۰
توضیحات رییس پلیس فتای تهران درباره شایعه حمله هکری به بانک‌ها

خبرنگار و مجری معروف قربانی فیشینگ شدند

کاظمی: مردم دقت نظر ندارند و اطلاعات خود را به راحتی لو می‌دهند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳
سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتا تهران بزرگ
سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتا تهران بزرگ

آی‌تی‌من- موضوع هک گسترده حساب‌های بانکی پس از آن بر سر زبان‌ها افتاد که بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی، در رشته توییتی از حمله هکرها به بانک‌ها و کسر یک تا سه میلیون تومان از حساب مشتریان خبر داد و نوشت: «پنجشنبه از حسابم در بانک پاسارگاد سه میلیون تومان کسر شد. پیگیری کردم و کارتم را سوزاندم. پیگیری نشان داد حسابم هک شده و به فلان آدرس بروم با پرینت حساب. آمدم دادسرا و صف شکایت تا بیرون مجتمع آمده. ظاهرا یک حمله بزرگ بانکی اتفاق افتاده. بیش از ۷۰۰ نفر اینجایند.»

اما اوج ماجرا زمانی بود که رضا رشیدپور مجری مشهور تلویزیون نیز اعلام کرد که حساب بانکی وی نیز هک شده است: «گمانم اخبار هجوم هکرها به حساب‌های بانکی را شنیده‌اید. توئیت کردم تا بیشتر اطلاع‌رسانی شود. البته من پول چندانی در حسابم نبود. ابهام ماجرا عدم توضیح شفاف مسوولان گرامی‌ است. منتظریم».

سرهنگ تورج کاظمی رییس پلیس فتای تهران بزرگ امروز در این باره توضیح داد و به خبرگزاری فارس گفت: هیچ  موردی از حمله هکری نداشته‌ایم و گزارشی هم از سوی بانک‌ها یا مراجع دیگر مبنی بر حمله هکری اعلام نشده است.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ تصریح کرد: موضوعی که در چند روز اخیر در جامعه مطرح شده دقیقا اشتباه بوده و برداشت غلط شهروندان و اظهار نظر غیرکارشناسی بوده است که بحث حمله هکری را عنوان کرد‌ه‌اند.

وی به توییت بابازاده و رشیدپور با مضمون حمله هکری اشاره و اعلام کرد: آقای بابازاده در توئیتی اعلام کرده بودند که حمله هکری داشته‌ایم اما وقتی با هماهنگی مقام قضایی وی را احضار کردیم به پلیس اعلام کرد که پولم رفته بود و نمی‌دانستم چگونه باید عمل کنم و به خاطر همین این مطلب را توییت کردم.

کاظمی ادامه داد:‌ بابازاده با مستنداتی که در خصوص سرقت پولش داشت در پلیس فتا پرونده تشکیل داد و به پرونده‌اش رسیدگی شد؛ در خصوص آن توییتش که باعث تشویش اذهان عمومی شد نیز از وی تحقیق کردیم و وی صفحه‌اش را اصلاح و به مقام قضایی تحقیقات را اعلام کردیم.

وی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوص اینکه برداشت از حساب بابازاده به چه صورت بوده است، گفت: برداشت از حساب این فرد هکری نبوده و به صورت فیشینگ انجام شده است.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ به توییت رشیدپور پرداخت و گفت:‌ این فرد نیز در توییتی خبر از حمله هکری به بانک‌ها و برداشت از حساب‌ خودش می‌دهد در صورتی که تاکنون به پلیس فتا مراجعه نکرده و شکایتی ثبت نکرده است.

کاظمی با تاکید بر این مطلب که در روزهای اخیر افزایش برداشت غیرمجاز از حساب‌های افراد نداشته‌ایم،‌ اعلام کرد: این صحبتی که افراد گفته‌اند مبنی بر اینکه ظرف چند روز گذشته برداشت غیرمجاز از حساب‌های مجازی چند برابر شده، غیر واقعی و غیرمنطقی است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ تغییری در تعداد روند کاهشی یا افزایشی در این گونه جرایم در مدت اخیر نداشته‌ایم و این کلاهبرداری‌ها روال طبیعی خود را طی می‌کند؛ چراکه متاسفانه مردم دقت نظر و هوشیاری لازم را ندارند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ ادامه داد:‌ یکی از دلایل عمده این کلاهبرداری‌ها این است که کاربر اطلاعات خود را لو داده و مجرمین از این مسأله سوء‌استفاده کرده و اقدام به برداشت از وجوه حساب شهروندان می‌کنند، متاسفانه بسیاری از برداشت‌های غیرمجاز از طریق فیشینگ و ایجاد درگاه‌های جعلی بوده که پلیس ماه‌ها و سال‌هاست که این موارد را دنبال کرده و اطلاع‌رسانی می‌کند؛‌ به کارگیری رمزهای یک بار مصرف یکی از روش‌های مقابله با این کلاهبرداری است که به زودی از طرف بانک‌ها اجرایی خواهد شد.

کاظمی در خصوص تشویش اذهان عمومی گفت: انتشار توییت‌‌هایی با مضمون حمله هکری باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و پلیس در هر دو توییتی که توسط بابازاده و رشیدپور انجام شده، مراتب را به دستگاه قضا اعلام کرده که بابازاده احضار شد و در خصوص رشیدپور هنوز منتظر دستور مقام قضایی برای احضار هستیم.


 

 
کد مطلب : ۲۷۳۰۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما