۰
سونی و ال‌جی شکست خوردگان بازار موبایل

راهکارهای برون رفت از مهلکه نابودی برای ال‌جی و سونی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۳
راهکارهای برون رفت از مهلکه نابودی برای ال‌جی و سونی

آی‌تی‌من- طبق آخرین گزارش‌های مالی، بخش موبایل ال جی و سونی، واحدهای زیاندهی هستند. گزارش‌ها حاکی است که میزان فروش ال جی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی سه ماهه دوم 2018 حدود 21 درصد کاهش یافته است. 

از سوی دیگر شرکت سونی هم کاهش 30 درصدی در آمار فروش گوشی‌های هوشمند را گزارش کرده و پیش بینی عرضه سالیانه گوشی‌های این برند از 5 میلیون به 4 میلیون دستگاه کاهش داده است.

به نظر می‌رسد ال جی و سونی روزهای تلخی را می‌گذرانند و لبه‌ پرتگاه هستند. البته این شرکت‌ها تازه به این ضرر و زیان نرسیده‌اند، بلکه این مشکلات سال‌هاست که دامن این کمپانی‌ها را گرفته است.

در حالی که سونی و ال‌‌جی با وجود اینکه در رده بزرگ‌ترین کمپانی‎‌های دنیا بودند و حالا بخش موبایل‌شان در خطر ورشکستگی و انحلال است اما شرکت‌های چینی توانسته‌اند در این بازار رشد خوبی بکنند و حالا در حال ربودن گوی سبقت از شرکت‌هایی مثل سامسونگ، هواوی و اپل هستند.

با این حال ال‌جی و سونی هم اگر راهکاری که شرکت‌های چینی و کوچک در پیش گرفتند، را سرلوحه کارشان قرار دهند، احتمال اینکه در این بازار موفق شوند زیاد است. در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که ممکن است، این کمپانی‌ها را نجات دهد.

عرضه گوشی‌های اقتصادی
در طول چند سال اخیر در حالی که مدام قیمت جهانی گوشی در حال بالا رفتن بود، شرکت‌های چینی تلاش کردند تا با عرضه گوشی‌های اقتصادی بتوانند بازار موبایل دنیا را تسخیر کنند که البته در این زمینه هم موفق عمل کردند. 

مثلا شیائومی اصلا با همین شعار به بازار وارد شد و توانست جایگاه خوبی در بازار موبایل دنیا به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر شرکت‌های اوپو، ویوو و ریلم نیز توانستند با عرضه گوشی‌های با کیفیت و در عین حال ارزان‌قیمت سهم زیادی از بازار موبایل دنیا را در اختیار بگیرند.

این شرکت‎ها آنقدر قوی به بازار نفوذ کردند و با عرضه محصولاتی که نیاز بازار موبایل دنیا و به خصوص کشورهای در حال توسعه بود، توانستند به رقیبی برای سامسونگ و اپل تبدیل شوند تا آنجا که در یکی دو سال گذشته سامسونگ نیز از ترس اینکه مبادا جایگاهش را به شرکت‌های چینی ببازد، به اقدام مشابهی دست زد و بخش بزرگی از فعالیتش را به ساخت گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده اختصاص داد، حتی این کمپانی اقدام به عرضه محصولاتی میان رده با قابلیت‌های گوشی‌های پرچمدار کرد تا بتواند در این بازار رقابتی جایگاهش را مستحکم کند. 

تمرکز بر گوشی‌های ارزان‌قیمت
هواوی، آنر، شیائومی، وان پلاس و دیگران توانسته‌اند با معرفی پرچمداران خوش قیمت، سهم خود را از بازار موبایل افزایش دهند. مثلا گوشی آنر 20، ردمی K20 پرو یا ذنفون 6 امکانی را برای کاربران فراهم کرده که با این گوشی‌ها می‌توانند تجربه نزدیک به پرچمداران سامسونگ با قیمتی کمتر از 500 دلار به دست آورند.

این گوشی‌ها اکثر ویژگی‌های پرچمداران سال 2019 را در خود دارند؛ از پردازنده گرفته تا ظرفیت بالای رم و حافظه داخلی، دوربین های 48 مگاپیکسلی سونی و البته طراحی زیبا. 

اما در این میان سونی و ال‌جی مدام به ساخت گوشی‌های پرچمدار گران‌قیمت پرداختند. با این حال اگر این دو کمپانی بزرگ حالا راهکار سامسونگ را به کار گیرند احتمال اینکه در این بازار موفق شوند زیاد است.

این در حالی است که سونی چند ماه قبل اکسپریا 1 را با قیمت بیش از 1000 دلار معرفی کرد و آخرین پرچمداران ال‌جی، جی 8 تینکیو و وی 50 تینکیو هم به ترتیب 850 و 1000 دلار قیمت دارند.

تمرکز بر دوربین 
ال‌جی و سونی همواره از پیشروان صنعت دوربین در بازار گوشی‌های هوشمند بوده‌اند به طوری که ال‌جی اولین دوربین سه گانه، اولین دوربین با لنز فوق عریض و حتی تنظیمات دستی دوربین در حالت فیلمبرداری را به دنیای موبایل معرفی کرد. سونی هم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده دوربین در دنیاست، اما هیچکدام از این شرکت‌‌ها نتوانسته‌اند در بخش دوربین با بقیه رقابت کنند و همیشه پشت سر هواوی، سامسونگ، گوگل و اپل قرار گرفته‌اند.

البته بد نیست به سابقه ال‌جی نگاهی بیندازیم؛ زمانی که جی 4 را در سال 2015 معرفی کرد همزمان سونی هم اکسپریا Z3 را به بازار عرضه کرد که نقطه عطف دوربین‌های این دو شرکت به شمار می‌رود، اما حالا در مقایسه با تکنیک‌های نرم افزاری پیشرفته سامسونگ و قابلیت‌های استثنایی دوربین‌های هواوی حرفی برای گفتن ندارند.

طی سال های اخیر این فاصله بیشتر شده است؛ هواوی بزرگنمایی 5 برابری اپتیکال و نایت مود اختصاصی خودش را به دنیای موبایل معرفی کرده و سامسونگ هم تجربه کاملی از عکاسی با موبایل را ارائه داده است. این در حالی است که سونی و ال‌جی حرفی برای گفتن در این بازار ندارند.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با این غول‌های کره‌ای و ژاپنی با دسترسی به فناوری‌هایی که دارند می‌توانند در بازار موبایل دنیا موفقیتی کسب کنند و دوباره جایگاه از دست رفته‌شان را احیا کنند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۵۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما