۰
ایرانسل هم مجوز UNSP گرفت

ارایه پروانه ارتباطات یکپارچه به ۷ اپراتور

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
ارایه پروانه ارتباطات یکپارچه به ۷ اپراتور
ارایه پروانه ارتباطات یکپارچه به ۷ اپراتور

آی‌تی‌من- دیروز در مراسمی ‌با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر لاجوردی قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تعدادی از مدیرانرگولاتوری، نخستین پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم بهUNSP به مدیران عامل هفت اپراتور ارتباطی واگذار شد.

بر همین اساس در مراسم امروز که در وزارت ارتباطات برگزار شد، بیژنعباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، محمدعلی یوسفی زاده مدیرعاملآسیاتک، مسعود بمانی مدیرعامل پیشگامان، ایمان میریمدیرعامل‌های وب، صابر فیضی مدیرعامل فناپ، احمد بیدآبادیمدیرعامل صبانت و احمدرضا نخجوانی مدیرعامل شاتل به عنوان هفت اپراتوری که پیش تر به طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارهایپیوسته بودند از وزیر ارتباطات پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی را دریافت کردند.

بنابه این گزارش، اردیبهشت پارسال بود که در تفاهم‌نامه‌هایی توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها میان سازمان تنظیممقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارایه کننده خدمات ارتباطاتیدارندگان پروانه متقاضی دریافت الحاقیه مذکور به امضا رسید.

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص همگراییپروانه‌های ثابت و سیار و الحاقیه‌های بعدی آن، اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در صورت اخذ این پروانه جدید به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد  شوند. اما باتوجه به برنامه وزارت ارتباطات در ایجاد۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا پایان کار دولت، این مصوبه مورد بازنگری قرار گرفت و محتوای آن متناسب با هدف تعیینشده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کرد تا ارایه دهندگان خدمات ارتباطی ثابت هم بتوانند با دریافت این پروانه به پروژه ملی «فیبرنوریمنازل و کسب و کارها» بپیوندند.

اپراتورهای دارای شبکه ارتباطی  نیز می‌توانند با دریافت الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، کلیه خدمات این صنعت را به مشترکانارایه دهند و دیگر لازم نیست پروانه جداگانه‌ای دریافت کنند.

اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی به هفت اپراتور در کشور نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور است تا مسیر توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری در کشور هموار شده و از این پس به مرور شاهد ارایهخدمات ارتباطی با کیفیت با سرعتهای چند صد و حتی چند گیگابیتبر ثانیه در جای جای کشور باشیم.

با وجود چنین زیرساخت پرسرعت و با کیفیتی، زمینه لازم برای ظهور کسب و کارها و خدمات دیجیتال جدید در کشور فراهم  خواهد شد.  

در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تاکنون برنامه عملیاتیتعهدی اپراتورها در ۲۹ استان و ۱۱۱۸ شهر نهایی شده است و مابقیشهرها نیز تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف می‌شود.

تا الان در ۱۱۳ شهر مجوز شهرداری برای شروع عملیات اجرایی اخذ شده و در ۱۰۴ شهر و ۲۰ استان عملیات اجرایی توسط اپراتورهای متعهد آغاز شده است.

مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند و تا پایان کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ این میزان به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

براساس اطلاعات منتشره در سایت IranFTTx.ir تا امروز سه میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۷ خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته اند و در روند عملیات اجرایی صورت گرفته توسط اپراتورهای صاحب پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، شهر ایلام در استان ایلام، شهرهایچالوس، خرم آباد و عباس آباد در استان مازندران، بندرچارک و کیش در استان هرمزگان و شهر قم در استان قم بیشترین پیشرفت را دارند.

در همین رابطه روابط عمومی‌ایرانسل نیز اعلام کرد، این پروانه، بر مبنایمصوبات هیئت وزیران و مصوبه شماره یک جلسه ۳۳۶ کمیسیون تنظیممقررات ارتباطات در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۱، با موضوع  تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، به ایرانسل اعطا شده است.

با دریافت این پروانه، ایرانسل که تا پیش از این، خدمات مختلف ارتباطی و دیجیتال، از جمله شبکه تلفن همراه نسل ۲ (2G)، نسل ۳ (3G)، نسل ۴ و ۴.۵ (4G/LTE-A) و نسل ۵ (5G) و خدمات اینترنت پرسرعتثابت بی‌سیم (WiMAX و TD-LTE) را به مشترکان خود ارایه داده بود، رسماً به جمع ارایه‌دهندگان خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر نوری(FTTx) و سایر خدمات ارتباطی موضوع مصوبه فوق، پیوست.

این پروانه، ارایه تمامی‌خدمات ارتباطی توسط ایرانسل را در بر می‌گیرد و تا پایان سال ۱۴۱۰ هجری شمسی معتبر است.

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این مراسم، اجرای پروژه فیبر نوریمنازل و کسب‌وکار‌ها را از جمله مهمترین برنامه‌های دولت در حوزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات برشمرد و نیز با بیان ارایه پروانه یکپارچهشبکه و خدمات ارتباطی گفت: با این پروانه یکپارچه، اپراتور می‌تواندتمامی‌خدمات این صنعت را به مشترکان خود ارایه دهد و دیگر نیاز به دریافت پروانه جداگانه برای هر سرویس نیست.

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم، طی سخنانیضمن تأکید آمادگی ایرانسل برای پیشبرد هر چه سریعتر پروژه فیبرنوری در صورت رفع برخی موانع، خواستار افزایش هماهنگی بیندستگاه‌های مختلف برای رفع موانع موجود در اجرای این پروژه شد.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها نیز در این مراسم اظهار داشت: ایرانسل تا به امروز، حضور خوبی در حوزه ارایه خدمات تلفن‌همراه داشته است و امیدواریم با حضور این اپراتور در حوزه فیبر نوری نیز، شاهد تحولات گسترده باشیم.

پیش از این، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبرنوری ایرانسل، در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، طی مراسمی‌توسطرییس‌جمهوری افتتاح شد. در این مراسم، سرویس اینترنت فیبر نوریکه به عنوان سرویس «فیبر به خانه (FTTH یا Fiber to the Home)» شناخته می‌شود، در قالب «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها» به بهره‌برداری رسید و بابل در استان مازندران، به عنوان نخستین شهر، این سرویس ایرانسل را دریافت کرد.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۵۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما