۰
انتشار دستورالعمل عرضه و حمل دارو از طریق سکوها و کسب و کارهای اینترنتی

فروش دارو و تبلیغ محصولات دارویی در پلتفرم‌ها ممنوع است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
فروش دارو و تبلیغ محصولات دارویی در پلتفرم‌ها ممنوع است
فروش دارو و تبلیغ محصولات دارویی در پلتفرم‌ها ممنوع است

آی‌تی‌من- بر اساس این مصوبه، سکوهایی مجاز هستند خدمات مربوط به سفارش‌گیری و تحویل دارو را از طریق داروخانه‌های دارای مجوز بهره برداری ارائه کنند که دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بوده یا دارنده پروانه خدمات حمل و نقل (پستی)، فناوری اطلاعات هوشمند سازی از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی باشند.

همچنین مسوولیت ابلاغ ضوابط فنی مرتبط با امور سلامت حاکم بر فعالیت‌های سکوها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. صدور اجازه فعالیت سکو در موضوع این دستورالعمل با تصمیم کارگروهی با مسوولیت مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران خواهد بود.

متصدیان شاغل در سکو نیز ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی فراهم شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

بر اساس تبصره 3 ماده 2 این دستورالعمل، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسوولیت نظارت بر اجرا و چگونگی رعایت ضوابط فنی و ارائه گزارش تخلفات به مراجع صدور مجوز را به عهده دارد.

شرایط سکوها
ماده ۳ دستورالعمل به شرایطی می‌پردازد که سکوها برای فعالیت در زمینه توزیع دارو باید رعایت کنند.

بر این اساس، سکو باید برای ارائه خدمات، نام، نام خانوادگی، کد ملی، نشانی محل تحویل دارو و شماره تلفن کاربر را دریافت کند.

احراز هویت کاربران از طریق اخذ رمز یکبار مصرف شماره همراه صاحب نسخه الکترونیک الزامی ‌است و حسب مورد افراد بیمار تحت تکفل را از پایگاه خانوار سازمان ثبت احوال کشور یا سازمان‌های بیمه‌گر پایه احراز می‌کند.

سکو موظف است در صورت نیاز و درخواست کاربر یا مسوول فنی امکان ارتباط بین مسوول فنی داروخانه و کاربر را فراهم کند.

همچنین سکوها از درج هرگونه تبلیغات و تشویق مستقیم و غیر مستقیم کاربران به مصرف فرآورده‌های دارویی منع شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مبلغ کل نسخه و خدمات ارائه شده باید قبل از تکمیل فرایند خرید نمایش داده شده و به تائید کاربر برسد.

اطلاعات داروخانه اعم از نشانی پستی، تلفن، نام مؤسسان و مسوولان فنی داروخانه نیز باید به صورت دقیق در سکو قرار گیرد و به کاربر نمایش داده شود.

این دستورالعمل هرگونه خرید فروش یا انبارش دارو توسط سکوها را ممنوع اعلام کرده است.

در بخش دیگری از دستورالعمل ذکر شده که سکو باید کد رهگیری نسخه الکترونیکی را به داروخانه‌های منتخب کاربر ارسال کند و هرگونه دسترسی به واسطه ذخیره یا نگهداری کد رهگیری به محتوای نسخه الکترونیکی توسط سکو ممنوع است.

علاوه بر این، سکو باید مدت زمان تقریبی ارسال فرآورده‌های دارویی را پیش از تائید به کاربر نشان دهند.

پرداخت هزینه صرفاً باید از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی یل کیف پول الکترونیکی انجام پذیرد و سایر روش‌های پرداخت از جمله واریز به حساب بانکی یا پرداخت در محل ممنوع است.
 
توزیع داروهای حساس ممنوع
در این دستورالعمل تاکید شده که توزیع داروهای تحت کنترل خاص و داروهایی که نیازمند حمل با شرایط خاص حساس به شرایط دمایی شرایط ضربه‌ای و نور هستند، موضوع این دستورالعمل نیست.

اتخاذ هرگونه رویه ضد رقابتی و ایجاد ارجحیت غیر مکانی به داروخانه‌ها توسط سکوها ممنوع بوده و به منزله تخلف سکو است.
 
نسخه‌پیچی و بسته‌بندی
ماده 4  این دستورالعمل به نحوه نسخه پیچی و بسته بندی فرآورده‌های دارویی به منظور ارسال برای کاربر می‌پردازد.

بر این اساس، نسخه پیچی دارو پس از دریافت کد رهگیری توسط داروخانه در سامانه‌های تخصصی نسخه پیچی موجود در داروخانه انجام می‌شود و ارتباطی با سکوهای ندارد. دامنه خدمات حمل و عرضه دارو از طریق سکوها صرفاً در حوزه نسخه الکترونیکی بوده و پذیرش سفارش حمل و عرضه دارو از طریق سکوها برای نسخ کاغذی ممنوع است.

علاوه بر این، بسته بندی برای تحویل دارو باید غیر قابل مشاهده بوده و توسط داروخانه انجام شده باشد.
 
مسوولیت سازمان غذا و دارو
دستورالعمل مذکور سازمان غذا و دارو را موظف می‌کند که سرویس به‌روزرسانی شده داروخانه‌ها، یا تائید به‌روز مجوز داروخانه‌های دارای درخواست را در اختیار سکوها قرار دهد.

این سازمان همچنین موظف است سرویس الکترونیکی به روزرسانی فهرست داروخانه‌ها را در اختیار سکوها قرار دهد.

بررسی شکایت‌ها در خصوص تخلفات داروخانه که توسط کاربران و از طریق سکوها ارایه می‌شود نیز از وظایف سازمان غذا و دارو است.
 
شرایط تعطیلی دائم یا موقت سکو
بر اساس این دستورالعمل در صورتی که سکو دارای مجوز تصمیم به تعطیلی موقت یا دائم داشته باشد، باید این موضوع را از یک ماه قبل از تعطیلی به اطلاع همه کاربران و مرجع صادر کننده مجوز خود برساند.
 
شیوه تعامل با کاروران سلامت رقومی
با راه اندازی کاروران سلامت موضوع آیین نامه اجرایی ضوابط و اصول حاکم بر کاروران سلامت رقومی‌(دیجیتال) مصوب دهمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال سکوها موظف به فعالیت در بستر کاروران سلامت رقومی‌ هستند.
 
شکایت و پیگیری
سکوها موظفند امکان ثبت شکایت و پیگیری برخط کاربران را تحت نظارت سازمان غذا و دارو در خصوص تخلفات داروخانه‌ها فراهم کنند. فراهم کردن امکان شکایت و پیگیری برخط کاربران در خصوص تخلفات حاملین فراورده‌های دارویی نیز جزو وظایف سکوهاست.

این دستورالعمل تاکید می‌کند که هرگونه فروش اینترنتی دارو توسط سکوها و وبگاه‌ها ممنوع و تابع مقررات اعلامی ‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوول نظارت بر این بند است.

پس از ابلاغ این دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری و تعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به اجرای آزمایشی این برنامه در استان‌های منتخب اقدام می‌کند و پس از اعلام و اعمال اصلاحات احتمالی حداکثر پس از شش ماه در کل کشور اجرایی می‌شود.
 
کد مطلب : ۲۸۳۰۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما