۰
معاون وزیر ارتباطات: یک دقیقه هم قطع نمی‌کنیم

جنجال درخواست قطعِ ۱۱ روزه اینترنت از سوی آموزش و پرورش

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳
جنجال درخواست قطعِ ۱۱ روزه اینترنت از سوی آموزش و پرورش
جنجال درخواست قطعِ ۱۱ روزه اینترنت از سوی آموزش و پرورش

آی‌تی‌من- محسن زارعی رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره قطعی اینترنت گفت: ما به دنبال قطع اینترنتبودیم و نه به صورت سراسری و قطعی، اینترنت در حوزه‌های امتحانی به مدت ۳۵دقیقه در ۱۰ الی ۱۱ روز برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم اینترنت خارجی و بین المللی را خواستاریم.

زارعی در نشست خبری صبح روز قبل خود درباره سازو کار‌هایی که برایامنیت امتحانات نهایی گفت: مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۴۰ درصد است، همچنین در سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی ۵۰ درصد و در سال ۱۴۰۵تاثیر سوابق تحصیلی به۶۰ درصد می‌رسد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش با طرح این سوال که این تاثیر اثر در آموزش و پرورش دارد یانه؟ گفت: معیارارزشیابی به برای دانش‌آموزانی که مربوط به نظام آموزش وپرورش گذشته بوده که مدرسه مرجعیت خود را ازدست داده بود و این مصوبه می‌تواندموقعیت طلایی باشد که دانش‌آموزان توجه خود را به کتاب و از حافظه پروری جلوگیری کنیم و دانشجویان تاکید بیشتری بر حافظه پروریدارد و این مصوبه می‌تواند دانش‌آموزان به سوی آموزش و یادگیریعمیق سوق دهد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحان نهایی در دوره یازدهم در سال گذشته برگزارشده بود، گفت: امسال آزمون نهایی ویژگی رقابتی به خود گرفته است.

ارزشیابی بانک سوال در سراسر کشور بود تا همه دبیران در طراحیسوال برای همه فراهم کرده و دو بار این سوال ارزیابی می‌شود و سپس در اختیار طراحان اصلی قرار می‌گیرند که این طراحان بر عهده افراد خبره است و برای اولین طراحان سوال در قرنطینه انجام می‌گیرد و برایطراحان طراحی سوالات آزمون‌های داخلی و خارجی در قرنطینه انجام گیرد و پس از طراحی سوال‌ها رمز نگاری می‌شود و این رمز‌ها قفلش شکسته نمی‌شود و در روز آزمون این رمز به رییس حوزه داده می‌شود و چند دقیقه قبل از آزمون فردی در اتاق تکثیر سوالات تکثیر و پلمب می‌شود و ما امکان لو رفتن سوالات را به صفر رساندیم و به والدین قول می‌دهم که هیچ امکان لو رفتنی وجود ندارد.

زارعی درباره تصحیح برگه‌ها گفت: تصحیح الکترونیکی در خرداد ماه تصحیح دستی را کلا جمع کنیم و تصحیح الکترونیکی انجام می‌گیرد و برگه‌های آزمون به استان دیگر تصحیح می‌شود و پاسخ دانش‌آموزان توسط سه مصحح انجام می‌شود و نمره نهایی توسط سامانه جمع بندی می‌شود.

وی با بیان به سازمان سنجش به داوطلبان یک کد یکتا می‌دهد، عنوان کرد: ما براساس کدی سوابق تحصیلی در سازمان سنجش بارگذاریمی‌کنیم. برای کسانی که ایجاد سابقه تحصیلی که سوابق تحصیلیناقص دارند از دیماه شیوه نامه به مراکز آموزشی ابلاغ شد و محدودیت‌ها برداشته شد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی عنوان کرد: این آزمون یک آزمون ملی است و به یک عزم ملی نیازمند است، همچنین ر یاست جمهور به سازمان‌ها و وزارت کشور با استانداران تاکید به همکاری به آموزش وپرورش کردند و روز دوشنبه با در وزارت کشور با استانداران برگزارشده است.

وی درباره امنیت در آزمون نهایی گفت در استان با نیرو‌های امنیتیجلسه داریم و تمام حوزه‌های برگزاری آزمون مجهز به دوربین مدار بسته و تکثیر کننده سریع و همچنین دستگاه‌های سینگنال سال و فلزیابهستند و از داوطلبان می‌خواهم به کانال‌های که انهارا به گرفتن پاسخ‌ها و سوال سوق دهند، اعتماد نکنند.

زارعی ادامه داد: گروهی در شاد ویژه دانش‌آموزان پایه دوازدهم قراردادن تا دانش‌آموزان نظرات و مشکلات خود را در حوزه امتحانی، سوالات آزمون، شرایط آزمون و تخلفات انجام گرفته گزارش دهند و در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین با کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره قطعی اینترنت گفت: ما به دنبال قطع اینترنت بودیم و نه به صورت سراسری و قطعی اینترنت در حوزه ها‌ی امتحانی به مدت ۳۵دقیقه در ۱۰الی ۱۱ روز برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم اینترنت خارجی و بینالمللی را خواستاریم.

وی درباره آمار تخلفات در سال گذشته تصریح کرد در دیماه در انتشار سوال ۹ مورد برخورد داشتیم و مابقی تخلفات جزیی بوده است.

• تکذیب تند وزارت ارتباطات
طبیعی بود که انتشار این خبر جنجالی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به پا کند و به همین جهت به فاصله کوتاهی روابط عمومی‌وزارت ارتباطات هرگونه تصمیم پیرامون قطع اینترنت در زمان برگزاری امتحانات مدارس را تکذیب کرد.

مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه تندی اعلام کرد: «این وزارتخانه برای هیچ آزمونی چه به صورت مقطعی و چه به صورت جغرافیایی اقدام به قطع اینترنت نمی‌کند، بنابراین هرگونه اظهارنظر در این ارتباط از سوی افراد غیرمسوول قویاتکذیب می‌شود.

متاسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسوول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست.

نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانیمردم و کاربران محسوب می‌شود.

سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند.»

همچنین محمد احسان خرامید رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از پیام‌رسان‌های بومی در این زمینه نوشت: همانگونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونیحتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد.

• تکذیب سرپرست وزارت آموزش و پرورش
سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز به علت بازتاب بالای این خبر به میدان آمد و گفت: قطع اینترنت در 11 روز برگزاری امتحانات نهایی صحت ندارد، اگرچه وی تایید کرد که چنین برنامه‌ای در دستور کار بوده است.

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص ماجرایقطع اینترنت در روزهای امتحان نهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار کرد: قطع اینترنت در 11 روز برگزاری امتحان نهایی صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

وی ادامه داد: این گزینه بررسی شد اما تصمیمی‌گرفته نشده است و چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

• خدا را شکر تکذیب شد!
در این میان واکنش رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور به پیشنهاد قطع اینترنت برای کنترل تقلب‌های احتمالی دانش‌آموزان در زمان برگزاریامتحان‌های نهایی نیز موضوعی بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

سردار غلامرضا جلالی در حساب کاربری خود در «ویراستی» نوشت: «پیشنهاد قطع اینترنت برای کنترل تقلب‌های احتمالی دانش‌آموزان در زمان برگزاری امتحان‌های نهایی غیرقابل قبول است. اولویت پدافند غیرعامل پایداری خدمات زیرساختی به مردم از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات است. خدا را شکر که این پیشنهاد تکذیب شد.

زمانی که زیرساخت ارتباطات کشور زیرساخت تمام مشاغل دیجیتالمی‌گردد و این بخش پیشران اقتصاد می‌شود تضمین تداوم کارکرد زیرساخت ارتباطات از منظر پدافند غیرعامل امری واجب است، البته حساب مخاطرات در سطح امنیت ملی را جدا می‌دانیم.»

 
کد مطلب : ۲۸۱۰۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما