۰
رییس صندوق نوآوری مطرح کرد:

ضرورت بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۰
ضرورت بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان
ضرورت بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان، دیروز در جریان بازدید از  ۶ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ‌مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی ‌و صنعتی ایران، گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه فعالیت‌های خود باید بین‌المللی شوند و در بازارهای صادراتی حضور یابند و به اعتقاد من این پارک می‌تواند به بین‌المللی‌شدن شرکت‌های مستقر در آن کمک شایان توجهی بکند.

وی با اشاره به اینکه دولت، پیشنهاد سهم 7 درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی (GDP) تا برنامه هفتم توسعه را ارائه کرده است، گفت: تحقق این هدف به زیرساخت، منابع مالی و ... نیاز دارد و سازمان پژوهش‌های علمی ‌و صنعتی ایران، نهادی است که می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. اکوسیستم نوآوری این سازمان، می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

خیاطیان همچنین خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی (سازمان پژوهش‌های علمی‌و صنعتی ایران) نیز علیرغم آنکه عمر چندانی ندارد، اما توانسته تامین مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری را به خوبی انجام دهد. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با رایزنی‌ و پیگیری‌هایی که داشته، درصدد توسعه منابع مالی و افزایش سرمایه صندو‌ق‌های پژوهش و فناوری است و تقاضای ما از مدیران سازمان پژوهش‌های علمی‌و صنعتی ایران این است که به مساله افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری این سازمان توجه داشته باشند.

حسن زمانیان، رییس سازمان پژوهش‌های علمی ‌و صنعتی ایران نیز در این نشست، ماموریت‌های اصلی این سازمان را توسعه فناوری‌های مورد نیاز در جهت رفع معضلات و چالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: برای دست‌یابی به این مهم، پژوهشگاه فناوری‌های نوین شامل هفت پژوهشکده در سازمان ایجاد شده‌ است.

علیرضا زراسوندی، رییس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ‌مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی ‌و صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: پارک علم و فناوری سازمان، سیر تکاملی بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و روند رشد مرحله به مرحله پیوسته‌ای را طی کرده است.

وی افزود: سال1400 این پارک به عنوان پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی ‌شناخته شد و از اهداف اصلی پارک این است که بتواند وارد ارتباطات گسترده‌ با پارک‌های علم و فناوری کشورهای دیگر شود. در طرح جامع پارک، ماموریت‌هایی از جمله ایفای نقش موثر در زیست بوم نوآوری، تنوع بخشی به منابع درآمدی، انتقال فناوری به سایر کشورها، تعامل موثر با مدیران و شرکت‌های دانش بنیان فعال و توان‌بخشی به صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.

زراسوندی خبر داد: در همکاری با کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، ارمنستان، برخی از کشورهای شمال خزر، پاکستان و ... قرار است تجربه پارک‌داری و تاسیس پارک علم و فناوری را به آن‌ها انتقال دهیم و از سوی دیگر قرار است با کشورهایی همچون ترکیه به اشتراک فناوری بپردازیم.

وی تاکید کرد: پارک علم و فناوری بین‌المللی سازمان پژوهش‌های علمی‌و صنعتی ایران قرار است میز تعاملات پارک‌های علمی‌و فناوری با کشورهای خارجی باشد. همچنین ما از ظرفیت مناطق آزاد کشور برای توسعه صادرات فناوری استفاده خواهیم کرد.

غلامرضا شمشیری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی نیز خاطر نشان کرد که تاکنون بالغ بر 100 میلیارد تومان تسهیلات و 700 میلیون تومان خدمات مالی خرد به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک پرداخت شده است.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۴۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما