۰

چگونگی ثبت شرکت و اخذ جواز کسب و تاسیس در نیک پارس

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۸
چگونگی ثبت شرکت و اخذ جواز کسب و تاسیس در نیک پارس
چگونگی ثبت شرکت و اخذ جواز کسب و تاسیس در نیک پارس


ثبت شرکت

 
ثبت کردن شرکت درواقع قراردادی است که بین دو یا چند شریک تجاری بسته می‌شود و به‌موجب آن سرمایه‌ای برای شروع یک فعالیت تجاری در میان گذاشته می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از صاحبین کسب‌وکارها در تلاش‌اند که ضمن تحقق اهداف تجاری خود، برند سازی را نیز ممکن سازند، باید پایه و اساس فعالیت اقتصادی خود را مستحکم کنند. برای این منظور متقاضیان مجوز کسب یا مجوز تأسیس باید قبل از اینکه برای گرفتن جواز اقدام کنند، پروسه ثبت شرکت را نیز به سرانجام برسانند. پس‌ازآن می‌توانند ضمن گرفتن جواز برای انجام فعالیت‌های قانونی خود، برند خود را نیز بسازند. شرکت‌های ثبتی نیز در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند و برای ثبت هر یک از آن‌ها قوانین و مدارک خاصی لحاظ شده است. این پروسه ثبتی به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و کافی است که پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، مدارک موردنیاز را در سامانه مربوطه بارگذاری کنید.
 

لزوم گرفتن جواز تأسیس و جواز کسب

 
شرکت‌ها معمولاً در راستای تولید محصول یا ارائه خدمات خاص با اهداف تجاری مشخص ثبت می‌شوند. اگر با مراحل ثبت شرکت و حتی ثبت برند آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که راه‌اندازی کسب‌وکار شما باید زیر نظر مراجع ذی‌ربط انجام‌شده و درواقع باید اجازه تجارت را از مراجع قانونی کسب کنید. برای اینکه بتوانید جواز تأسیس را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا جهاد کشاورزی اخذ کنید، باید ابتدا شرکت خود را به ثبت برسانید. افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند به‌راحتی جواز تأسیس و کسب را دریافت کنند.

این جواز فعالیت قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی را نشان می‌دهد و اگر کاربران بدون داشتن این مجوز جهت راه‌اندازی واحد صنعتی و بهره‌برداری از آن اقدام کنند، فعالیت آن‌ها غیرقانونی تلقی می‌شود. ممکن است متقاضی قصد داشته باشد با چند شریک تجاری، یک شرکت تأسیس کند و یا بخواهد شخصاً کارخانه‌ای احداث نماید. درهرصورت برای اینکه فعالیت قانونی داشته باشد، باید برای اخذ جواز تاسیس اقدام نماید. لزوم گرفتن آن نیز زمانی مشخص می‌شود که اگر کاربران برای راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکار، پروانه کسب را دریافت نکنند، شهرداری می‌تواند محل کسب آن‌ها را پلمپ کند.
 

نحوه اخذ جواز تأسیس

 
ازآنجاکه در جواز کسب و تأسیس به دلیل تفاوت در نوع فعالیت تجاری تفاوت‌های مشخصی دیده می‌شود، باید چگونگی کسب این دو جواز را به‌صورت مجزا بررسی کنید. بیشتر جوازهای تأسیس از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته می‌شود. جواز تأسیس با توجه به نیاز متقاضی به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم‌شده و می‌توان آن را در چند دسته جواز صنعتی، آموزشی و جواز تأسیس مشاغل خانگی معرفی کرد. برای اینکه بتوانید در حوزه منتخب خود جواز تأسیس را دریافت کنید، باید به سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور واردشده و درخواست جواز تأسیس را بر اساس واحد تولیدی خود ثبت کنید. برای این منظور می‌توانید به‌راحتی نام واحد تولیدی مربوط به خود را در سامانه مذکور پیدا کنید. مراحل درخواست صدور مجوز تأسیس در سامانه آن کاملاً شفاف است.
 

مدارک مورد نیاز برای مجوز تأسیس

 
برای اخذ مجوز تأسیس به مدارک خاصی ازجمله: مدارک هویتی فرد متقاضی، کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت، اساسنامه و اظهارنامه شرکت، مهر و سربرگ شرکت و مدارکی از این قبیل نیاز دارید. آنچه دراین‌بین موردتوجه قرار می‌گیرد آن است که برای دریافت مجوز تأسیس باید ابتدا برای ثبت کردن شرکت اقدام کنید. ناگفته نماند که مدارک رسمی تأسیس شرکت برای اشخاص حقوقی لازم است. برای اشخاص حقیقی در دست داشتن مدارک هویتی و اطلاعات مربوط به واحد تولیدی کفایت می‌کند. با توجه به اینکه میزان اعتبار این جواز محدود است، باید بعد از اتمام موعد برای تمدید آن اقدام کنید. معمولاً اعتبار جوازهای تأسیس یک سال است. بعدازاین زمان واحد صنعتی توسط کارشناسان مربوطه بازرسی‌شده و درصورتی‌که فعالیت صنعتی آن تأیید شود، جواز تأسیس تمدید می‌گردد.
 

نکته

 
نحوه اخذ جواز تأسیس با توجه به نوع فعالیت و سازمان مربوطه مشخص می‌شود، اما قبل از اینکه به دنبال گرفتن آن باشید، باید پروسه ثبت شرکت را پشت سر بگذارید.
 

نحوه اخذ مجوز کسب

 
جواز کسب که توسط اصناف و اتحادیه‌ها صادر می‌شود، برای تمام فعالیت‌های تجاری ضرورت دارد. اگر شما نیز قصد راه‌اندازی یک شغل یا یک مغازه مشخص را دارید، باید برای گرفتن این مجوز اقدام کنید. جواز کسب انواع مختلفی دارد و با توجه به شغل‌های مختلف در انواع جواز کسب توزیعی، تولیدی، فنی و خدماتی دسته‌بندی می‌شود. اگر کاربران جواز کسب را دریافت کنند، می‌توانند ضمن قانونی و رسمی کردن فعالیت تجاری خود برای ثبت برند اقدام کنند، اما صاحبین کسب‌وکارهایی که قصد برند سازی دارند، باید ابتدا فرایند ثبت شرکت را پشت سر بگذارند. شما می‌توانید برای ثبت‌نام و اخذ جواز کسب، به‌صورت اینترنتی در سامانه مربوطه اقدام کنید. برای این منظور کافی است به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس https://mojavez.ir مراجعه کنید. موسسه حقوقی نیک پارس به شما در این زمینه کمک می‌کند.


مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز کسب

 
یکی از فاکتورهای مهم برای اخذ جواز کسب، تهیه مدارک موردنیاز برای این پروسه اداری است. این مدارک شامل مدارک هویتی، کارت پایان خدمت، سند ملک یا اجاره‌نامه، گواهی عدم اعتیاد، مدارک عدم سوءپیشینه، مدارک هویتی، مدارک مبتنی بر گذراندن دوره آموزشی، موافقت‌نامه از اداره اماکن نیروی انتظامی و مدارکی از این قبیل می‌شود.
 

نکته

 
برای اینکه مدارک ثبتی یا اخذ مجوز شما توسط کارشناسان سازمان‌های ذی‌ربط موردبررسی و ارزیابی قرار بگیرد، باید یک مدت مشخص صبر کنید. درصورتی‌که در مدارک شما ایرادی وجود داشته باشد، درخواست شما، رد می‌شود. در این صورت شما زمان طلایی خود را برای شروع تجارت از دست می‌دهید. به همین خاطر بهتر است در تهیه مدارک دقت کافی داشته باشید. با توجه به اینکه ثبت شرکت، اخذ مجوز کسب و مجوز تأسیس، مراحل اداری خاصی دارند، شما می‌توانید با استفاده از خدمات موسسه حقوقی نیک پارس به آدرس اینترنتی nikepars.com به‌سرعت و با اطمینان مراحل اداری پشت سر بگذارید.


جمع‌بندی

 
در این مطلب به‌صورت مختصر راجع به چگونگی ثبت شرکت، اخذ جواز کسب و جواز تأسیس صحبت کردیم. برای اینکه بتوانید فعالیت‌های تجاری خود را زیر سایه قانون دنبال کرده و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه تجارت خود برسید، باید برای گرفتن جواز تجارت در حوزه مربوط به خود اقدام کنید. ازآنجاکه ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی اخذ جواز، رتبه، ثبت برند و غیره نداشته باشید، بهتر است یک مؤسسه حقوقی متخصص را انتخاب کنید. مؤسسه حقوقی نیک پارس، به‌عنوان بهترین مجری و مشاور حقوقی به شما کمک می‌کند که فرایند ثبت برند، اخذ رتبه و گرفتن جوازهای لازم را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

منبع : اخذ رتبه و ثبت شرکت نیک پارس






 
کد مطلب : ۲۸۲۴۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما