۰

اسکمرها با تیک آبی در ایکس

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۹
اسکمرها با تیک آبی در ایکس
اسکمرها با تیک آبی در ایکس

آی‌تی‌من- اسکمرها افرادی را هدف قرار می‌دهند که از این پلت‌فرم اجتماعی برای شکایت از خدمات ضعیف شرکت‌های بزرگ چون سیستم‌های رزرو هتل، خطوط هواپیمایی و غیره استفاده می‌کنند. قبلاً این راه مؤثری برای عدالت‌خواهی بود. اکانت‌های رسمی  و تیک آبی‌دار شرکت‌ها برای کمک به مشکل‌ها به این پست‌ها واکنش پاسخ می‌دادند حتی اگر پست‌ها لایک و شیر کمی‌داشتند. اکنون اما کلاهبرداران می‌توانند به مشتریان شاکی رسیدگی کنند؛ آن‌ها به‌راحتی خود را جای پروفایل‌های رسمی ‌می‌زنند. از اینها گذشته هر کسی می‌تواند برای خود تیک آبی بخرد؛ چیزی که تا همین چند وقت پیش نشان اعتماد بود و می‌توانستید مطمئن باشید اکانتی که تیک آبی دارد رسمی و تأییدشده است! اسکمرها از این پروفایل‌ها برای وعده بازگشت مبلغ و سپس با بهانه‌ای مجاب کردن قربانی برای نشان دادن اطلاعات مالی‌اش استفاده می‌کنند. اغلب آن‌ها از کاربر می‌خواهند شماره تلفنش را بدهد و بعد از آن ارتباط به مسنجرهای فوری یا تماس‌های ویدیویی سوئیچ می‌شود.

این اواخر پرونده‌ای گزارش شده که در آن مشتری Booking.com خسته از وعده بازگردانی پول تصمیم گرفت روی ایکس از این شرکت شکایت کند. مشتری از اکانتی پاسخ دریافت کرد که وانمود می‌کرد به بخش پشتیبانی Booking.com تعلق دارد. در ادامه قربانی دعوت شد مکالمه را در پیام‌رسان خصوصی ادامه دهد. مجرمان قربانی را به واتس‌اپ بردند و وعده دادند پول از طریق یک شریک بازگردانده می‌شود؛ شریکی که برایش از قربانی خواسته شده بود اپ خاصی را دانلود کند. اکانت فیک پشتیبانی Booking.com به نظر کاملاً متقاعدکننده می‌آمد. فقط چندتایی جزئیات بود شاید می‌توانست اسکمرها را لو دهد: یک خط تیره غیرمنتظره در نام اکانت و تاریخ ملحق شدن به ایکس- ژوییه 2023. خوشبختانه کاربر به موقع حس کرد ماجرا مشکوک است، دیگر با مجرمان ارتباط نگرفت و به خبرنگارانی که از قضا در نهایت کمک کردند از پلت‌فرم بوکینک پول واقعی‌شان را پس بگیرند زنگ زد. اما باید اعتراف کرد همه قربانی‌ها در توییتر سابق به این اندازه خوش‌شانس نیستند.
 
چه چک‌مارک‌ها و بج‌هایی اکنون در ایکس موجودند؟
درک آنچه در سال گذشته در پلت‌فرم میکروبلاگینگ اتفاق افتاده است واقعاً آسان نیست. بیایید نحوه رخ دادن رویدادها را با تیک آبی بدنام و اشتراک X Premium مرور کنیم:

 - مفهوم اشتراک پولی Twitter Blue قبل از قرارداد با ماسک توسعه داده شد و ایده خرید چک‌مارک آبی به هیچ وجه برنامه‌ریزی نشده بود. در ژوئن 2021 در حالت آزمایشی برای کاربران استرالیا و کانادا راه‌اندازی شد و چندین ویژگی مفید مانند فولدرهای بوکمارک، حالت Reader و امکان ویرایش توییت‌ها را اضافه کرد.

- در نوامبر 2022، مدت کوتاهی پس از معامله با ماسک، توییتر نسخه جدیدی از Twitter Blue را راه‌اندازی کرد و این فرصت را برای هر کسی فراهم کرد تا یک علامت آبی دریافت کند. چک‌مارک‌های خایکستری اضافی نیز ظاهر شد - این علامت‌ها به حساب‌های تأیید شده که قبلاً دارای تیک آبی بودند داده شد. با این حال، این ویژگی به سرعت متوقف شد زیرا تیک آبی پولی را فاقد از هر معنایی کرد.

- به دلیل هجوم حساب‌های جعلی، خرید اشتراک توییتر آبی برای مدتی مسدود شد. اما این گزینه مجدداً در دسامبر 2022 ظاهر شد - این بار با اضافه شدن علامت‌های طلایی و خاکستری جدید.

 - برای چند ماه آینده، حساب‌هایی با علامت‌های آبی که به‌عنوان بخشی از اشتراک توییتر آبی خریداری شده بودند، در کنار پروفایل‌هایی که نشان آبی را به روش سنتی دریافت می‌کردند، وجود داشتند - از طریق تأیید و اعتبارسنجی.

 - در آوریل 2023، این پلت‌فرم شروع به لغو بج‌های «قدیمی» حساب‌های تایید شده کرد. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا آنها از همه پروفایل‌ها باطل شده‌اند یا خیر. به عنوان مثال، استفان کینگ ادعا کرد که چک‌مارک آبی او باقی مانده است، و در تعداد مشترکین آبی توییتر گنجانده شده است، اگرچه او برای آن پولی پرداخت نکرده است.

 - سرانجام، در ژوییه 2023، توییتر به X تغییر نام داد و لوگو و آدرس جدیدی دریافت کرد. در همین حال، اشتراک Twitter Blue به X Premium تغییر نام داد.
 
تیک آبی: تقریباً معنای خود را از دست داده
علامت تیک آبی کنار نام نمایه اساساً یک معنا می‌دهد: این حساب، اشتراک X Premium فعال دارد. به احتمال زیاد، مالک حساب برای این اشتراک پرداخت کرده است، اگرچه ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد (مانند استفان کینگ). پس تیک آبی دیگر تضمینی برای مورد اعتماد بودن صاحبش نیست. فقط آیکون یک اکانت پریمیوم است.
 
چک‌مارک طلایی: اکانت‌های رسمی سازمان‌های تجاری
همزمان با دادن تیک آبی به هر کسی که می‌خواهد، X چند نشان دیگر را معرفی کرده است. حساب‌های شرکت اکنون با یک نماد زرد آن را در پلت فرم مشخص می‌کنند. همچنین، عکس پروفایل آنها مربع شکل است (اکانت‌های معمولی هنوز هم عکس‌های کاربر گرد دارند). این نوع اشتراک X Verified Organizations نامیده می‌شود و هزینه بسیار بیشتری دارد - 1000 دلار در ماه در مقابل 8 دلار برای پروفایل‌های X Premium آبی. یک حساب تجاری «طلایی» می‌تواند پروفایل‌های دیگری را به لیست شرکت‌های وابسته خود اضافه کند و نشان‌های آبی، زرد یا خایکستری برای آنها دریافت کند. این هزینه برای هر حساب وابسته 50 دلار بیشتر است.
 
چک‌مارک خاکستری: اکانت‌های سازمان‌های دولتی و مقامات رسمی
علامت‌های آبی مایل به خاکستری در طرح رنگ X فعلی نشان‌دهنده حساب‌های سازمان‌های دولتی و فراملی و همچنین مقامات آنها است. اگر اکانت با تیک خایکستری متعلق به سازمانی باشد، اکانت عکس کاربری مربع‌شکل دریافت می‌کند و این درحالیست که برای افراد هنوز گرد و دایره‌ای شکل است.
 
آیکون لوگو: اکانت‌های وابسته به شرکت‌ها
علاوه بر تیک کنار نام پروفایل، اکنون می‌توانید لوگوی سازمانی را که حساب به آن وابسته است نیز اضافه کنید. با این حال، به دلایلی، نمایه‌های سازمان‌های دولتی (آنهایی که علامت‌های خایکستری دارند) نمی‌توانند حساب‌های وابسته را اضافه کنند. بنابراین، برای مثال، حساب رئیس مایکروسافت به حساب خود شرکت وابسته است. اما حساب دبیر کل سازمان ملل متأسفانه به هیچ وجه با حساب خود سازمان ملل ارتباط ندارد.
 
چطور از خود در برابر اسکمرها روی ایکس محافظت کنیم؟
متأسفانه، سیستم جدید چک مارک‌های پولی چند رنگه در X کاملاً گیج کننده است.
نباید به اکانت‌های تیک آبی‌دار اعتماد کرد. اکنون هر کسی می‌تواند این بج را خریداری کند و به نظر می‌رسد روند تأیید کاملاً سطحی است.
        پروفایل‌هایی با چک‌مارک‌های طلایی یا خایکستری روی کاغذ شاید قابل‌اعتمادتر باشند- دریافت این بج‌ها قطعاً گران‌تر هستند و اعتبارسنجی شاید دقیق‌تر باشد. اما آشفتگی در این پلت‌فرم شاید کلی دلیل داشته باشد برای اینکه افراد به قابلیت‌اطمینان آن شک کنند.
        شاید مفیدترین شاخص اعتبار یک پروفایل تاریخ ایجاد باشد - این را نمی‌توان خرید. اگر پروفایلی مدت‌ها پیش ایجاد شده است، دلایلی برای اعتماد به آن وجود دارد. از سوی دیگر، «حساب‌های رسمی» اخیراً ایجاد شده، حتی با علامت‌های رنگی نیز بسیار مشکوک هستند.
        در هر صورت، نباید اطلاعات مالی را به کسی در ایکس داد –از جمله کارمندان شرکت‌ها یا افراد دیگر. هر کسی که درخواست چنین اطلاعاتی را داده احتمالاً اسکمر است و بهترین راهکار این است که ارتباط با آن‌ها قطع شود.
 منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)
مرجع : کسپرسکی آنلاین
کد مطلب : ۲۸۱۹۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما