۰
در سال 1400

ایرانی‌ها ۴۵۶ میلیارد تومان پول بازی رایانه‌ای دادند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
ایرانی‌ها ۴۵۶ میلیارد تومان پول بازی رایانه‌ای دادند
ایرانی‌ها ۴۵۶ میلیارد تومان پول بازی رایانه‌ای دادند

آی‌تی‌من- براساس این گزارش، بررسى سهم بازیکنان در سال‌هاى 1394 تا 1400 نشان از کاهش این بازیکنان در پلتفرم رایانه دارد، تا جایى که در سال 1400 بالغ بر 19 درصد از بازیکنان که شامل 6 میلیون و 300 هزار نفر هستند، اعلام کرده‌اند که از این پلتفرم براى بازى استفاده مى‌کنند، که این عدد پایین‌ترین نسبت را در 6 سال گذشته نشان مى‌دهد.

در این گزارش که با عنوان«نمای نزدیک 1400- پلتفرم رایانه» منتشر شده،  اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازی‌ها، ترجیحات بازیکنان و میزان هزینه‌کرد در پلتفرم رایانه‌ ارایه شده است. این گزارش نشان می‌دهد نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان رایانه‌اى در ایران بین سال‌هاى 1394 تا 1400 برابر با 5/16 درصد بوده است.

در این گزارش 3 دسته از بازیکنان شناسایى شده‌اند که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه اى بوده‌اند. در بین بازیکنان رایانه‌اى، مصمم‌ها بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند و 28 درصد از آنها را بازیکنان حرفه‌اى تشکیل مى‌دهند، به این معنا که  غالبا بازیکنان حرفه‌اى از بازیکن موبایلى بودن فاصله مى‌گیرند و از سایر ابزارها براى بازى کردن استفاده می‌کنند.

مقایسه ترکیب سنى بازیکنان رایانه‌اى و کل بازیکنان در ایران نیز نشان می‌دهد که نسبت بازیکنان رایانه‌اى در گروه‌هاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروه‌هاى سنى در مجموع بازیکنان ایرانى است. یکى از دلایل این موضوع به ویژه در گروه کودک و خردسال محدودیت این گروه در دسترسى به رایانه و اقبال بیشتر از موبایل است.

بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى در سال‌هاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد تا جایى که این عدد از 18 سال در سال 1394 به 24 سال براساس نتایج آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1400 افزایش یافته است.

علاوه بر این، بالاتر رفتن این عدد مى‌تواند نشان از استقبال از بازى‌ها به عنوان یک سرگرمى‌در بین گروه‌هاى سنى بالاتر باشد.

همچنین بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى بر حسب مناطق سکونت نشان مى‌دهد که در مناطق مرکزنشین، بازى‌هاى رایانه‌اى توانسته گروه‌هاى سنى بالاتر را درگیر نماید، درحالى که در سایر مناطق شهرى میانگین سنى برابر با 22 سال است و نشان از استقبال گروه‌هاى سنى پایین‌تر از این بازى‌ها دارد.

از سوی دیگر بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى در دسته‌هاى بازیکنان نشان مى‌دهد که در بین بازیکنان حرفه‌اى میانگین سنى پایین‌تر است و در بین بازیکنان علاقه‌مند شاهد میانگین سنى بالاترى هستیم که نشان از درگیرى بیشتر گروه‌هاى سنى بالاتر به ویژه گروه‌هاى سنى جوان با بازى‌هاى رایانه‌اى دارد.

بررسى توزیع بازیکنان رایانه‌اى بر اساس محل سکونت نیز نشان مى‌دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانى را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید توجه داشت یکى از دلایل این موضوع، فراوانى بیشتر افراد مرکزنشین از سایرگروه‌ها بوده است، پس از این گروه، بازیکنان شهرهاى دیگر جز مرکز در مرتبه دوم قرار دارند.

بررسی درصد نفوذ رایانه در بازیکنان به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد کمترین نسبت بازیکنان رایانه اى در بین بازیکنان به ترتیب مربوط به استان‌هاى کرمان وگیلان بوده است. همچنین در بین بازیکنان استان‌هاى یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نسبت بازیکنان رایانه‌اى بیش از سایر استان‌ها بوده است.

براساس این گزارش بازیکنان رایانه‌اى به طور میانگین 162 دقیقه در روز بازى مى‌کنند و در این بین به طور میانگین 56 دقیقه در روز تنها با پلتفرم رایانه بازى می‌کنند.

توزیع جنسیت در بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران نیز حکایت از آن دارد که در بین بازیکنان رایانه‌اى مردان 79 درصد و زنان 21 درصد را به خود اختصاص داده‌اند، در این بین باید توجه داشت که به طور کلی جمعیت مردان بازیکن بیش از زنان است، بر همین مبنا در بین بازیکنان رایانه‌اى درصد مردان بیش از زنان بوده است.

 وضعیت هزینه‌کرد در بین بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران نیز حاکی از آن است که در سال 1400 بازیکنان رایانه‌اى 456 میلیارد تومان براى خرید نرم افزار (بازى) هزینه کرده‌اند. از این مبلغ 14 میلیارد تومان سهم بازى‌هاى رایانه‌اى بومى‌(بازى‌هاى توسعه یافته یا بومى‌سازى  شده توسط شرکت‌هاى داخلى) بوده است. 40 درصد بازیکنان رایانه‌اى در سال 1400 براى بازى کردن با این پلتفرم هزینه کرده‌اند. اکثریت غالب این خریداران را مردان تشکیل مى‌دهند. (87 درصد)

 77 درصد خریداران، لوازم جانبى خریده‌اند و 49 درصد آنها براى خرید بازى (نسخه فیزیکى یا برخط، خرید اکانت و...) در این پلتفرم هزینه کرده‌اند. 25.3 درصد خریداران هم براى خرید لوازم جانبى و هم براى خرید بازى هزینه کرده‌اند.

این گزارش همچنین شامل آمارهایی در خصوص میانگین زمان روزانه بازی در بازیکنان رایانه‌ای برحسب دقیقه، متوسط زمان بازی روزانه بازی با رایانه برحسب دقیقه و به تفکیک نوع بازیکنان، نسبت بازیکنان برخط، وضعیت ابزارها و پلتفرم‌های بازى رایانه‌اى در ایران، بررسى شاخص تمایل به تماشاى بازى دیگران، بررسى روش تماشاى بازى در بازیکنان رایانه‌اى، بررسى میزان توجه بازیکنان رایانه‌اى به نظام رده‌بندى سنى، شخصیت‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، سبک‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، بازی‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای و روش تماشای بازی دیگران در بازیکنان رایانه‌ای است.
کد مطلب : ۲۸۲۱۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما