۰
وزیر ارتباطات درخواست کرد:

شهرداری تهران داده هایش را آزاد کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
شهرداری تهران داده هایش را آزاد کند
آیتی‌من - محسن هاشمی رییس شورای شهر در این همایش خواستار دریافت عوارض از دکل های مخابراتی و فیبر نوری شد و گفت: هزاران کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران نصب شده یا در حال نصب است. دکل ها در شهر تهران وجود دارد. اما هیچ عوارضی بابت این موارد به شهرداری پرداخت نمی شود و عمده درآمد این ها به جیب خدمات دهندگان می رود. اما باید بخشی از درآمد این سرویس ها به صورت عوارض به شهرداری پرداخت شود.

وی افزود: کسب و کارهای مجازی در تهران راه افتاده و سرویس می دهند. اما این کسب و کارها باید قانونمند عمل کنند. در این باره اتحادیه کسب و کارهای مجازی جلساتی با شورای شهر داشته و خواستار حمایت شهرداری شده اند که باید به این موارد توجه کرد.

هاشمی با بیان این که شعار شفافیت در انتخابات دادیم و باید به آن پایبند باشیم گفت: بهترین روش شفافیت، انتشار اطلاعات است. 

وی با بیان این که 170 سامانه در شهر تهران راه افتاده است گفت: غیر از دو سامانه اتوماسیون اداری و شهرسازی، بقیه سامانه ها کاربر کمی دارند و هنوز آمار دقیقی درباره عملکرد و تعداد کاربر این ها به شورای شهر ارایه نشده است. باید بررسی شود که این سامانه ها چقدر کارایی و چقدر هزینه دارند. این سامانه های الکترونیکی باید برای شهرداری ایجاد درآمد کنند. 

رییس شورای شهر با بیان این که در جلسه با شهرداری کلان شهرها مصوباتی در خصوص شهر هوشمند داشته ایم گفت: مقرر شده زیرساخت هایی ایجاد شود که همه شهرهای ایران به طور مشترک از آن بهره ببرند.

هاشمی در پایان اعتراف جالبی هم کرد و گفت: دیروز در جلسه ای همکاران مدام از API صحبت می کردند و من نمی دانستم معنی آن چیست و روی مان هم نمی شد بپرسیم. فناوری اصطلاحات بین المللی جدیدی را وارد کرده و به همین دلیل باید لغت نامه ای از این مخفف ها و کلمات تهیه شده و در اختیار همه کارشناسان شهرداری قرار بگیرد.

 شهرداری به دولت الکترونیکی بپیوندد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنران بعدی این رویداد بود. محمد جواد آذری جهرمی با بیان این که در بحث آلودگی هوا و ترافیک، دولت الکترونیکی موثر است و می تواند بسیاری از ترددهای زاید را حذف کند گفت: از راهکارهای نوین برای حل مسایل کمتر استفاده می شود و یک دلیل آن نگاه سنتی مدیران است. مثلا اگر تاثیر دولت الکترونیکی در کاهش ترافیک به اندازه راه اندازی خطوط مترو باشد، مدیر سنتی مترو را انتخاب می کند چون احساس می کند مترو به چشم می آید.

وی افزود: باید به سمت مدیریت هوشمند شهری برویم. مثلا در حوزه محیط زیست می توان با سنسور یا تصاویر ماهواره ای به صورت لحظه ای میزان پوشش فضای سبز تهران را رصد کرد. اما استفاده نکردن از این موارد سبب شده که گاهی قطع یک درخت تبدیل به جنجال رسانه ای شود اما کسی از قطع تعداد زیادی درخت خبردار نشود.

آذری جهرمی با بیان این که شهر هوشمند یک اقتصاد است و نمی توانیم به آن بی توجه باشیم گفت: شرکت های دانش بنیان زیادی در حوزه IoT، Big Data و AR شکل گرفته اند و نیاز به بازار دارند. در این راه شهرداری تهران می تواند با مقررات گذاری این بازار را ایجاد کند. برای مثال به ساختمان هایی که با استانداردهای یک ساختمان هوشمند ساخته می شوند، تخفیف دهند. همچنین زمانی که مقررات گذاری در شهرداری صورت می گیرد باید بر استفاده از فناوری بومی تاکید شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نباید اقتصاد شهر هوشمند رانتی باشد گفت: بنابراین از شهرداری می خواهیم با آزادسازی داده ها، امکان فعالیت همه بازیگران بخش خصوصی در این حوزه را فراهم آورد.

وی با دعوت از شهرداری تهران برای پیوستن به دولت الکترونیکی گفت: گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است. اتصال شهرداری به دولت الکترونیکی می تواند ارایه بسیاری از خدمات به شهروندان را تسهیل کند.

جهرمی با بیان این که کیوسک های شهری در سطح شهر راه افتاده ولی مردم آن را با عابربانک اشتباه می گیرند گفت: این موضوع نشان می دهد که باید اطلاع رسانی و تلاش برای ارتقای سطح دانش شهروندان را در برنامه گذاشت. وزارت ارتباطات در حوزه ارتقای دانش شهروندان برنامه دارد و می تون برنامه مشترکی در این خصوص با شهرداری تهران تعریف کرد.

 فرایندهای نوآورانه، جایگزین بوروکراسی در تهران
پیروز حناچی شهردار جدید تهران نیز دیگر سخنران این همایش بود. او با تاکید بر اینکه پایداری زیست پذیری، کاهش آلاینده های هوا، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات برای همه، از اهداف اصلی شعار «تهران شهری برای همه» است، گفت: لازمه این کار مدیریت شرافتمندانه و هوشمند است. چارچوب کلی این برنامه بر مبنای شهر خلاق قرار گرفته است. شهر خلاق تفکر خلاقانه را در تهران تعقیب می کند. برای اینکه تهران شهری خلاق شود لازم است در سه محور فرهنگ، ساختار و زیرساخت های شهری به صورت مستمر تحول ایجاد شود.

وی تاکید کرد: تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری و تحول ساختاری در پذیرش فرایندهای نوآورانه، جایگزین بوروکراسی اداری خواهد شد. پاشنه آشیل مدیریت شهری بی توجهی به این موضوع است که به شهر آسیب می زند. تحول زیرساختی در استفاده از فناوری های نوظهور به عنوان مهم ترین محرک باید مورد توجه مدیران ارشد شهرداری باشد. 

حناچی افزود: اگر به سمت هوشمندسازی نرویم «گپ دیجیتال» در انتظارمان است بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که حرکت به سمت شهر هوشمند ضروری است. امروز تهران درگیر چالش های مختلف است. از قدیم هم گفته می شد در آینده نزدیک کسانی که با فرایند دیجیتال همراهی نکنند دچار بیماری «گپ دیجیتال» خواهند شد و این گپ امکان پیشرفت را می گیرد و بر این اساس باید آن را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تحولاتی که در تجارت به وجود آمده است تغییرهایی را به وجود می آورد، گفت: اگر این تحول عظیم اتفاق بیفتد و ۳۱۱هزار واحد تجاری نتوانند با این پیشرفت همراهی کنند یا ما امکان همراهی آنها را به وجود نیاوریم، این امر می تواند تبدیل یه یک تهدید شود. به هر صورت توسعه فناوری دیجیتال تاثیر خودش را بر تجارت های خرد هم گذاشته است. 

حناچی گفت: براساس کار عمیقی که همکارانم انجام دادند، صدور مجوزها، واگذاری حق امتیاز، فروش اموال، به اشتراک گذاری درآمد و پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده از خدمات، مجموع منابع شهرداری است که ما حداکثر از دو یا سه عنوان از این موارد استفاده می کنیم.


 
کد مطلب : ۲۷۰۷۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما