۰
با شدت گرفتن فشارهای ترامپ

آمریکا تجهیزات مخابراتی چینی را بایکوت کرد

نسترن صائبی / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۵
آمریکا تجهیزات مخابراتی چینی را بایکوت کرد

آیتی‌من - در سال های اخیر تنش ها میان آمریکا و هواوی رو به فزونی گذاشته و در هفته هایی که گذشت بازرسان دولت فدرال آمریکا اعلام کردند که تحقیقات خود را در رابطه با سرقت اطلاعات محرمانه شان توسط هواوی آغاز کرده اند. منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی نیز که ماه گذشته در کانادا دستگیر شد، با اتهام تقلب در آمریکا روبه رو شده است. 

دولت آمریکا ضمن ابراز نگرانی در مورد ارتباط هواوی و دولت چین کلیه کارکنان، پیمانکاران و نهادهای وابسته به خود را از کاربرد دستگاه های هواوی منع کرده و فروش محصولات آن در مراکز نظامی اش را نیز ممنوع کرده است. آمریکا همچنین نسبت به استفاده از فناوری هواوی به شهروندان خود و دیگران کشورها هشدار داده است که در نتیجه این اقدام کشورهایی چون نیوزیلند و استرالیا نیز به جمع تحریم کنندگان هواوی پیوستند. در همین راستا چندین دانشگاه برتر آمریکایی نیز این تجهیزات این شرکت را بایکوت کرده اند. 

دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به کلی سیستم ویدیو کنفرانس هواوی را حذف کرده و ساختمان دیگر این دانشگاه در ایروین نیز تلاش می کند که پنج دستگاه صوتی–تصویری ساخت چین را از وسایل مصرفی اش حذف کند. ظاهرا دیگر دانشگاه های آمریکا نظیر دانشگاه ویسکانسین نیز مشغول بازنگری فهرست تامین کنندگان خود هستند. از سوی دیگر، طبق گزارشی که نشریه گاردین منتشر کرده، دانشگاه هاروارد نیز دیگر کمک های مالی هواوی به بخش تحقیقات خود را نمی پذیرد. 

ظاهرا این تصمیم در واکنش به افزایش نگرانی های عمومی پیرامون همکاری های انگلستان و هواوی اتخاذ شده است. با وجود آنکه آکسفورد دیگر کمک های جدید را از جانب هواوی نمی پذیرد، اما اعلام کرده که پروژه های در حال انجام آن را که با حمایت این شرکت کلید خورده اند، ادامه می دهد. در حال حاضر این دانشگاه برتر انگلستان دو پروژه را با حمایت مالی هواوی در دست دارد و بابت آنها مبلغ 692 هزار پوند از هواوی دریافت کرده است. 

این اقدامات به دنبال تصویب قانون مجوز دفاع ملی یا NDAA انجام شده است و بر اساس این قانون، کلیه سازمان ها، موسسات و دانشگاه ها از کاربرد تجهیزات فنی، ارتباطی، دستگاه ضبط ویدیو و قطعات شبکه ساخت هواوی و همچنین ZTE منع شده اند. همچنین لیست سیاهی از تجهیزات صوتی– تصویری چینی ساخت شرکت های Hikvision، Hytera و Dahua تهیه شده است. 

مقامات آمریکایی می ترسند که این تجهیزات به نوعی در پشتی برای ارتش و آژانس های دولتی چین باشند که به این کشور قابلیت دسترسی و سرقت اطلاعات آمریکا را می دهند. آنها مدعی هستند که تولید کنندگان تجهیزات مخابرات چین تجهیزاتی را تولید می کنند که به دولت آنها امکان جاسوسی از کاربران را، از جمله محققان غربی که روی فناوری های پیشرفته کار می کنند، می دهد. این در حالی است که پکن و شرکت های چینی کاملا این ادعاها را رد می کنند. 

دانشگاه سن دیگو در اوت گذشته اعلام کرد که حداقل برای ۶ ماه از پذیرش بودجه یا هر گونه قراردادی با هواوی، ZTE و تولیدکنندگان تجهیزات صوتی– تصویری چینی خودداری خواهد کرد. بر اساس یک یادداشت داخلی، مهلت قانونی این دانشگاه ها تا 12 فوریه است و بعد از این زمان دانشگاه ها باید گزینه های پیش روی خود را مجددا بازبینی کنند. اما جالب اینجاست آن دسته از دانشگاه های آمریکایی که تا اوت 2020 از قانون NDAA پیروی نکنند، از تمامی گرنت های تحقیقاتی فدرال و بودجه های دولتی محروم خواهند شد. این امر به موسسات عمومی چون دانشگاه کالیفرنیا که بودجه های دولتی آن بیش از یک دهه کاهش یافته است، صدمه بززگتری خواهد زد. 

 فراتر از یک قانون 
باید گفت که قانون NDAA فقط بخشی از استراتژی گسترده ترامپ برای مقابله با آن چیزی است که به عنوان تهدید روز افزون چین برای رقابت اقتصادی و امنیت ملی آمریکا می بیند.

چند ماه پیش نیز ترامپ تعرفه های تعدادی از کالاهای چینی را به شدت بالا برد و عرصه را برای شرکت های خارجی برای خرید سهام شرکت های فناوری ایالات متحده تنگ تر کرد و سرمایه گذاری چینی ها در سیلیکون ولی را به طور کلی مسدود کرد. 

علاوه بر این، ترامپ سال گذشته قوانینی را امضا کرد که دولت آمریکا را از خرید تجهیزات مخابراتی و نظارتی هواوی و ZTE منع کرد و حتی اعلام کرد که شرکت های آمریکایی نیز حق خرید تجهیزات از چین را ندارند. 

و اما مرکز این توفان ها و کشمکش ها شرکت هواوی، قهرمان جهانی در ساخت و فروش گوشی های هوشمند و تجهیزات شبکه های مخابراتی است. از ماه دسامبر گذشته مامور مالی این شرکت تحت بازداشت خانگی قرار دارد و آمریکا ادعا می کند که هواوی در حال نقض بالقوه تحریم ها علیه ایران است. این در حالی است که یکی دیگر از کارکنان هواوی نیز در ماه میلادی جاری در لهستان به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. 

اما ماجرای تنگ کردن عرصه برای چین فقط به این موارد ختم نمی شود. وزارت امور خارجه آمریکا طول مدت ویزا را برای برخی دانشجویان فارغ التحصیل چینی کاهش داده است و دولت در حال بررسی محدودیت های جدیدی در مورد دانشجویان چینی است که وارد آمریکا می شوند. این در حالی است که دانشجویان چینی بزرگترین گروه دانشجویان بین المللی در دانشگاه های آمریکا به شمار می آیند و منبع درآمد خوبی برای دانشگاه ها را فراهم می آورند. 

 
مولف : نسترن صائبی
کد مطلب : ۲۷۱۱۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما