۰
قول بزرگ معاون قوه قضاییه برای تکمیل دولت الکترونیکی:

ارتباط الکترونیکی میان شبکه دولت و قوه قضاییه برقرار می‌شود

شهریاری: سایت ثبت اموال مسوولان، معطل تدابیر امنیتی است
تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۳
حمید شهریاری، معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه
حمید شهریاری، معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه
 
آی‌تی‌من- حمید شهریاری در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد افزود: طرح مراقبت الکترونیکی از سال ۹۴ آغاز شده است و تا پایان خرداد ماه ۹۸ مجموعه پابند‌هایی که استفاده کردیم ۴۷۵ مورد بوده است که از این تعداد ۳۴۴ مورد حکمشان تمام شده است و ۱۳۱ مورد تحت نظارت هستند.

وی ادامه داد: در صدد هستیم این موارد را افزایش دهیم و با تاکید رییس قوه قضاییه این طرح را توسعه دهیم.

شهریاری گفت: همچنین با عرضه بیش از هزار عنوان خدمت در ۲ هزار دفتر خدمات قضایی در سال گذشته با حد نصاب بالایی رسیده‌ایم و سامانه ثبت نام الکترونیکی، ابلاغ الکترونیک، تمدید پروانه وکلا، تجدیدنظر خواهی و واخواهی شورا‌های حل اختلاف و... از جمله خدمات ارایه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

وی ادامه داد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و مطالعه موردی صورت گرفته در شهر تهران ۸۹ درصد از مراجعه‌کنندگان از ارایه خدمات ابراز رضایت کرده‌اند که در نوبه خود نشان‌دهنده موفقیت است.
 
سایت ثبت اموال مسوولان، معطل تدابیر امنیتی
شهریاری در رابطه با زمان راه‌اندازی سامانه ثبت دارایی‌ها و اموال مسوولان تصریح کرد: در حال طراحی این سایت هستیم. سایت آماده است، ولی با توجه به مسائل امنیتی تشخیص دادیم بیشتر روی زمان بندی آن کار کنیم. امیدواریم ظرف ۲ ماه تدابیر امنیتی و فنی برای آسانی استفاده مدیران و کارگزاران از سامانه فراهم شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید با رعایت مسایل امنیتی، بیشتر رعایت احتیاط را در این زمینه داشته باشیم، زیرا این موارد از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در این زمینه تدابیر اتخاذ و طراحی شکل گرفته و مجری هم انتخاب شده است. از شرکت‌های فناوری مختلف و جوانان دانشگاهی تقاضا می‌کنم پیشنهادات و طرح‌های امنیتی خود را ظرف هفته آینده برای ما ارسال کنند. ضمانت اجرایی این موضوع را قانونگذار تعیین کرده و ما منطبق بر آن عمل خواهیم کرد.
 
نحوه گزینش برای دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی
رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه درباره کیفیت گزینش دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی گفت: بر حسب تحصیلات، سابقه مدیریت، سابقه کار قضایی و حقوقی و سن متقاضیان امتیازات آن‌ها بسته‌بندی می‌شود و بر اساس امتیاز‌بندی سیستمی به متقاضیان نمره داده می‌شود.

شهریاری افزود: تا کنون با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حدود ۲۲ میلیارد و ۶۷۹ میلیون تومان صرفه جویی شده است و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این امر محقق شده است.

وی در تشریح رضایت‌مندی ۸۹ درصدی مراجعین از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی گفت: در مجموع ۴۰ شاخص در این رابطه در نظر گرفته شده است که می‌توان به پاسخ‌گویی، راهنمایی، علاقه و مسئولیت‌پذیری، رفتار یکسان با مراجعان، مهارت تایپ، سرعت خدمت‌دهی، دقت پرسنل، اطمینان از رعایت تعرفه و ... پرداخت.

رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه هر سال رضایتمندی مردم از خدمات الکترونیکی قضایی افزایش می‌یابد گفت: امیدواریم دولت به تجهیز الکترونیکی قوه قضاییه توجه ویژه داشته باشد.

شهریاری تصریح کرد: ۸۰ درصد ابلاغ‌های ما الکترونیکی است و این موضوع تحول بزرگی در دستگاه قضایی است و نزدیک به ۹۰ درصد ابلاغ‌ها واقعی است و به دست افراد می‌رسد به طور مشخص از تاریخ 2 دی ماه 97 تا 2 تیر 98، حدود ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ابلاغ الکترونیکی داشته‌ایم.
 
پابند الکترونیکی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد
رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در رابطه با طرح پابند الکترونیکی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه برای اینکه به ۳۰ هزار پابند برسیم، نیاز به سرمایه‌ گذاری داریم و ریاست قوه قضاییه نیز بر توسعه این طرح تاکید کرد، همچنین ما نیاز به تغییرات قانونی داریم که پیشنهاداتی راجع به افزوده شدن مجازات درجه ۴ داده‌ایم.

شهریاری با تاکید بر نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیکی گفت: دفاتر متخلف را شناسایی کرده‌ایم و بعضا حکم رسیدگی به تخلفات به آن‌ها ابلاغ شده است و در این رابطه یک دفتر سلب صلاحیت شد.
 
افزایش 8 درصدی ورودی پرونده‌های قوه قضاییه
وی در رابطه با آمار‌های پرونده‌های یکتا تصریح کرد: در سال ۹۷، ۶ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۲۸ پرونده آمار پرونده‌های یکتا وارده در دستگاه قضایی بوده است که در مقایسه با سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است.

شهریاری تاکید کرد: قوه قضاییه باید روی کنترل ورودی پرونده‌ها متمرکز شود و وارده به دستگاه قضایی را کاهش دهند رویه‌های کاهش در سال جاری اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه وارده‌های پرونده‌ها در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها ترکیبی است گفت: بیشترین آمار وارده پرونده در دادگاه‌ها متعلق به استان مازندران بالغ بر ۹ هزار پرونده و چهارمحال و بختیاری و یزد است که این میزان نسبت به صد هزار جمعیت عنوان شده است. البته یکی از عللی که استان مازندران در صدر ورودی پرونده‌ها قرار گرفته به این دلیل است که مسافران مختلفی به این استان سفر می‌کنند.

رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه اضافه کرد: کمترین وارده پرونده در دادگاه‌ها در استان سیستان و بلوچستان با ۳۶۲۰ پرونده، هرمزگان با حدود ۴ هزار پرونده و خراسان جنوبی با حدود ۵ هزار پرونده در ۱۰۰ هزار جمعیت است و در این میان استان تهران جزو استان‌های میانی قرار دارد.

شهریاری ادامه داد: بیشترین وارده پرونده در دادسرا‌ها متعلق به استان تهران با ۶۷۷۰ پرونده، استان مازندران با حدود ۶ هزار پرونده، استان خوزستان با ۶۴۰۹ پرونده است و در انتهای جدول استان‌های قم، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان کمترین وارده دادسرا را رقم زدند.

وی گفت: حدود ۷ عنوان از عناوین اتهامی که به ترتیب شامل سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اساس تصادفات رانندگی، تهدید، رانندگی بدون پروانه رسمی و تخریب می‌شود بالغ بر ۵۰ درصد وارده دستگاه قضایی را شکل می‌دهد که متصدیان امر فرهنگ باید به این موضوع توجه داشته باشند.

شهریاری با تاکید بر لزوم تلاش مضاعف برای کاهش وارده به دستگاه قضایی گفت: توصیه ما به مجلس، رییس جمهور و مسوولانی که بودجه در اختیارشان است این است که به این آمار‌ها توجه کنند و منابع انسانی و مالی و بودجه کافی در اختیار دستگاه قضایی قرار دهند.

رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در ارتباط با حضور مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در نمایشگاه الکامپ گفت: اوایل مرداد در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد و مجموعه‌ای از خدمات الکترونیک و طرح‌های فناوری در آنجا ارایه خواهیم کرد.
 
NIX به GIX متصل می‌شود
شهریاری همچنین در رابطه با اظهارات امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه قوه قضائیه به استعلامات دولت الکترونیکی پاسخ نمی‌دهد، تاکید کرد: ما جلساتی با وزارت ارتباطات داشتیم. قرارهایی را منعقد کردیم که بین شبکه ملی اطلاعات دولت (NIX) و شبکه ملی قوه قضاییه (GIX) ارتباطی برقرار شود. البته ۴۰ درصد کل خدمات الکترونیکی به ما بستگی دارد. در تلاش تعامل خوب با آنها هستیم حدود ۳ هفته است این تعاملات شروع شده است و دو نمونه انجام شده است. ایشان گزارش ماسبق دادند من دوست دارم که به آینده فکر کنم.

 
مرجع : میزان
کد مطلب : ۲۷۲۳۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين