۰

سپر دفاعی کشورها برای مقابله با آزار کودکان در اینترنت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
سپر دفاعی کشورها برای مقابله با آزار کودکان در اینترنت
سپر دفاعی کشورها برای مقابله با آزار کودکان در اینترنت

آی‌تی‌من- کودکان مانند لوح‌های سفیدی هستند که از هرچیز و هرکسی الهام می‌گیرند و هر چیزی را می‌توان در ذهن آنها هک کرد. این امر در عصری که ارتباطات از دوستی‌های کودکانه در کوچه و مدرسه فراتر رفته، پررنگ‌تر است. سینما، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی مختلف، پلتفرم‌های پخش محتوا همه بر این ذهن‌های پاک تأثیر می‌گذارند. این درحالی است آنها به یکی از اهداف اصلی شرکت‌های فناوری بزرگی تبدیل شده‌اند که با الگوریتم‌های مختلف سعی در جذب مخاطب دارند و چه مخاطبی بهتر از کودکان تاثیرپذیر که به راحتی به محصولات آنها معتاد می‌شوند.

طبق تحقیق دانشگاه‌هاروارد، شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ میلادی از بخش تبلیغات برای افراد زیر سن قانونی در آمریکا در مجموع ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشتند. کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می‌روند، احتمالاً می‌توانند تبلیغات را تشخیص دهند اما هنگامیکه این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مورد اعتماد قرار داده می‌شود، اینفلوئنسرها آن را ترویج می‌کنند یا در کنار محتوای شخصی سازی شده نمایش داده می‌شود، این گروه سنی نمی‌توانند در برابر تبلیغات مقاومت کنند.

در همین راستا کشورهای مختلف و همچنین آمریکا که خانه این شرکت‌های سودجو است، تصمیم گرفتند روح و روان نسل جدید را نجات دهند.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از اقداماتی است که سال گذشته برای نجات نسل جدید از شرکت‌های سودجو انجام شده است:
 
آمریکا پرچمدار قوانین محافظت از کودکان در شبکه‌های اجتماعی
 
یوتا نخستین ایالت آمریکا بود که قانونی جدید برای محدود کردن شیوه استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی اجرایی کرد. اسپنسر کاکس فرماندار جمهوریخواه این ایالت دو دستور اجرایی را در فروردین ماه سال گذشته امضا کرد که طبق آن کودکان قبل از عضویت در پلتفرم‌هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام نیازمند رضایت والدین هستند با امضای کاکس دو لایحه مذکور به قوانینی تبدیل شده‌اند که اجازه نمی‌دهند کودکان زیر ۱۸ سال بین ساعت ۲۲:۳۰ شب تا ۶:۳۰ صبح از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند همچنین پلتفرم‌های اجتماعی در این ایالت باید سن کاربران را احراز کنند.

علاوه بر آن ایالت اوهایو برای حفاظت از کودکان، قانونی را تصویب کرد که طبق آن کودکان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی به رضایت والدین نیاز دارند. اوهایو این اقدام را به عنوان راهی برای حفاظت از سلامت ذهنی کودکان ارائه کرده بود. قانون ایالت اوهایو شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا دستورالعمل حریم خصوصی پلتفرم شأن را برای والدین فراهم کنند تا خانواده‌ها بدانند در پروفایل فرزندشان چه محتوایی سانسور یا بازبینی شود.

همچنین لایحه‌ای در ایالت فلوریدا آمریکا تصویب شد که یکی از سختگیرانه ترین ممنوعیت‌ها برای استفاده افراد زیر سن قانونی از شبکه‌های اجتماعی را وضع کرد. لایحه مذکور پلتفرم‌های اجتماعی را ملزم می‌کند حساب‌های کاربران کمتر از ۱۷ سال را حذف و از یک سیستم احراز هویت طرف ثالث برای بررسی افراد زیر سن ۱۷ سال استفاده کنند. براساس لایحه مذکور شرکت‌های فناوری باید داده‌های خصوصی جمع آوری شده از حساب‌های حذف شده را برای همیشه از بین ببرند و در صورتیکه این کار را انجام ندهند والدین می‌توانند از آنها شکایت کنند.

ایالت کالیفرنیا نیز لایحه‌های «حفاظت از جوانان در مقابل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی» و «حریم خصوصی داده‌های کودکان کالیفرنیا» را برای حفاظت از کودکان در مقابل اعتیاد به شبکه اجتماعی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها ارائه کرد. قانون پیشنهادی مبتنی بر لایحه ایمنی کودک همین ایالت است که قرار بود از سال ۲۰۲۴ میلادی اجرا شود اما اکنون متوقف شده است.
 
لایحه «حفاظت از جوانان در مقابل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی» به والدین اختیار می‌دهد الگوریتم‌های اعتیادآور فیدهای (feed) کانال‌های اجتماعی فرزندانشان را حذف کنند.

لایحه مذکور در صورت تصویب به والدین کودکان زیر ۱۸ سال اجازه می‌دهد بین فیدها الگوریتمی‌پیش فرض (که برای ایجاد اعتیادهای سودآور طراحی شده‌اند) و فید مبتنی بر زمان ثبت پست که کمتر به ایجاد عادت منجر می‌شود، انتخاب کنند. همچنین والدین می‌توانند تمام نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنند و اجازه ندهند فرزندانشان شب هنگام و در ساعات مدرسه به این پلتفرم‌ها دسترسی یابند.

از سوی دیگر لایحه «حریم خصوصی داده‌های کودکان کالیفرنیا» سعی دارد حریم خصوصی داده برای کودکان کالیفرنیایی کمتر از ۱۸ سال را قدرتمندتر کند. لایحه به کاربران شبکه‌های اجتماعی در این ایالت حق می‌دهد تا بدانند شبکه‌های اجتماعی چه اطلاعاتی جمع آوری می‌کنند و می‌فروشند و همچنین به آنها اجازه می‌دهد از فروش داده‌های کودکان به طرف‌های ثالث اجتناب کنند.

در کنار این موارد کمیسیون فدرال تجارت آمریکا قوانین جدیدی را پیشنهاد کرد که محدودیت‌های بیشتری برای شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آلفابت (مالک یوتیوب) درباره شیوه استفاده از داده‌های کودکان برای دسترسی به سود بیشتر وضع می‌کند. کمیسیون فدرال ارتباطات در بیانیه قانون پیشنهادی نوشته بود مشغول بررسی تغییر قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان است تا محدودیت‌های بیشتری بر زمان و شیوه استفاده شرکت‌ها از داده‌های کودکان برای سودآوری وضع کند. همچنین این آژانس فدرال اعلام کرد شیوه استفاده شرکت‌ها از نوتیفیکیشن‌ها برای تشویق کودکان به آنلاین ماندن را محدود می‌کند. این قانون روی شرکت‌هایی تأثیر می‌گذارد که داده‌های خصوصی کاربران حدود ۱۳ سال و کمتر را جمع آوری می‌کند.

براساس تغییرات پیشنهادی شرکت‌ها باید به اشتراک گذاری اطلاعات کودکان با آگهی دهندگان و دیگر طرف‌های ثالث، به طور جداگانه رضایت قابل تأیید والدین را دریافت کنند. تغییرات مذکور تاکید بر این موضوع دارند که اگر کودکان اجازه جمع آوری اطلاعات خصوصی شأن را ندهند، شرکتها نتوانند فعالیت کودکان را ممنوع کنند، علاوه بر آن به مدارس اجاره می‌دهد تا شرکت‌هایی که فناوری آموزشی را فراهم می‌کنند را از استفاده تجاری از اطلاعات جمع آوری شده، منع کنند.
 
شکایت باران شبکه‌های اجتماعی در آمریکا
ایالت‌های آمریکا علاوه بر قانونگذاری در این زمینه شکایت‌هایی از شبکه‌های اجتماعی نیز ثبت کرده‌اند تا با تمام توان از سلامت روان کودکان دفاع کنند. ایالت یوتا در مهر ماه نیز از تیک تاک شکایت و این اپلیکیشن را به آسیب به کودکان متهم کرد زیرا به طور عمدی کاربران جوان را وادار می‌کند مدت زمان طولانی در این پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو کوتاه وقت بگذرانند. این درحالی بود که ایالت‌های ایندیانا و آرکانزاس نیز شکایات مشابهی ثبت کرده بودند. طبق شکایتی که یوتا در دادگاه ثبت کرده، ویدئوها از الگوریتم‌های قدرتمند و طراحی‌هایی با قدرت دستکاری استفاده می‌کنند و در نتیجه تاکتیک‌هایی برای تحت تأثیر قرار دادن کاربران جوان ایجاد کرده‌اند.

همچنین ایالت نیومکزیکو آمریکا به دلیل ناتوانی شرکت مادر اینستاگرام و فیس بوک در محافظت از کودکان در مقابل سواستفاده جنسی و قاچاق انسان شکایت کرد.

آستین کنودسن دادستان کل ایالت مونتانا نیز اعلام کرد از متا شکایت کرده زیرا اینستاگرام به طور عمدی طوری طراحی شده تا به خصوص برای افراد زیر سن قانونی اعتیاد آور باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده دادستان‌های کل ۳۳ ایالت از جمله کالیفرنیا و نیویورک اعلام کردند متا مکرراً مردم را درباره خطرات پلتفرم‌هایش گمراه کرده و با اطلاع کامل از این امر نوجوانان و کودکان را به سمت استفاده اعتیادآور از شبکه‌های اجتماعی سوق داده‌اند.

در شکایت آمده‌است: متا قدرت و فناوری‌های بی سابقه را برای تهییج، تشویق و در نهایت به تله‌انداختن جوانان و نوجوانان به کار گرفته‌است. انگیزه شرکت نیز دستیابی به سود بوده است.ایالت‌های آمریکا مدعی هستند تحقیقات نشان داده استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی متا با افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، اختلال در تحصیل و زندگی روزمره و بسیاری از پیامدهای منفی مرتبط است.
 
ایمنی آنلاین ضمانتنامه انگلیس برای حفاظت از کودکان
قوانین ایمنی آنلاین انگلیس که برای حفاظت از کودکان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت طراحی شده بود، بالاخره پس از ۲ سال کشمکش به قانون تبدیل شد. در نتیجه تصویب لایحه شرکت‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی باید هرگونه محتوای غیرقانونی را به سرعت حذف و یا در درجه اول از آپلود آن در پلتفرمشان جلوگیری کنند.

لایحه ایمنی آنلاین شرکت‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را به طور قانونی ملزم می‌کند کودکان و افراد جوان را در فضای آنلاین ایمن نگه دارند. شرکت‌ها باید هرگونه محتوای غیرقانونی یا مخرب مانند پست‌های مروج آزار، اختلالات تغذیه‌ای یا قلدری را پاک کنند. شرکت‌ها برای جلوگیری از دسترسی کودکان و کاربران جوان به محتوای نامتناسب با سن شأن باید محدودیت‌های سنی وضع و اقداماتی جهت کنترل سن کاربران ایجاد کنند.

چنانچه شرکت‌ها این اقدامات را انجام ندهند سازمان آفکام (رگولاتور رسانه) می‌تواند جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیون پوند برای شرکت وضع کند و یا در برخی موارد ممکن است برای مدیر شرکت‌ها مجازات زندان در نظر گرفته شود. شبکه‌های اجتماعی نیز باید با کنترل سن کاربران اجازه ندهند افراد زیر سن مجاز در پلتفرم‌هایشان حضور یابند. این بدان معنا است که افراد زیر سن قانونی نمی‌توانند در پلتفرم‌های اجتماعی حساب کاربری داشته باشند. قانون جدید همچنین به این معنا است که افراد بزرگسال (والدین) بر نوع محتوایی که کودکان در فضای آنلاین تماشا می‌کنند، کنترل بیشتری خواهند داشت. آفکام نیز دستورالعمل‌هایی تعیین می‌کند که توصیه‌هایی کلیدی درباره پیروی از قانون خواهند بود اما انگلیس به همین قانون بسنده نکرد و درسال ۲۰۲۴ میلادی دستورالعملی را ارائه کرد تا استفاده از موبایل در مدارس این کشور ممنوع شود.
 
این دستورالعمل که غیرتقنینی است، مدیران مدارس را درباره چگونگی ممنوعیت استفاده از موبایل نه تنها هنگام آموزش بلکه در زمان استراحت ناهار نیز راهنمایی می‌کند. همچنین این دستورالعمل به کارمندان مدارس اجازه می‌دهد در صورت لزوم کیف‌های دانش آموزان را برای یافتن موبایل جست‌وجو کنند.
 
ارائه پیش نویس دستورالعمل چین برای استفاده کودکان از اپ‌ها
یکی از کشورهای پیشرو در زمینه وضع قوانین برای حفاظت از کودکان چین است. این کشور در ۲۰۲۳ میلادی قوانینی برای محافظت از افراد زیر سن قانونی در فضای سایبری منتشر کرد که تمرکز آن بر مشخص کردن محتوای آنلاین سالم و افزایش حمایت قضائی به نفع افراد زیرسن قانونی بود.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ شمسی رگولاتور فضای سایبری چین پیش نویس دستورالعملی برای سخت‌تر کردن محدودیت‌های مربوط به استفاده از اپ، پایانه‌های هوشمند و فروشگاه‌های اپلیکیشن برای کاربران زیر سن قانونی آماده کرد. این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد: به پلتفرم‌های مذکور دستور داده تمام محتوای غیر قانونی را اصلاح و پاکسازی کنند. علاوه بر آن جریمه ای برای این شرکت‌ها تعیین خواهد شد.
 
سپر دفاعی کشورها برای مقابله با آزار کودکان در اینترنت
طبق پیش نویس قوانین رگولاتور فضای سایبری چین، شرکت‌های فعال در حوزه‌های قمار آنلاین، پخش زنده محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدئویی در چین باید یک قابلیت «حالت جوان» برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی در پلتفرم شأن ایجاد می‌کردند.

علاوه بر آن در آبان ماه نیز شورای دولتی چین مجموعه قوانینی برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی منتشر کرد که از یکم ژانویه ۲۰۲۴ میلادی اجرایی شد. این اسناد به تلاش‌ها برای قانونمندسازی محتوای آنلاین، حفاظت از اطلاعات خصوصی و جلوگیری از اعتیاد به اینترنت میان این گروه پرداخته است.
 
قانون اروپا برای مقابله با هرزه‌نگاری کودکان
همچنین در سال گذشته شمسی قانونگذاران اتحادیه اروپا درباره پیش نویس قوانینی توافق کردند که گوگل، متا و دیگر سرویس‌های آنلاین را ملزم به شناسایی و حذف هرزنگاری کودکان می‌کند. در ۲۰۲۳ میلادی کمیسیون اتحادیه اروپا پیش نویس قانون محتوای سواستفاده جنسی از کودکان را پیشنهاد کرد.

قانون پیشنهادی، سرویس‌های پیام‌رسان، فروشگاه‌های اپلیکیشن و ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت را مجبور می‌کند تا تصاویر و ویدئوهای شناخته‌شده و جدید هرزنگاری کودکان و همچنین موارد اغفال کودکان از طریق اینترنت را گزارش و حذف کنند. همچنین یک مرکز مرتبط با موضوع سواستفاده از کودکان در اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود تا به عنوان مرکزی برای کارشناسان باشد و گزارش‌های ثبت شده را به پلیس ارائه دهد.

علاوه بر اقدامات اتحادیه اروپا، رئیس آژانس حفاظت از داده اسپانیا اعلام کرد مشغول توسعه یک فناوری احراز هویت است تا اجازه ندهد کودکان به محتوای نامناسب آنلاین مانند سایت‌های هرزنگاری و قمار دسترسی یابند.

بیش از نصف نوجوانان اسپانیایی قبل از ۱۳ سالگی به محتوای هرزنگاری دسترسی داشته‌اند. رئیس آژانس حفاظت از داده اسپانیا اعلام کرد مشغول توسعه یک فناوری احراز هویت است تا اجازه ندهد کودکان به محتوای نامناسب آنلاین مانند سایت‌های هرزنگاری و قمار دسترسی یابند. فناوری جدیدی به تهیه کنندگان سرویس‌های اینترنت اطمینان می‌دهد که مثلاً کاربر یک فرد بزرگسال است و حداقل سن ثبت شده برای دسترسی به شبکه اجتماعی را دارد.
 
حذف محتوای مخرب در کانادا
دولت کانادا با هدف حفاظت از کودکان در مقابل مهاجمان آنلاین پیش نویس قانونی را برای مقابله با نفرت پراکنی آنلاین رونمایی کرده است. این لایحه درصورت تصویب شرکت‌های بزرگ را وادار به حذف سریع محتوای مخرب می‌کندو از سوی دیگر مجازات برای تحریک به نسل کشی را به حبس ابد افزایش داده است.

طبق لایحه مذکور شبکه‌های اجتماعی باید به سرعت محتوایی که کودکان را از لحاظ جنسی قربانی می‌کند و همچنین خصوصی که بدون رضایت مرتبط شده را حذف کنند. در هر دو مورد محتوا مشروط به نظارت و فرآیند بازبینی، باید ظرف ۲۴ ساعت حذف شود.مقامات طی جلسه‌ای اعلام کردند اگر شرکتی در نقض قانون مقصر شناخته شود با جریمه ای معادل حداکثر ۶ درصد درآمد جهانی خود روبرو می‌شود.تهیه کنندگان محتوا باید اقدامات محافظتی مخصوصی برای کودکان از جمله کنترل‌های والدین، تنظیمات جست‌وجوی ایمن و برچسب‌های هشدار محتوا فراهم کنند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۹۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما