با بیشترین میزان تولید و مصرف انرژی تجدید پذیر در کشور، با بیشترین میزان اتصال چیزها به ابر اینترنت و با بیشترین میزان استفاده از فناوری های همراه با طبیعت. این محله قرار است فرصتی برای توسعه دهندگان فناوری برای رونمایی از دستاوردهای خود باشد.

در این برنامه آمده است: «شهر هوشمند، یک رویکرد تازه به حوزه شهری است. در این رویکرد استفاده از فناوری ها و نوآوری ها به منظور دستیابی به اهداف پایدار و همچنین ایجاد مکانی برای زیست مناسب شهروندان است. به این ترتیب هوشمندسازی تهران نه یک پروژه کوتاه مدت، بلکه یک فرایند بلند مدت است. رسیدن به تهران هوشمند باید از طریق ایجاد یک منطقه آزمایشی انجام شود».

براساس این برنامه محله ای به عنوان پایلوت انتخاب خواهد شد که دارای بافت متنوع نوساز و فرسوده است که هر دو نوع از فناوری ها و رویکردهای اصلاحی و ساخت وسازی را برای ارزیابی فراهم کند. در این محله استفاده از این فناوری های کلیدی در اولویت خواهند بود:
- فیلترهای کاهنده آلایندگی ها
- اینترنت چیزها به منظور هوشمندسازی و قابلیت ارتباطط و کنترل عناصر مختلف شهری با اهداف کاهش مصرف انرژی و ارتقا زندگی
-استفاده از ضایعات و پسماندهای شهری به منظور ایجاد انرژی و کاهش آلودگی ها.

 تهران پیشرو در راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه
در میان برنامه های اجرایی شهرداری تهران، ایجاد فضای مناسب کسب و کار خصوصا از طریق راه اندازی شتاب دهنده ها دیده می شود.

حناچی مدعی شده است که اگر فرهنگسراها یادگار دوران شهردار اسبق در تهران است، شتاب دهنده ها یا «نوآوردگاه ها» یادگار این دوره از شهرداری در شهر تهران خواهد بود. یعنی مکان هایی که شهروند خلاق تهرانی فرصت تعریف و ایجاد شرکت های نوپای خود را می یابد: «بخشی از کسب و کارهای نوین نه تنها منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی می شود، که هم زمان به خلق ثروت نیز خواهد انجامید».

بر اساس این برنامه قرار است شهر تهران در 5 نقطه دارای شتابدهنده های تخصصی شامل شتاب دهنده نوآوری های اجتماعی، شهری، شهر هوشمند، خلاق (صنایع خلاق و شهر خلاف) و رسانه باشد.

شهرداری تهران نیز به ازای هر یک از شتابدهنده ها، یک برج با امکان استقرار حداقل 40 گروه فراهم می آورد.

 
مولف : عـلی اصلان شهلا
کد مطلب : ۲۷۰۵۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين