۰
پرورش گیاهان و احشام مقاوم به تغییرات اقلیمی ممکن می‌شود

هوش مصنوعی؛ کلید تامین غذای آینده بشر

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
هوش مصنوعی؛ کلید تامین غذای آینده بشر
هوش مصنوعی؛ کلید تامین غذای آینده بشر

آی‌تی‌من- برخی ابراز نگرانی می‌کنند که هوش مصنوعی ممکن است به انقراض نسل بشر منجر شود؛ اما ۲ دانشمند حوزه کشاورزی در دانشگاه «کوئینزلند» استرالیا می‌گویند که هوش مصنوعی ممکن است کلید تامین غذای جمعیت رو به افزایش زمین را در دست داشته باشد؛ جمعیتی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر برسد.

محققان دانشگاه کوئینزلند معتقدند: هوش مصنوعی می‌تواند از طریق پرورش گیاهان مقاوم‌تر، پایدارتر و حاصلخیزتر به مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی‌کمک کند.

دکتر لی هیکی وراثت شناس از دانشگاه استرالیا در این زمینه گفت: پرورش دهندگان گیاه با چالش‌های بزرگی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی و ارتقای پایداری محصولات کشاورزی در آینده و همچنین کاهش کودهای نیتروژنی رو به رو هستند.

وی افزود: به باور ما هوش مصنوعی یک فناوری واقعا امیدوارکننده است که می‌تواند به محققان در زمینه شتاب دادن به پرورش گیاهان حاصل‌خیزتر و احشام مقاوم‌تر یاری برساند.

این محقق خاطرنشان کرد: با بررسی مجموعه‌های داده درباره دو بیماری متفاوت در میان محصول جو، متوجه این مساله شدیم که هوش مصنوعی تا چه حدی می‌تواند یاری برساند.

هیکی همچنین گفت: الگوریتم هوش مصنوعی بهترین والدین گیاهی را انتخاب کرد که ژن‌های مقاوم را در طول ژنوم به حداکثر رساند و جالب اینکه والدین ‌آسیب‌پذیر در برابر هر دو بیماری را کنار گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان گیاه و محققان در سرتاسر جهان در حال جمع آوری میلیاردها و میلیاردها واحد داده هستند که می‌توان آنها را استفاده از هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

این محقق ادامه داد: برای مثال اگر ما بخواهیم ۳۰ ژن مختلف یا بخش‌هایی از «دی ان ای» در ژنوم را ترکیب کنیم و آنها از ۳۰ گیاه مختلف باشند در این صورت بیش از یک میلیارد روش ممکن برای کنار هم قرار دادن این ۳۰ ژن در یک گونه گیاه وجود دارد.

هیکی گفت که یک فناوری جدید موسوم به «پرورش سریع» امکان رشد دادن سریع گیاهان را فراهم کرد و هوش مصنوعی حتی‌ می‌تواند سرعت این فرایند را بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد که پروژه‌های موجود شرکت «تحقیقات و توسعه غلات» روی این موضوع تحقیق می‌کنند که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای پرورش گندم‌ و جو مقاوم در برابر بیماری برای شرکت‌های پرورش محصولات کشاورزی در استرالیا استفاده می‌کنند. همچنین این امیدواری وجود دارد که از این فناوری بتوان برای پرورش احشام نیز استفاده کرد.

دکتر «بن‌هایس» از دیگر محققان دانشگاه کوئینزلند هم توضیح داد: هوش مصنوعی از چهار طریق می‌تواند به تبدیل داده به غذا یاری برساند. اول اینکه این فناوری می‌تواند به پرورش دهندگان کمک کند تا تصمیم بگیرند هدف خود را بر کدام خصوصیات یا جنبه (traits) قرار دهند. این ممکن است پیش پا افتاده یا کم اهمیت به نظر برسد اما در دوران اخیر این کار پیچیده‌تر شده است زیرا باید درباره اینکه مصرف کننده چه می‌خواهد خیلی فکر کنیم.

میلیون‌ها مصرف کننده در سرتاسر جهان با شرکت در نظرسنجی درباره اینکه خصوصیات مختلف از قبیل پایداری، کیفیت غذا و ارزش غذایی تا چه حد برای آنها ارزش دارد به دانشمندان کمک کرده‌اند و از هوش مصنوعی برای پردازش پاسخ‌های آنها استفاده شده است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند از طریق آنالیز تصاویر در مقیاس بزرگ، به پرورش دهندگان در این زمینه کمک کند که بهترین گیاهان را انتخاب کنند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با کاوش در میلیاردها جزء داده به دانشمندان برای پیش بینی میزان موفقیت یک گیاه برای پرورش دادن یاری برساند.

به گفته دکتر‌هایس، هوش مصنوعی همچنین در حال تغییر راه و روش برخورد محققان با مساله پرورش گیاهان است.

وی گفت: این تغییر از نگاه به خطوط ژنتیکی منفرد به سمت بررسی یک جمعیت پرورشی به عنوان مجموعه‌ای از اجزای دی ان ای که برای یک خصوصیت خوب هستند در حال انجام است.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۵۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين