۰
14 سال پس از ورشکستگی انجام شد

پرونده احیای کارخانه مخابرات راه دور روی میز رییسی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۸
پرونده احیای کارخانه مخابرات راه دور روی میز رییسی
پرونده احیای کارخانه مخابرات راه دور روی میز رییسی

آی‌تی‌من- کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی از ۱۳۵۳ تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را آغاز کرد و در نهایت سال ۱۳۸۲ در فرآیند خصوصی سازی قرار گرفت و این فرآیند یکسال بعد به سرانجام رسید اما این کارخانه راهبردی رفته رفته دچار سوء مدیریت، بدهی‌های کلان و در نتیجه رکود و ورشکستگی شد و سال ۸۸ با تصمیم دولت دهم به هیات حمایت سپرده شود.

اما در ۱۲ سال پس از آن اقدامی‌ارزنده برای احیای این واحد تولیدی که توان اسمی‌اشتغال آفرینی برای بیش از ۲ هزار نیرو را داشت انجام نشد و کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در خاموشی و رکود کامل روزگار گذراند.

با آغاز دولت سیزدهم و هنگامی‌که در ادامه فعالیتهای رییسی در قوه قضاییه، احیای واحدهای تولیدی راکد به طور جدی در دستورکار قرار گرفت و رویکرد محوری دولت مردمی‌ایران قوی شد، بار دیگر احیای کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) نیز به صدر اخبار آمد.

محمد‌هادی ایمانیه استاندار فارس ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی وضعیت واحدهای راکد استان در شیراز نخستین بار اعلام کرد که قرار شده این کارخانه در قالب مزایده به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود تا مطالبات کارگران و سایر مطالبات پرداخت و سپس نسبت به راه‌اندازی مجدد آن اقدام شود.

دادستان کل کشور ۱۷شهریورماه ۱۴۰۱ به شیراز آمد تا چند موضوع را بررسی و رسیدگی کند، مساله تعطیلی کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران یکی از این موضوعات بود.

محمد جعفر منتظری با اذعان به اینکه تعطیلی کارخانه مخابرات راه دور ایران جز زیان طرفین و افزایش مطالبات نتیجه دیگری نداشته، تاکید کرد که باید راهکارهای حقوقی، اجرایی و مالی برای احیای کارخانه پیش بینی شود و البته هر تصمیمی‌در این خصوص باید منافع اعضا از جمله کارگران، طلبکاران، سرمایه گذاران و سهامداران خُرد و کلان و مصلحت جامعه را مدنظر قرار دهد.
دادستان کل کشور بیان کرد: عبور از این مشکلات و بازگرداندن کارخانه به چرخه تولید نیازمند همت و تعامل طرفین و حمایت نهادهای ذی‌مدخل است که با ورود جدی استانداری و مجموعه قضایی فارس روند پیگیری اقدامات تسریع شده است.

او در بررسی وضعیت این کارخانه تاکید کرد که پیش شرط هر اقدام عملی درباره کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران باید احیا و بقای ماهیت تولیدی آن باشد و در این مسیر اهلیت و صلاحیت خریدار و برنامه زمانبندی برای احیا تحت نظارت دستگاه قضایی و اداره کل بازرسی استان باید محور تصمیم‌گیری برای واگذاری این کارخانه باشد.

یکبار مزایده این کارخانه فراخوان و پیشنهادها دریافت شد اما به دلیل آنچه که " برگزاری مزایده به شکل یکجا و نه جداگانه" این مزایده ابطال شد.

محسن ربانی‌زاده، معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ در پایان مهلت تسلیم پیشنهادها برای شرکت در مزایده کارخانه آی تی آی شیراز با اعلام ابطال این مزایده، گفت: در جریان سفر شهریورماه ۱۴۰۱ دادستان کل کشور به شیراز تصمیم گرفته شد که کارخانه به شکل یکجا به اهلش فروخته شود و از آنجا که شرط واگذاری یکجا در مزایده فعلی قید نشده بود، در کارگروه رفع موانع تولید استان تصمیم گرفته شد که این مزایده باطل و مزایده جدید در اولین فرصت برگزار شود.

ربانی زاده در این ارتباط بیان کرد: در مزایده جدید به علاوه بر تاکید بر واگذاری یکجای کارخانه، اهلیت شرکت کنندگان نیز سنجیده و محرز می‌شود تا پس از واگذاری، کارخانه به شکل صنعتی باقی بماند و تاکید استاندار فارس نیز بر این است که خریدار تعهد دهد که ظرف یکسال این کارخانه به فعالیت تولیدی خود بازگردد.

بار دیگر خردادماه امسال بود که معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از برنامه ریزی‌های برای واگذاری کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در قالب مزایده خبر داد و هدف اصلی و نهایی از این کار را غیر از پرداخت حقوق ذی نفعان و حفظ کاربری صنعتی این کارخانه عنوان کرد.

محسن ربانی زاده از دادگستری استان فارس خواست تا مبلغ بدهی به کارگران و بازنشستگان دارای احکام قضایی را احصا و نتیجه را برای تسویه به استانداری اعلام کند تا در این مزایده لحاظ شود.

او درباره شرایط مزایده هم گفت: ملاک بررسی درخواست‌های خرید اهلیت فنی و توان مالی خریدار است و شرکت کارخانجات مخابراتی ایران یکی از متقاضیانی است که از دانش فنی و نیروی متخصص لازم برخوردار است، اما باید شرایطی فراهم شود تا علاوه بر این شرکت، دیگر خریداران دارای اهلیت نیز بتوانند در این مزایده شرکت کنند.

او دورنمای این اقدام را تعیین تکلیف کارخانه ITI دانست تا بتواند به جایگاه برجسته‌ای که به ویژه در ابتدای دهه ۸۰ داشت، بازگردد، به اشتغالزایی برسد و نیازهای صنعت مخابراتی کشور را تامین کند.

رییس جمهور که پیشتر نیز نشان داده است که احیای تولید و صنایع تولیدی راکد را در اولویت کاری خود قرار داده، روز گذشته با حضور معاون اجرایی و رییس دفتر خود و وزیر صمت، رییس کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات ۶ واحد صنعتی بزرگ کشور با مسوولان آنها به گفت‌وگو نشست.

یکی از این واحدهای راکد کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران بود که برای بحث و بررسی درباره آن استاندار فارس به پاستور رفته بود و آخرین وضعیت این کارخانه راکد را به طور دقیق تشریح کرد و بحث و بررسی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های باقیمانده کارگران و راهکارهای احیای آن مطرح شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) که نزدیک به ۱۴ سال سوءمدیریت آن را گرفتار مشکلات کرد و عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و بدهی آن را به تعطیلی کشاند حالا در انتظار سرمایه‌گذار برای احیای مجدد است.

به گفته استاندار فارس در صورت احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت دستکم یکهزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران نیز احیا می‌شود.

برای حل مشکلات مطرح و راه‌حل‌های ارایه شده، دستورات لازم را صادر و مسوولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات تا دستیابی به نتیجه نهایی مکلف کرد.

رییس جمهور از مسوولان خواست تا گزارش اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و پنج کارخانه دیگر به او ارایه کنند.

او اظهار کرد: امروز «تولید» محوری‌ترین مسئله کشور است و دولت برای حمایت از همه تولیدکنندگان و کارآفرینان در سراسر کشور عزمی‌جدی دارد.

رییسی این را هم مورد تاکید قرار داد که چنین جلسه‌هایی برای حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان به عنوان یکی از مسایل مهم و اولویت دار دولت ادامه خواهد داشت.

اکنون دستور مستقیم رییس جمهور، پای کارآوردن مسوولان مرتبط و پیگیری او برای به سرانجام رسیدن این تصمیمات نوید احیای این صنعت دیرینه فارس را می‌دهد تا چرخ دنده‌هایی که اکنون نزدیک به ۱۴ سال است از کار افتاده دوباره برای تولید و شکوفایی اقتصادی به کار افتد.
 
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۱۴۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما