۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

شناسایی مافیای فیلترشکن و حامیان آنها مقدور است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۴
شناسایی مافیای فیلترشکن و حامیان آنها مقدور است
شناسایی مافیای فیلترشکن و حامیان آنها مقدور است

آی‌تی‌من- حجت الله فیروزی در رابطه با ادامه فیلترینگ فضای مجازی، اظهار کرد: ما در موضوع فیلترینگ نباید نسخه واحدی برای همه موضوعات در نظر بگیریم بلکه نیاز است مسایل مختلفی که فیلترینگ در مورد آن رخ داده، از هم تفکیک شود؛ به عنوان مثال، امنیت مهمترین مساله هر کشوری به شمار می‌رود و این بخش باید توسط نهادهای امنیتی تعیین تکلیف شود. ولی اگر بخواهیم نگاه عمومی‌به این مساله داشته باشیم، با توجه به آرامش حاکم بر جامعه و عدم همراهی مردم با فراخوان‌ها، می‌توان به سمت کاهش فیلترینگ و دسترسی بهتر مردم به فضای مجازی و تسهیل کسب و کارهای مبتنی بر بستر فضای مجازی حرکت کرد.

وی با اشاره به تاثیر فیلترینگ بر حوزه معیشتی جامعه، اظهار کرد: بسیاری از کسب و کارها در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که از این ظرفیت‌ها در بستر فضای مجازی استفاده کنیم. لذا بخش‌هایی که مشکلات اخلاقی دارد باید محدود شود اما بخش‌هایی که می‌تواند مورد استفاده عموم مردم برای فعالیت اقتصادی  قرار بگیرد، می‌تواند رفع فیلتر شود.
فیلترشکن‌ها به شبکه ملی اطلاعات صدمه می‌زند
فیروزی در خصوص فرش فیلترشکن‌ها، گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم، فیلترشکن‌ها به شبکه ملی اطلاعات صدمه می‌زند و باید فضا را به گونه ای فراهم کنیم که مردم بدون استفاده از فیلترشکن از فضاها اجتماعی استفاده کنند تا هم فضا برای تولیدکنندگان و فروشندگان فیلترشکن بسته شود و هم شبکه ارتباطات آسیب نبیند.

وی ادامه داد: در کنار فراهم کردن زمینه دسترسی مردم به فضاهای اجتماعی، پلتفرم‌های داخلی هم باشد تقویت شود؛ چراکه این پلتفرم‌ها به بستر خوبی برای ارتباطات مردم تبدیل شده است؛ بنابراین حرکت به سمت رفع یا کاهش فیلترینگ، نباید به پلتفرم‌های داخلی آسیبی برساند.
منبع فروش فیلترشکن‌ها قابل رصد است
فیروزی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامی‌برای مقابله با مافیای فیلترشکن انجام نمی‌شود، گفت: قطعا متولیان و مسولان مربوطه می‌توانند رصد کنند که چه کسانی پشت فروش این فیلترشکن‌ها هستند، چه درآمدهایی کسب می‌کنند و از کجا حمایت می‌شوند؛ بنابراین با توجه به توانمندی علمی‌که در حوزه فضای مجازی در کشور ما وجود دارد، منبع این فیلترشکن‌ها قابل رصد است؛ نه تنها عموم مردم برای دسترسی به فضای مجازی از فیلترشکن استفاده می‌کنند، بلکه کسانی که کارهای پژوهشی انجام می‌دهند هم تلاش می‌کنند به بستر فضای مجازی دسترسی داشته باشند؛ بنابراین باید فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که اصلا نیازی به استفاده از فیلترشکن نباشد.
طولانی شدن فیلترینگ مردم را نگران کرده است
وی با بیان اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، بخاطرنشان کرد: فیلترینگ فضای مجازی، ربطی به طرح صیانت نداشت؛ درواقع زمانی که مشکلات اجتماعی رخ داد و دشمن از این فضا سوء استفاده کرد، ایران هم مثل بسیاری از کشورها، به سمت مدیریت فضای مجازی پیش رفت؛ البته طولانی شدن فیلترینگ، باعث نگرانی مردم شده است و به نظر می‌آید این دغدغه در میان مسوولین هم وجود دارد که بتوانند فضا را به نفع مردم، روان سازی کنند؛ بنابراین اگر فضای کشور از حیث اجتماعی برای کاهش فیلترینگ فراهم باشد، حاکمیت و دولت به سمت بهتر کردن فضا پیش خواهند رفت.
 
مرجع : شفقنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۳۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما