۰
گزارش سال 1401 «پادرو» نشان داد

قتل عام کسب‌وکارهای ضعیف با فیلترینگ اینستاگرام

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۶
قتل عام کسب‌وکارهای ضعیف با فیلترینگ اینستاگرام
قتل عام کسب‌وکارهای ضعیف با فیلترینگ اینستاگرام
 
آی‌تی‌من- در مراسمی که یکشنبه شب گذشته در محل مجتمع «آواسنتر» تهران برگزار شد، «پادرو» از گزارش مربوط به سال 1401 خود رونمایی کرد.

پادرو پلتفرمی هوشمند در زمینه سوشیال کامرس (تجارت اجتماعی) و لجستیک (حمل و نقل) است و کار اصلی این پلتفرم، فرآیند فروش و ارسال برای فروشگاه‌های اینستاگرامی و ارسال سفارش و محصولات، برای فروشگاه‌های آنلاین و سازمان‌های بزرگ است. صاحبان فروشگاه‌های اینستاگرامی با اتصال به وب‌اپلیکیشن پادرو، می‌توانند فروشگاه اختصاصی خود را با لینک دلخواه ایجاد کنند و از مزایای زیر بهره‌مند شوند.

با این توضیح درباره زمینه فعالیت پادرو، می‌توان حدس زد که فیلترینگ اینستاگرام، علاوه بر ورشکسته و ناامید کردن فروشگاه‌های اینستاگرامی که بسیاری از آنها هم زنانی هستند که از این طریق هزینه زندگی‌شان را تامین می‌کنند، چه برسر کسب‌وکار این شرکت آورده است.

پشوتن پورپزشک بنیان‌گذار و مدیرعامل پادرو در مراسم سالانه این شرکت به تشریح آمار مربوط به فعالیت‌های پادرو در تابستان سال گذشته پرداخت و گفت: در نیمه اول سال گذشته، موفق به جذب 14 هزار فروشنده اینستاگرامی در مدت سه ماه شدیم و رشدی 70 درصدی در این زمینه رقم خود.

به گفته وی، افزایش 3.5 برابری تعداد سفارش‌ها، افزایش 106 درصدی نسبت به تابستان 1400 و رسیدن تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی در پادرو به بیش از 38 هزار فروشگاه، از جمله دیگر دستاوردهای این شرکت بود.



پورپزشک با بیان اینکه در آن دوره با رشد هفتگی 30 درصدی، تمرکز شرکت روی توسعه محصول بود، افزود: در بهار ۱۴۰۱ پیشنهاد جذب سرمایه داشتیم. در آن دوره حتی بدبین‌ترین افراد هم در شرکت فکر نمی‌کردند که با فیلترینگ اینستاگرام و اختلال گسترده در اینترنت، پادرو به وضعیت دشواری دچار شود.

وی گفت: اولین شوک در مردادماه 1401 با اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اینستاگرام به ما وارد شد و موجب کاهش 50 درصدی فروش فروشندگان اینستاگرام و افت 35 درصدی بازدید فروشگاه‌ها شد. اما تیر خلاص،
در ماه آخر تابستان و فیلترینگ اینستاگرام اتفاق افتاد.

به گفته وی، پس از فیلتر شدن اینستاگرام، 90 درصد فروش پادرو از بین رفت و سفارش فروشگاه‌ها 100 درصد افت کرد.

به این ترتیب رشد «پادروشاپ» متوقف شد، تعداد سفارش‌های پردازش شده بیش از 70 درصد ریزش کرد و ضرر مالی مشتریان پادرو تا هفته‌ای 50 میلیون تومان رسید.

پورپزشک ادامه داد: در پی این اتفاقات، ما قید درآمد زمستان را زدیم و کمپین شب یلدا را با ارایه سه ماه خدمات رایگان آغاز کردیم. با انجام این کمپین، توانستیم به مدار درآمدزایی برگردیم و رفته رفته با بازیابی مشتریان و سفارش‌ها به سطح قبل از فیلترینگ، رشد 20 درصدی ماهانه در سفارش‌ها را در زمستان گذشته شاهد بودیم.

وی افزود: در همان دوره اجرای پروژه‌های تست در بازار آفلاین و توسعه سبد محصول را در دستور کار قرار دادیم.
 
فیلترینگ، بلای جان ضعفا
به گفته پورپزشک، زیان اصلی فیلترینگ را کسب‌وکارهای اینستاگرامی ضعیف‌تر متحمل شده‌اند.

وی توضیح داد: تعداد فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی قبل از فیلترینگ حدود 630 هزار فروشگاه با فروش روزانه 120 میلیارد تومان بودند. اما در آذرماه سال گذشته، تعداد آنها به 220 هزار فروشگاه با فروش روزانه 17 میلیارد تومان کاهش یافت و آنهایی که زنده ماندند، فروشگاه‌هایی بودند که تاب‌آوری بیشتری داشتند.

به گفته وی، اکنون تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی به حدود 330 هزار می‌رسد و بازار به مسیر خودش برگشته است.

بر اساس آماری که پورپزشک ارایه کرد، میزان فروش کسب‌وکارهای اینستاگرامی 50 هزار میلیارد تومان فروش سالانه دارند که تقریبا معادل دوران پیش از فیلترینگ است. البته بخشی از این رشد میزان فروش، به دلیل آثار تورمی است.

وی گفت: در یک سال گذشته، درآمد پادرو ۷ برابر شده و تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال روی پادروشاپ به بیش از ۴۲ هزار فروشگاه رسیده است.

پورپزشک افزود: اکنون ما از طریق پادروپین به بیش از یک هزار شهر مرسوله ارسال می‌کنیم وبیش از یک میلیون محصول در پادرو تعریف شده
است.

در ادامه این رویداد «افشان سامانی»، هم‌بنیان‌گذار پادرو نیز در سخنانی به اقدامات انجام شده در دوران فیلترینگ پرداخت و گفت: مأموریت ما تقویت‌کردن کسب‌وکارهای اینستاگرامی و حمایت از آنها بود. اما باید تیم خودمان را هم قوی نگه می‌داشتیم. به همین دلیل برگزاری جلسات آموزشی، توانمندسازی و روانشانی را برای عبور از دوره بحران برنامه‌ریزی کردیم.

سامانی ادامه داد: در همین زمان، روابط‌مان را با سایر بازیگران اکوسیستم توسعه دادیم و در بخش مسوولیت اجتماعی نیز، به همراه 17 استارت‌آپ دیگر کمک‌هایی را برای زلزله‌زدگان خوی ارسال کردیم.
 

 
ورود به سرزمین پادرولند
مدیرعامل پادرو در بخش دیگری از این رویداد، به استراتژی جدید این شرکت برای فعالیت به صورت O2O یا اتصال دوسویه آنلاین و آفلاین برای کسب‌وکارهای خرد پرداخت.

پورپزشک با بیان اینکه پایه‌های شکل‌گیری اکوسیستم O2O داشتن لجستیک و ارسال، پرداخت و یکپارچگی است، گفت: در زمینه لجستیک، پادروپین را به عنوان نخستین سیستم هوشمند ارسال در خاورمیانه در اختیار داشتیم و در حوزه پرداخت نیز روش‌های متنوعی در دسترس است، ولی یکپارچگی باید ایجاد می‌شد که کار بسیار دشواری بود.

به گفته وی اکوسیستم پادرولند شامل ابزارهای پرداخت یکپارچه آنلاین و آفلاین و کارت‌خوان اندروییدی، کلوپ مشتریان، انبارداری توزیع شده، ارسال فراگیر و زیرساخت‌های فنی آسان است.

پادرو همچنین اعلام کرد که در راستای ایجاد اکوسیستم O2O تا کنون دو تفاهم نامه همکاری با پرداخت الکترونیک پاسارگاد  و شرکت پرداخت الکترونیک سداد به امضا رسیده است.

به گفته پورپزشک، پادرولند به همه کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط در همه صنایع که می‌خواهند تجربه هم‌زمان آفلاین و آنلاین داشته باشند، خدمت خواهد داد.

گفتنی است در بخش دیگری از این رویداد نیز پنل گفت‌وگویی با اجرای مهرک محمودی و حضور نیما نامداری و کیوان جامه‌بزرگ با موضوع سرمایه‌گذای در آینده دیجیتال ایران، برگزار شد.


 
کد مطلب : ۲۸۱۱۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين