۰
پس از 6 ماه قطع کامل

اینترنت 2G در کشمیر برقرار شد

دسترسی مردم کشمیر به 300 وب‌سایت محدود است
تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
مردم مقابل یک کافه نت در کشمیر صف بسته‌اند تا از اینترنت استفاده کنند
مردم مقابل یک کافه نت در کشمیر صف بسته‌اند تا از اینترنت استفاده کنند
 
آی‌تی‌من- دستور برقراری اینترنت نسل 2 همراه در کشمیر، روز جمعه گذشته صادر شد و به طولانی‌ترین قطع دسترسی به اینترنت در یک کشور دموکراتیک پایان داد. محدودیت دسترسی به اینترنت، حدود 6 ماه پیش پس از ناآرامی‌ها در کشمیر صادر شده و اقتصاد این منطقه را فلج کرده بود.

اطلاعیه‌ای که از سوی مقامات دولت فدرال این منطقه صادر شد، بیان می‌دارد: خدمات دیتای موبایل و دسترسی اینترنت از طریق خطوط ثابت باید با رعایت برخی محدودیت‌ها در منطقه جامو و کشمیر برقرار شود.

بر اساس این دستور، دسترسی به اینترنت فقط به وب‌سایت‌هایی که در یک فهرست سفید قرار دارند، مجاز خواهد بود و دسترسی به اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی که قابلیت ارتباطات فرد به فرد را می دهند و  همچنین وی‌پی‌ان، همچنان ممنوع است.

خدمات اینترنت و موبایل در منطقه کشمیر، پس از اعتراضات مردمی در این منطقه که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، از روی 5 اوت (14 مرداد) قطع شده بود. مردم کشمیر به تغییر در دو ماده قانون اساسی هند اعتراض داشتند. این دو ماه ضامن استقلال جامو و کشمیر بود که دولت ناراندارا مودی، آن را لغو کرد.

در پی لغو قوانین استقلال و در هراس از گسترش اعتراضات مردمی، دولت هند علاوه بر اعزام ده‌ها هزار نفر نیروی نظامی به این منطقه و دستگیری رهبران سیاسی، مقررات حکومت نظامی اعلام و ارتباطات را نیز قطع کرد و در حالی که اکثر محدودیت‌ها به تدریج برداشته شده بود، قطعی اینترنت همچنان ادامه پیدا کرد.

روز دهم ژانویه (بیستم دی ماه) دادگاه عالی هند از دولت خواست که تمامی دستورهای قطع خدمات اینترنت را بازنگری کند. این دادگاه همچنین حکم داد که ممنوعیت اینترنت برای زمان نامحدود، غیرمجاز  است.

در حکم این  دادگاه آمده است: تحرکات آزاد مردمی، اینترنت و آزادی‌های اساسی نمی‌تواند مشمول اقدامات خودسرانه قدرت شود.

با وجود این حکم اما دسترسی به اینترنت همچنان به 300 وب‌سایت، از جمله بانک‌ها، برخی پورتال‌های خبری، موسسات آموزشی، خدمات عمومی و اپلیکیشن‌های سفر و غذا محدود مانده است.

اما مردم این منطقه، با انتقاد از تصمیم دولت برای قطع اینترنت،
می‌گویند که برقرار محدود خدمات نیز بسیار دیر و خیلی کم است.

زینب شهید، دانشجوی 29 ساله دکترای تحقیقات مدیریت، با بیان اینکه بسیار ناامید شده است، به الجزیره گفت: یک دانشجو با اینترنت 2G چه کاری می‌تواند بکند؟ فکر می‌کنید بعد از 6 ماه این عدالت است؟

شهید می‌گوید: دولت می‌خواهد به دنیا نشان بدهد که اینترنت را برقرار کرده است. اما در واقعیت، این اینترنت به درد کسی نمی‌خورد. با این اینترنت، باز کردن یک ایمیل ساده، ساعت‌ها طول می‌کشد.

از سوی دیگر، قطعی 160 روزه اینترنت، زیان‌های شدیدی را متوجه کسب وکارها و گردشگری این منطقه کرده است.

شیخ عاشق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع کشمیر می‌گوید که این قطع اینترنت موجب بیش از 2.5 میلیارد دلار خسارت شده است.

وی می‌افزاید: ما هنوز دسترسی کاملی به اینترنت نداریم و زمانی که اینترنت دایر شود، تازه می‌توانیم بگوییم که زندگی و کار ما تسهیل شده است. این گام دولت هم خیلی کوچک و هم خیلی دیر بوده است.

گزارش اتاق بازرگانی و صنایع کشمیر نیز بیان می‌دارد که قطع اینترنت موجب از بین رفتن ده‌ها هزار فرصت شغلی شده است.

این گزارش می افزاید: وام‌گیرندگان از موسسات مالی، توان بازپرداخت تعهدات خود را ندارند و بسیاری از آنها در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شده یا درصدد تعطیلی هستند.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی کشمیر، بخش‌هایی که مستقیما به اینترنت وابسته‌اند، مانند بخش‌های فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی، با زیان شدید مواجه شده‌اند و صنایع گردشگری و صنایع دستی نیز آینده نامعلومی دارند.

عاصم مهراج، هم‌بنیان‌گذار که در سال 2017 به همراه دوستانش یک فروشگاه آنلاین کتاب راه‌اندازی کرده است، می‌گوید که در طول مدت قطع اینترنت، مجبور به تعطیل کردن کسب‌وکارشان بوده‌اند.

وی می‌افزاید: برقراری اینترنت نیز دیگر فایده‌ای ندارد. قبل از پنجم اوت، ما چشم‌اندازی مثبتی برای کارمان داشتیم، اما امروز برای زنده ماندن دست و پا می‌زنیم. حتی اگر اینترنت 4G هم برقرار شود. باید برای جبران خسارت و زمان از دست رفته به شدت کار بکنیم.

 
مرجع : الجزیره
کد مطلب : ۲۷۳۳۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما