۰
هنرمندان علیه هوش مصنوعی مولد

کمدین آمریکایی از OpenAI و متا شکایت کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۱
کمدین آمریکایی از OpenAI و متا شکایت کرد
کمدین آمریکایی از OpenAI و متا شکایت کرد

آی‌تی‌من- سیلورمن به همراه دو نویسنده به نام‌های کریستوفر گلدن و ریچارد کدری شکایت‌هایی را ارائه کرده که در آن ادعا می‌کنند مدل‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط OpenAI و متا از کار آنها به عنوان بخشی از داده‌های آموزشی خود استفاده کرده‌اند.

ابزارهایی مانند ChatGPT، مبتنی بر مدل‌های زبان بزرگی هستند و با مقادیر زیادی از داده‌های گرفته‌شده از اینترنت تغذیه می‌شوند.

در شکایت علیه OpenAI عنوان شده که این سه نویسنده با استفاده از کتاب‌های خود به عنوان مواد آموزشی برای ChatGPT موافقت نکرده‌اند. با این وجود، مطالب دارای کپی‌رایت آنها برای آموزش ChatGPT استفاده شده است. شکایت در مورد متا  نیز ادعا می‌کند که بسیاری از کتاب‌های دارای حق چاپ نویسندگان در مجموعه داده‌هایی که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام برای آموزش مدل هوش مصنوعی  LLaMAمورد استفاده قرار گرفته است.

در این شکایت ادعا شده که شرکت‌های یاد شده، آثار نویسندگان را از کتابخانه‌های غیرقانونی اینترنت به دست آورده‌اند.

وکلای مدافع این سه نویسنده، همچنین نماینده دو نویسنده آمریکایی دیگر به نام‌های مونا عوض و پل ترمبلی هستند که شکایت دسته‌جمعی جداگانه‌ای علیه OpenAI ارائه و ادعا کرده‌اند که مدل هوش مصنوعی این شرکت بدون رضایت نویسندگان، با آثار آنها آموزش دیده است.

از سوی دیگر، شرکت «گتی» که عرضه کننده عکس در اینترنت است، از سازنده هوش مصنوعی مولد Stable Diffusion به دلیل نقض حق کپی شکایت کرده است.

این وکلا نمایندگی سه هنرمند دیگر را نیز با نام سارا اندرسن، کلی مک‌کرنان و کارلا اورتیز را در پرونده‌ای علیه هوش مصنوعی‌های Stability AI، Midjourney و DeviantArtبرعهده دارند.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۳۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما