۰
هشدار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

انقلاب هوش مصنوعی مشاغل تخصصی را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
انقلاب هوش مصنوعی مشاغل تخصصی را تهدید می‌کند
انقلاب هوش مصنوعی مشاغل تخصصی را تهدید می‌کند

آی‌تی‌من- سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش جدید چشم‌انداز اشتغال خود هشدار داد که اقتصادهای بزرگ جهان در آستانه انقلاب هوش مصنوعی قرار دارند، انقلابی که می‌تواند در حوزه‌های به شدت تخصصی پزشکی، حقوق و امور مالی منجر به از بین رفتن مشاغل شود. به گفته این مجمع، مشاغل مورد تهدید 27 درصد از آمار اشتغال در 38 کشور عضو این سازمان از جمله انگلیس، ژاپن، آلمان و آمریکا را تشکیلمی‌دهند.

به گفته این سازمان، واضح است که پتانسیل برای جایگزینیمشاغل مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار بالا است و همینموضوع نگرانی از کاهش دستمزد و از دست دادن مشاغل را افزایش می‌دهد. با این همه درحال حاضر هوش مصنوعی به جای جایگزین کردن مشاغل، تنها آنها را دستخوش تغییرمی‌سازد.

این نگرانی وجود دارد که مشاغلی در امور مالی، پزشکی و فعالیت‌های حقوقی که افراد برای دستیابی به تخصص در هریک از آنها باید سال‌ها زمان صرف آموزش کنند و وظیفهاصلی افراد در این مشاغل به تجربه انباشته برایتصمیم‌گیری متکی است، ناگهان در معرض اتوماسیون هوش مصنوعی قرار گیرند.

در این گزارش آمده است تحولات سریع در ابزارهای هوش مصنوعی، درحدی که خروجی این ابزارها از خروجی مشاغل انسانی قابل تمایز نیست، همراه با کاهش هزینه‌های تولیدو پذیرش سریع فناوری هوش مصنوعی به آن معنی است که اقتصادهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در آستانه یک انقلاب هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند که می‌تواند محیط‌هایکاری را از اساس دستخوش تغییر سازد. این سازمان برایجلوگیری از بروز چنین تغییری خواستار اقدام فوری در زمینه اطمینان از استفاده مسوولانه و قابل اعتماد از هوش مصنوعی در محیط‌های کاری شده است.

براساس گزارش جدید، آمریکا، انگلیس، لوکزامبورگ و سوئد در مشاغلی که در معرض تهدید هوش مصنوعی قرار دارند، از کمترین سهم اشتغال برخوردارند، درحالی که آلمان، ایتالیا،مجارستان، اسلوواکی، لهستان و جمهوری چک از بالاترین سهم اشتغال در مشاغل در معرض تهدید برخوردارند. همچنین در گزارش آمده است که اقتصادهای عضو این سازمان هنوز در آستانه انقلاب هوش مصنوعی قرار دارند و سهم شرکت‌هایی که فناوری هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند، به دلیل هزینه‌هایبالا و نیار به نیروی کار ماهر هنوز تک رقمی‌ باقی مانده است.

هشدار دیگر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درباره احتمال نفوذ فزاینده هوش مصنوعی در فضاهای کاری، به ویژه در فرایندهای استخدامی‌است. به گفته این سازمان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی استخدامی‌خطر تصمیم‌گیری‌هایمتعصبانه درمورد برخی از گروه‌های اجتماعی و قومی‌که اغلب در بازار کار نادیده گرفته می‌شوند را افزایش می‌دهد.  شواهدی از تعصبات جنسیتی و نژادی در فرایندهای استخدامی‌مبتنی بر هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مشاهده شده‌اند و امروزه موضوع تعصب مبتنی بر هوش مصنوعی به یکی از نگرانی‌هایکلیدی در مورد این فناوری تبدیل شده است.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۳۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما