۰
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد:

پیش‌بینی فروش ۷۰ همتی محصولات دانش بنیان با تسهیلات رشد تولید دانش بنیان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
پیش‌بینی فروش ۷۰ همتی محصولات دانش بنیان با تسهیلات رشد تولید دانش بنیان
پیش‌بینی فروش ۷۰ همتی محصولات دانش بنیان با تسهیلات رشد تولید دانش بنیان

آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در باغ نگارستان برگزار شد، پیگیری سیاست تمرکززدایی و پرهیز از مرکزگرایی را از سیاست‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی طی سال‌های گذشته عنوان کرده و گفت: اعتقاد دارم نمی‌توان همه نیاز‌ها و درخواست‌ها را از تهران پاسخ داد. با ابزارهایی که در اختیار داریم و نیز نهادهای قانونی که وجود دارند نظیر صندوق‌های پژوهش و فناوری، کار را در دو قالب شروع کردیم. تسهیلاتی را اختیار این صندوق‌ها قرار دادیم که می‌توانند به شکل وام جعاله به واحد‌های فناور و خلاق مستقر در پارک‌های علم و فناوری (شرکت‌های غیردانش‌بنیان) پرداخت کنند. در این زمینه در بخش جعاله ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۲۷ صندوق پژوهش و فناوری قرار داده‌ایم.

خیاطیان گفت: در مورد شرکت‌های دانش بنیان کوچک‌تر در استان‌ها که به رقم‌های پایین‌تری نیاز داشتند، در قالب تخصیص خط اعتباری تسهیلات اعطا کرده‌ایم. در این بخش در قالب تخصیص خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها وارد عمل شدیم. صندوق پژوهش و فناوری در قالب یک فرمول، اعتباری از سمت صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت و می‌توانند در طرح‌های شرکت دانش بنیان در قالب تسهیلات معمول صندوق نوآوری شامل نمونه‌سازی، صنعتی‌سازی و... مشارکت کند. در این بخش حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان قرارداد خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها منعقد شد. به زودی نیز مدل جدید تخصیص خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی می‌شود. این رویکرد را در قالب تمرکززدایی انجام دادیم تا بتوانیم صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی را تقویت کنیم.

وی موضوع تامین مالی جمعی را شکل جدیدی از تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد که با جدیت در صندوق نوآوری و شکوفایی پیگیری می‌شود و گفت: این روش یکی از مصادیق مردمی‌کردن اقتصاد دانش بنیان است. در این روش یک نهاد، اصل سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین یا به اصطلاح بیمه می‌کند؛ زمانی که رکن ضامن مشخص شد، طرح برای تامین مالی جمعی روی سکوی تامین مالی جمعی مورد تایید فرابورس قرار می‌گیرد و در یک بازه زمانی، افراد حقیقی و حقوقی در این طرح دانش بنیان مشارکت می‌کنند. این موضوع ظرفیت بسیار خوبی است و در صندوق نوآوری از این ظرفیت برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان استفاده و در نقش رکن ضامن عمل می‌کنیم.

خیاطیان با اشاره به بسته رشد تولید دانش بنیان که در صندوق نوآوری و شکوفایی تدوین شده است، یادآور شد: در قالب قراردادی که با سه بانک منعقد کرده‌ایم، شرکت‌های دانش بنیانی که بتوانند دو برابر رشد فروش محصولات دانش بنیان نسبت به سال پیش داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات رشد تولید برخوردار شوند. پیش‌بینی کرده‌ایم که این شرکت‌ها می‌توانند ۶۰ تا ۷۰ همت رشد فروش محصولات دانش بنیان را رقم بزنند. این سه بانک تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و برآورد داریم که این رقم امسال منجر به ۵۰ همت رشد فروش شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در صندوق نوآوری اولویت‌هایی را مشخص کرده‌ایم. طبق قانون وظیفه حمایت از همه شرکت‌های دانش بنیان را برعهده داریم، اما این شرکت‌ها بزرگ شده‌اند و نمی‌توانیم همه نیاز‌های آنها را پاسخگو باشیم؛ برای همین اولویت‌گذاری کرده‌ایم و حدود ۷۰ درصد خدمات ما در حوزه‌های اولویت‌دار متمرکز خواهد شد که شامل سه حوزه فناوری هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و زیست فناوری است و سه مسئله امنیت غذایی، انرژی با تکیه بر بهره‌وری انرژی و حوزه آب را به عنوان حوزه‌های اولویت‌دار انتخاب کرده‌ایم. قصد داریم از سال آینده ۷۰ درصد خدمات صندوق را با تمرکز بر روی این حوزه‌های اولویت‌دار پیش ببریم.
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۷۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما