۰
در نشست خبری تیم هم‌آفرینی صنفی مطرح شد:

صنف فناوری اطلاعات نیاز به آرامش دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۹
صنف فناوری اطلاعات نیاز به آرامش دارد
صنف فناوری اطلاعات نیاز به آرامش دارد

آی‌تی‌من- در این نشست حسین اسلامی، رئیس هیات‌مدیره نصر تهران؛ صادق فرامرزی، نایب‌رئیس؛ آیدین عدالت، دبیر رسته سخت‌افزار؛ رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک؛ محمدرضا قلعه‌نوی، مشاور حقیقی سازمان؛ ، مجید اورعی، عضو هیات‌مدیره، فرهاد کرم‌زاده، خزانه‌دار و عضو هیات‌رئیسه؛ حمید بابادی‌نیا، عضو هیات‌مدیره؛ حمید بهنگار، رئیس کمیسیون اقتصاددیجیتال و سیدمحمدعلی شریفی‌الحسینی، رئیسکمیسیون مالیاتی حضور داشتند.
 
 حسین اسلامی، رئیس هیات‌مدیره نصر تهران در ابتدای این نشست موضوع اخلاق‌مداری را در جریان انتخابات از مهم‌ترین مواردی دانست که تیم هم‌آفرینی آن را رعایت می‌کند. اسلامی در این مورد خاطرنشان کرد: ما درپذیرش نتیجه انتخابات هیچ شرط و شروطی نداریم و فکرمی‌کنیم که رعایت اخلاق مهم‌تر از برنده شدن در انتخابات است.
 
وی افزود: ما در دوره ششم تمام تلاش‌مان را کردیم تا به برخی از موضوعات مطرود و مغفول اکوسیستم بپردازیم. این تلاش‌ها گاه به نتیجه رسیده و گاه با بن‌بست روبه‌رو شده است.
 
مهاجرت باعث کاهش کیفیت کالای حوزه فاوا می‌شود
مجید اورعی، درباره مساله مهاجرت و رویکرد صنف نسبت به این مساله بیان کرد: مهاجرت‌ها دیگر خاص نیروی متخصص نیست و هر کسی که بتواند، مهاجرت می‌کند. با این وجود می‌توان ادعا کرد که وضعیت مهاجرت نیروی انسانی در رسته نرم‌افزار بحرانی شده است.
 
او خاطرنشان کرد: ما قرار بود کاری کنیم که ایده اقتصاد بدون نفت در فاوا تحقق پیدا کند، اما امروز شاهد بسته شدن برخی از شرکت‌های نرم‌افزاری هستیم و با چالش آنها در زمینه تأمین منابع مالی و انسانی روبروایم. در واقع، شاخص استهلاک از سایر شاخص‌ها پیشی گرفته و کاهش سرمایه اجتماعی و ناامیدی جمعی باعث شده تا ما دیگر نتوانیم تنها با افزایش دستمزد افراد، آنها را در داخل کشور نگه داریم.
 
اورعی تأکید کرد: ما در سه سال گذشته تمام تلاش خود را در راستای ورود به این بحث کرده‌ایم تا صنعت نرم‌افزار را احیا کنیم. در همین راستا، با رگولاتور وارد گفت‌وگو شدیم و ۲۰ نفر از اعضای صنف پیش‌قدم شدند تا با مجوز رگولاتور، صدور مجوزهای نرم‌افزاری، تجمیع آنها و اسناد مربوطه را بازنگری کنند.
 
آیدین عدالت در ادامه صحبت‌های ابتدای نشست درباره لیست تیم هم‌آفرینی عنوان کرد: به نظر من، هم‌آفرینی یک لیست انتخاباتی نیست که چند هفته قبل از انتخابات شکل گرفته باشد؛ ما نزدیک به سه سال است که همدیگر را می‌شناسیم و با توجه به شناختی که از یکدیگر و توانایی‌های‌مان داشته‌ایم، تشکیل یک تیم داده‌ایم. ما بر این باوریم که گرچه شایستگی شرط کافی عضویت در صنف است، اما شرط لازم نیست و این توانایی هم‌افزایی فرد با تیم است که باید به‌عنوان شرط لازم در نظر گرفته شود.
 
دوره پرچالش رسته خدمات فناوری اطلاعات
به گفته محمدرضا قله‌نوی، رسته‌ها مفهوم جدیدی هستند که در دوره ششم نظام صنفی رایانه‌ای ایجاد شدند وگرچه نیاز به اصلاحاتی دارند، اما با توجه به تغییراتی که در ساختار این سازمان ایجاد کردند، باید ادامه پیداکنند. او در این خصوص اظهار کرد: مفهوم رسته در این مدت توانسته یک تغییر بنیادین ایجاد کند و آن پل زدن بین اعضای هیات‌مدیره و کمیسیون‌ها بوده است.
 
او در ادامه افزود: ما در حوزه افتا، آموزش و پژوهش و استفاده از اشخاص حقیقی عملکرد خوبی داشته‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم. ایجاد رسته خدمات فناوری‌های مالی نیز در دستورکار ما قرار گرفت و در راستای ارائه خدمات توانمندساز داده‌محور قدم برداشتیم.
 
از پلمب شرکت‌ها جلوگیری کردیم
سیدمحمدعلی شریفی‌الحسینی، رئیس کمیسیون مالیاتی نصر تهران نیز به یکی از دستاورهای این کمیسیون اشاره کرد و گفت: من به واسطه اینکه برای سه دوره نماینده نصر تهران در کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بودم، توانستم وارد گفت‌وگو با مجلس شوم که یکی از نتایج این گفت‌وگوها جلوگیری از پلمب یکسری شرکت‌ها بود.
 
او در ادامه عنوان کرد: علاوه بر این، من دبیر کمیسیون اینترنت نیز بودم و تلاش کردم به صندوق توسعه فیبر که یکی از پیشران‌های فناوری اطلاعات کشور است، بپردازم. در بخش مالیاتی نیز با برگزاری وبینار و مشاوره به اعضای صنف تلاش کردیم تا جایگاه خوبی را برای کمیسیون مالیاتی نصر تهران ایجاد کنیم.
 
حمید بهنگار، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال نصرتهران نیز به فشارهای زیادی که روی شرکت‌های حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار است، اشاره کرد و توضیح داد: ما باید در دوره هفتم به فکر توسعه اقتصاد دیجیتال کشورباشیم و تلاش کنیم از طریق افزایش سهم اقتصاد دیجیتال فشار روی روی کسب‌وکارها را کاهش دهیم. بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، معدن، سلامت و... می‌توانند هوشمند شوند.
 
به تخصص‌های گوناگون نیاز داریم
حمید بابادی‌نیا که در پنج دوره گذشته عضو هیات‌مدیره نصر بوده است، گفت: نمایندگان خوب بخش خصوصی توانایی این را دارند که مشکلات و چالش‌های همکاران‌شان را به حاکمیت منتقل کنند. ما به تیمی متشکل از افراد با تخصص‌های گوناگون نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای اکوسیستم باشیم. تیم هم‌آفرینی نتیجه سال‌ها همکاری اعضای نصر با یکدیگر و یک تیم یکپارچه است. اعضای این تیم کارنامه مشخصی دارند و هر یک راهبر یک کسب‌وکار هستند و به همین دلیل می‌دانند که مشکلات اکوسیستم چیست وسی‌ام ماه حقوق دادن چه معنایی دارد.
 
بستر تصمیم‌سازی ایجاد کردیم
صادق فرامرزی نیز ضمن معرفی فعالیت‌های خود در دورهششم که شامل برگزاری الکامپ نیز می‌شود، مطرح کرد: هیات‌مدیره باید بتواند تصمیم‌گیر باشد و بدیهی است که تصمیم‌سازی جای دیگری اتفاق می‌افتد. کاری که دردوره ششم انجام شد، این بود که حوزه تصمیم‌سازی گسترش داده شد. ما تعداد کمیسیون‌ها و رسته‌ها را افزایش دادیم تا بستر تصمیم‌سازی درست ایجاد شود. حالا اینکه چقدر در کارمان موفق بوده‌ایم را زمان مشخص می‌کند. ارتباط مؤثر با بدنه یکی از اقدامات مهمی است که یک هیات‌مدیره باید به آن توجه کند. سر نبودن ما دعوااست و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه هوای همدیگر را داشته باشیم.
 
در بخش دیگر از نشست محمد دین‌محمد آذری، رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده درباره عملکرد این کمیسیون در دوره ششم اظهار کرد: همکاری‌های خوبی با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ICTکشور داشتیم و در پروژه‌هایی نظیر ابر ایران، ابر دولت و توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات همکاری کردیم.
 
علی صالحی لنگرودی کاندیدایی که از ادامه فعالیت انتخاباتی انصراف داده نیز در ادامه این نشست به بخش‌های فعالیت صنفی نظام رایانه‌ای استان تهران اشاره کرد و گفت: در این حوزه بیشتر به بخش تعامل صنف با دولت پرداخته شده در حالی که به روابط درون سازمان و پتانسیل‌هایی که در آن برای خود اعضا وروابط بین‌شان می‌تواند وجود داشته باشد پرداخته نشده است.
 
با نقشه‌های داخلی نمی‌توان در فضای جهانی حضور داشت
در ادامه نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند. سوالاتی که بیشتر در حوزه کیفیت فعالیت صنف در دوره گذشته بود.
 
قلعه‌نوی در پاسخ به این سوال که آیا نظام صنفی به دنبال رشد و توسعه داخلی است و یا بین‌المللی گفت: بحثی که در ابتدا مطرح بود، جهانی بودن فعالیت بود. اما باید واقعیت‌هایی را قبول کرد. امروزه وضعیت کسب‌وکار کشور و سیاست امور خارجه ما به صورتی است که نمی‌توانیم با نقشه‌های داخلی در فضای جهانی حضورداشته باشیم. یکی از دغددغه‌هایی که در چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ام این است که کمیسیون صادرات در این راستا بسیار تلاش کرده است.
 
او در ادامه خاطرنشان کرد: باید در برخورد با موضوع فعالیت جهانی، نگاهی بیرونی اما درون‌زا داشته باشیم. این موضوع را باید بپذیریم که عددهایی را که برای خدمات فاوا پرداخت می‌کنیم عددهای واقعی نیستند. برای مثال هرچند مقداری که برای خرید سخت‌افزار خرج می‌کنید باید چند ده برابر را روی خدمات نرم‌افزاری خرج کنید.
 
او در ادامه اشاره کرد که برای رسیدن به فعالیت جهانی و رسیدن به محصولات با کیفیت قابل صادرات باید برخی ازفرهنگ‌ها بازنگری شوند. تأکید او برای رسیدن به فعالیت جهانی بر بازنگری سیستم داخلی بود.
 
با هر کس که وارد هیات‌مدیره شود، همکاری می‌کنیم
اسلامی به این سؤال که آیا امکان همکاری با علی حکیم جوادی در تیم هم‌آفرینی با توجه به سرلیست بودن او وجود دارد یا خیر، این‌گونه پاسخ داد: هر کس که در هیات‌مدیره صنف ورود پیدا کند با او همکاری خواهیم داشت. اما دردوره قبل هم ما عنوانی به نام سرلیست نداشتیم و اعتقادی به آن نداریم.
 
حمید بابادی‌نیا در ادامه این پاسخ گفت: آقای حکیم‌جوادی در دوره دوم هیات‌مدیره سازمان یعنی درزمان ریاست آقای رحمتی، ریاست بخش دیگری را انجام می‌دادند. بهترین تعامل با بخش دولتی در زمان ریاست ایشان بود.
 
او در ادامه اشاره کرد: علی حکیم‌جوادی بهترین گزینه برای ارتباط نصر با دولت است، زیرا علاوه بر تحصیلات آکادمیک مربوطه، مسوولیت‌های اجرایی در دولت داشته است. بنابراین او به عنوان یک شخص دولتی و آشنا با حوزه آی‌تی مورد احترام اعضا قرار دارد.
 
اسلامی نیز در ادامه گفت: فرصت همکاری با ایشان وجود داشته است. ما در طی مذاکرات ابتدا به این نتیجه رسیدیم که یک لیست انتخاباتی داشته باشیم تا وحدت ایجاد شود اما در نهایت به تفاهم نرسیدیم و آقای حکیم‌جوادی در سرلیست تیم مقابل قرار گرفت.
 
انتخابات صنف با مجلس و ریاست‌جمهوری متفاوت است
در ادامه نشست رضاقربانی در پاسخ به یکی ازخبرنگاران که پرسیده بود آیا فرصت مناظره بین تیم‌هاوجود دارد یا نه، گفت: به اندازه کافی در صنف نویز وجود دارد و اگر قرار باشد به بهانه انتخابات این نویز را بیشتر کنیم، ترجیح می‌دهیم رفتار مادری را داشته باشیم که در میانه راه دست فرزندش را رها می‌کند. ما یک کارگروه رسانه‌ای تشکیل دادیم و بنای ما در این کارگروه این بود که مجادله و مناظره نداشته باشیم. البته این به آن معنا نیست که از مناظره می‌ترسیم بلکه ترجیح ما این است که وضعیت آشفته‌ای که وجود دارد را آشفته‌تر نکنیم. اکنون بیش از سه‌هزار کسب‌وکار عضو نصر هستند و تعداد زیادی اعضای حقیقی فروشگاه‌ها نیز حضور دارند. ما می‌توانستیم تنور انتخابات را داغ کنیم و بحث‌های زیادی داشته باشیم اما انتخابات صنف با ریاست‌جمهوری و مجلس متفاوت است. نیازمند آن هستیم تا صنفی که امروز بزرگ شده است را نگهداری کنیم.
 
او تاکید کرد که فارغ از اتفاقاتی که انتخابات به همراه خواهد داشت باید آرامش صنف را تأمین کنیم.
 
تقویت برندینگ سازمان با رویداد روز فناوری اطلاعات
رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک در ادامه سخنان خودبیان کرد: همچنین ما سعی کردیم تا یادگارهایی از دوره فعالیت خود به جا بگذاریم که رویداد روز فناوری اطلاعات یکی از همین موارد بود. ابتدا رویدادهای روز فناوری بسیار کوچک برگزار می‌شدند. اما بعد از مشورت با کل اعضای هیات‌مدیره، نصر یک روز را تعیین کرد برای رویداد روز فناوری اطلاعات.
 
او در ادامه توضیح داد: در این رویداد سران قوا دعوت شدند و از دل این اتفاق متنی بیرون آمد که نام نظام صنفی رایانه‌ای برای اولین بار در آن ذکر شد و قرار شد تا نصر در بحث اقتصاد دیجیتال طرف مشورت باشد.
 
او افزود: در کل نمی‌خواهم بگویم همه اتفاقات دوره ششم خوب بود اما اکنون ما هیات‌مدیره‌ای را تحویل می‌دهیم که برای بسیاری جذابیت پیدا کرده است. بنابراین آن چه که برای ما مهم است این است که هیچ آسیبی به سازمان وارد نشود. اینکه همه تیم بماند، انتخاب صنف است. شاید صنف بخواهد بازگشت به گذشته داشته باشد اما دیدگاه هم‌آفرینی این است که نمی‌خواهد به گذشته بازگردد.



 
کد مطلب : ۲۸۲۳۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما